Marketing i Biznes E-commerce Jaką platformę e-commerce wybrać?

Jaką platformę e-commerce wybrać?

Jaką platformę e-commerce wybrać?

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Wybór oprogramowania e-commerce to nie lada wyzwanie. Dlatego przed podjęciem decyzji warto przyjrzeć się kilku projektom.

Jednym z elementów niezbędnych do sprzedaży online jest odpowiednie oprogramowanie, zwane platformą e-commerce. Przed jego wyborem stają młodzi przedsiębiorcy, którzy dopiero zaczynają przygodę z e-handlem, a także ci, którzy sprzedaż prowadzą od lat, ale ich obecna platforma nie posiada pewnych rozwiązań, które teraz wydają się niezbędne. Po przekroczeniu pewnego poziomu sprzedaży może okazać się, że aktualne oprogramowanie jest po prostu niewystarczające. W takich sytuacjach warto zastanowić się nad Magento.

Odwieczne pytanie: SaaS czy sklep szyty na miarę?

Zawsze są dwie strony medalu. W e-commerce znajdą się osoby, które będą cenić sobie gotowe rozwiązania SaaS, między innymi za cenę oraz brak konieczności samodzielnej aktualizacji oprogramowania, inne wezmą pod uwagę narzędzia indywidualne, dopasowane do ich potrzeb. W przypadku Saas możemy praktycznie od razu zacząć sprzedaż, gdyż sklep pod względem technicznym jest gotowy. Musimy jedynie ustalić design i dodać produkty. Dużo platform dostępnych na rynku ma także podstawowe integracje potrzebne w e-sprzedaży. Gdzie w takim razie jest haczyk? Po pierwsze – jesteśmy uzależnieni od dostawcy oprogramowania. Jeśli nie wprowadzi on dodatkowego rozwiązania, którego potrzebujemy, to sami nie możemy tego zrobić. Po drugie – nie mamy dostępu do kodu sklepu, a po trzecie – napotykamy ograniczenia dotyczące kolejnych integracji, szczególnie tych niestandardowych. Ostatnia rzecz to abonament, który może wzrastać wraz z ilością sprzedawanych produktów i stosowania koniecznych rozwiązań.

Sklepy „szyte na miarę” mają jeden główny minus – cenę. Zależna jest ona od tego, jak bardzo skomplikowana jest platforma, jak wiele rozwiązań niestandardowych się w niej pojawia i czy ma być na tyle elastyczna, by kolejne zmiany i poprawki mogły być wdrażane na „żywym organizmie”, czyli bez konieczności wyłączania sklepu. Decydując się na tego typu rozwiązania, można o nich pomyśleć jak o garniturze szytym na miarę lub mieszkaniu urządzonym pod klucz. To my jesteśmy właścicielem produktu i jeśli będziemy chcieli dokonać zmian, nie potrzebujemy niczyjego pozwolenia, wystarczy tylko, że znajdziemy odpowiedniego specjalistę i budżet. Więcej możesz przeczytać w tym wpisie.

Czego oczekujemy od e-sklepu?

To chyba najbardziej podstawowe pytanie, które należy sobie zadać przed wyborem platformy i rozpoczęciem prac. Na tym etapie, jeżeli nie mamy odpowiedniego doświadczenia, ważne jest, aby skorzystać z pomocy i wiedzy ekspertów. To, co dla nas wydaje się rozwiązaniem koniecznym, nie zawsze jest obowiązkowe. Pomocna jest metodologia MoSCoW, która po pierwsze pozwala ustalić priorytety oraz ważność poszczególnych elementów, a po drugie – ułatwia zmieszczenie się w określonym budżecie. MoSCoW pomaga wybrać funkcjonalności pod względem ważności dla zleceniodawcy, które:

  • M – Must have – muszą pojawić się w projekcie, bez nich nie ma on prawa bytu. Kolejne zaś mogą być realizowane w późniejszych pracach;
  • S – Should have – mogą być częścią sklepu i powinny być wdrożone, ale mimo to bez nich projekt jest w stanie funkcjonować;
  • C – Could have – mogą się pojawić, ale nie są konieczne do prawidłowego funkcjonowania e-sklepu;
  • W – Won’t – są zupełnie wyeliminowane w danym projekcie.

Na temat MoSCoW więcej możesz przeczytać w artykule na blogu Ageno.

Jeśli dopiero rozpoczynamy działalność online, nie posiadamy dużego budżetu i wymagamy od sklepu jedynie podstawowych rozwiązań, to SaaS wydaje się dla nas najlepszy. Jeżeli jednak jesteśmy średnim lub dużym graczem na rynku e-commerce, nasz biznes się rozwija i dotychczasowe rozwiązania nie są już wystarczające, to nadchodzi czas na zmiany.

Czym jest Magento?

Magento jest platformą e-commerce, na bazie której można stworzyć skalowalne rozwiązanie sprzedaży internetowej B2C lub B2B. Dostępne są dwie wersje platformy: Magento Community Edition i Magento Enterprise Edition, która doczekała się wersji 2.

Magento Community Edition

Magento Community Edition jest rozwiązaniem, które pozwala na niczym nieskrępowany rozwój i skalowanie. Programiści mogą rozszerzać funkcjonalności oraz dodawać moduły, które stworzyli inni deweloperzy. Community Edition zostało dopracowane i dostosowane w celu zapewnienia podstawowego wsparcia dla e–commerce. Najważniejsza zaleta to brak opłat licencyjnych za dostęp do kodu.

Magento Enterprise Edition

Magento Enterprise Edition jest rozbudowaną wersją Community Edition. W tym przypadku dostępnych jest więcej opcji, a architektura została zoptymalizowana pod kątem dużych wdrożeń e-commerce. Do kluczowych różnic Enterprise w stosunku do Community możemy zaliczyć moduł RMA, kolejkę, rozwiązania optymalizujące wydajność, moduły B2B, oddzielne bazy danych dla poszczególnych etapów zamówień i wiele więcej. Koszty wersji Enterprise są jednak znaczne, co determinuje jej wybór przy bardzo dużych projektach.

Kiedy warto wybrać Magento?

Magento posiada elastyczną, modularną architekturę, która może zostać dopasowana do różnego modelu biznesowego, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Postawiono w niej na personalizację oferty, integrację z zewnętrznymi kanałami oraz szeroką gamę możliwości sprzedażowo-marketingowych, które w innych rozwiązaniach nie są aż tak rozbudowane. Magento umożliwia w sposób optymalny wykorzystać dostępne funkcjonalności, a wraz z rozwojem firmy pozwala łatwo wdrażać kolejne, skalując się razem z biznesem.

Na całym świecie wdrożono ponad 200 tysięcy rozwiązań e-commerce bazujących na tym oprogramowaniu. Korzystają z niego nie tylko największe marki. Ogromną zaletą jest możliwość korzystania z jednego panelu administracyjnego dla wielu sklepów. Dobrze przeprowadzone wdrożenie pozwala przetwarzać ogromna liczbę zamówień, administrować magazynami, stanami, analizować zachowanie klientów i tworzyć obszerne raporty sprzedażowe. To oczywiście tylko promil możliwości, gdyż wsparcie ze strony twórców oraz rozbudowanego community sprawia, że platforma ciągle się rozwija. Niektóre sklepy działające na Magento posiadają kilka wersji językowych, oferując nawet 2 miliony produktów i przetwarzając 80 tysięcy zamówień w ciągu godziny.

Zalety i wady Magento

Zalety

  • Elastyczność biznesowa – dzięki swojej budowie oraz standaryzacji, projekty na Magento mogą być realizowane w różnych modelach, np. fixed price, czy też time&material.
  • Ogromna liczba funkcji podstawowych – już na samym początku możemy użyć wielu modułów, które są dostępne. Często zdarza się tak, że wykorzystuje się tylko część bogatego zestawu funkcjonalności.
  • Skalowalność – Magento pozwala na obsługę ogromnej ilości produktów i zamówień. Są sklepy mające w ofercie nawet kilka milionów produktów.
  • Możliwości integracji – platforma daje opcję łatwego zintegrowania jej z systemami ERP i CRM.
  • Szybkość wdrożenia – w porównaniu z innymi platformami typu Enterprise, Magento cechuje dużo krótszy czas wdrożeń dla podobnych lub takich samych parametrów projektu.
  • Ciągłe wsparcie – dzięki temu, że oprogramowanie jest cały czas rozwijane przez producenta oraz community i firmy konsultingowe, to ciągle oferuje nowe możliwości.
  • Bezpieczeństwo – związane ze sprzedażą produktów i przetwarzaniem zamówień oraz biznesowe, ponieważ możemy nawet podczas tworzenia projektu zmienić wykonawcę.

Wady

  • Potrzeba zasobów – w większości przypadków nie obejdzie się bez serwera dedykowanego, który będzie mógł poradzić sobie z przetwarzaniem danych.
  • Potrzeba wdrożenia użytkowników – osoby, które do tej pory nie pracowały na oprogramowaniu tego typu, mogą mieć problem z obsługą administracyjną systemu. Może się okazać, że konieczne będą szkolenia lub odpowiednie przygotowanie.
  • Zmiany wymagające specjalistów – Magento jest skomplikowane. Wymaga pracy doświadczonych specjalistów, którzy cenią się stosownie do umiejętności.

Jak to robią inni?

Warto przyjrzeć się kilku rozwiązaniom na świecie, które zostały zbudowane na Magento, przeanalizować ich budowę i możliwości. Przy okazji należy zaznaczyć, że wiele z dużych marek korzysta z tej platformy, co zresztą widać na poniższej liście:

  • Made.com (Magento 1 Enterprise Edition),
  • Wrangler (Magento 2 Enterprise Edition),
  • Lee (Magento 2 Enterprise Edition),
  • Linda Farrow (Magento 2 Community Edition),
  • Grenson (Magento 1 Community Edition),
  • Oliver Sweeney (Magento 2 Enterprise Cloud),
  • Erdem (Magento 2 Community Edition),
  • Silent Night (Magento 2 Edition),
  • Richer Sounds (Magento 2 Enterprise Edition),
  • Helly Hansen (Magento 2 Enterprise Cloud).

Magento jest skierowane do określonego targetu, po przekroczeniu pewnego progu sprzedażowego lub gdy zauważymy, że obecne zasoby i rozwiązania nie są już wystarczające. Warto wziąć pod uwagę korzystanie z tej platformy, daje ona bowiem ogromne możliwości. Liczby powiedzą same za siebie. W 2014 roku 45% wszystkich migracji e-commerce odbyło się na Magento.

Podsumowanie

Jeśli reprezentujesz dużą organizację i chcesz zbudować skalowalną platformę e-commerce, to wybierz Magento. Jest to sprawdzone rozwiązanie umożliwiające nieskrępowany rozwój.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat wdrożeń e-commerce opartych o platformę Magento, to skontaktuj się z autorem artykułu: Maksymilianem Śleziakiem z Ageno (maksymilian.sleziak@ageno.pl).

Wpis powstał dzięki Ageno.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl