Dlaczego SMS dobrze sprawdza się w e-commerce?

18.12.2015 AUTOR: REDAKCJA

Lepsze relacje z klientami, mniejsza liczba zwrotów, usprawnienie logistyki i większa sprzedaż – to tylko niektóre z korzyść jakie niesie wykorzystanie komunikacji SMS w e –commerce. Nic dziwnego, że korzysta z niej już większość sklepów w Internecie.

Powiadomienia SMS = lepsza obsługa

Najczęściej wykorzystywaną funkcją SMS w e-commerce jest wysyłanie powiadomień do klientów robiących zakupy w na stronie sklepu. Taka forma komunikacji pozwala na bezpośrednie poinformowanie o złożeniu zamówienia, przekazaniu go do realizacji, wysyłce i wizycie kuriera. Oczywiście, wszystko zależy od oczekiwań Klienta. Niektórzy z nich, szczególnie ci, którym niezwykle zależy na danym produkcie, pragną otrzymywać informacje na każdym kroku. Innym wystarczy informacja o potwierdzeniu zamówienia i terminie dostawy.
Korzyści, jakie odnosi firma korzystająca z powiadomień SMS, można podzielić na wizerunkowe i biznesowe. Do tych pierwszych należy zaliczyć stały kontakt z Klientem, który po złożeniu zamówienia nie jest zostawiony sam sobie, tylko przez cały czas wie, na jakim etapie realizacji znajduje się jego produkt. Korzyści biznesowe, to mniejsze obciążenie działu obsługi odpisującego na zapytania osób niebędących pewnymi co do statusu zamówienia, ale również mniejsza liczba zwrotów, ponieważ klient otrzymujący na telefon informację o godzinie dostawy, najczęściej stara się być wtedy w domu.

Koszt wysłania SMS jest nieporównywalnie niższy niż ponowna wysyłka, która wróciła do magazynu, bo kurier nie zastał zamawiającego. Warto wspomnieć, że jeden z dużych sklepów RTV w ciągu kilku miesięcy
od wprowadzenia systemu powiadomień SMS zmniejszył liczbę zwrotów o kilkadziesiąt procent.

Marketing SMS w e-commerce

Statystyki pokazują, że prawie 97% osób czyta SMS-y zaraz po ich otrzymaniu. Warto porównać ten wskaźnik z OR dotyczącego mailingu, aby zobaczyć jak doskonałym narzędziem marketingowym może być dobrze przeprowadzona
kampania SMS lub wsparcie dla innych kanałów. W przypadku działań, w których korzystamy z numerów telefonów naszych klientów, niezwykle ważne jest stworzenie własnej bazy kontaktów i dostarczanie wiadomości jedynie do zainteresowanych osób. Wysyłkę SMS do kupionych i wynajętych baz możemy porównać do rozrzucania ulotek z helikoptera – bardzo szybko możemy zbudować duży zasięg, ale większość informacji trafi do osób niezainteresowanych, część zgubi się po drodze, a jedynie kilka procent trafi do ciekawych ich osób.

W tym wypadku wykorzystywanie własnych baz danych, to już precyzyjne dostarczenie wiadomości, jedynie osobom znającym nasz sklep, i tym z którymi nasza marka miała już kiedyś kontakt. Mogą być to klienci, którzy już kiedyś zrobili zakupy, zapisały się do naszego newslettera lub podały numer telefonu biorąc udział w organizowanym przez nas konkursie. Niezwykle istotną kwestią jest częstotliwość wysyłek, jakie prowadzimy do naszych odbiorców.
Należy pamiętać, aby dostosować ją do oczekiwań klientów. Są marki, które wysyłają kilka SMS-ów miesięcznie. Dla innych lepiej sprawdza się ograniczenie ich do jednej wiadomości w roku, ale połączonej z naprawdę dobrą ofertą np. z okazji urodzin klienta. Pamiętaj, że czasami nawet jeden SMS za dużo może sprawić, że nasze oferty przestaną być traktowane jako „wartość dodana”, a staną się spamem i tak reagować będą na nie klienci.

Andrzej Ogonowski marketing&pr manager w SMSAPI. Prelegent wielu szkoleń.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/e-commerce/wywiad-z-andrzejem-ogonowskim

Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail