Same day delivery – dlaczego warto zainwestować w ten rodzaj dostawy?

24.10.2017 AUTOR: Michał Bąk

Klienci, którzy kupują w Internecie, chcą otrzymywać towary szybko, czasem wręcz bardzo szybko. Niecierpliwią się, gdy okazuje się, że obiecany kurier nie dojechał na czas, a dostarczenie oczekiwanej przesyłki opóźni się. Doszliśmy do momentu, w którym 24 h to dużo. Dla współczesnego e-klienta liczy się tu i teraz, nie chce czekać, kiedy ten sam towar może zakupić w sklepie znajdującym się trzy przecznice dalej. Nadchodzi era same day delivery.

Dajmy klientom to, czego oczekują

Tylko w latach 2010-2014 Amazon zainwestował prawie 14 miliardów dolarów w polepszenie infrastruktury, która mogła wpłynąć na przyśpieszenie dostaw zamówionych przez klientów towarów. Ruch ten się opłacił. W chwili obecnej sieć centrów dystrybucji jest tak duża, że można mówić, że marka ta wiedzie prym w procesach logistycznych. Mniejsze i większe magazyny rozsiane po całym świecie umożliwiają klientom mającym status Amazon Prime bardzo szybkie zakupy. Za Amazonem poszli inni sprzedawcy. Nie trzeba było czekać, by takie rozwiązanie pojawiło się w Walmart, czy też u azjatyckiego Alibaby. Dlaczego tak się stało? Z tego powodu, że klienci chcą otrzymywać swoje zamówione towary bardzo szybko. Same day delivery, dostawa tego samego dnia, daje taką możliwość.

Klienci chcą otrzymywać paczki szybciej, oczekują tego, aby etap zwany „ostatnia milą” był dla nich bezproblemowy i po prostu przyjemny. Raport, który w 2016 roku przygotował Stuart, dość jasno pokazuje, jak klienci patrzą na ten element procesu zakupowego. Dla 39% konsumentów wygoda zakupów jest ważniejsza niż cena produktów. Tylko 23% kupujących w sieci podkreśla, że sugeruje się przy wyborze towarów i sklepu właśnie kwotą do zapłaty. 38% klientów oczekuje, że „duże marki” będą dawały możliwość zakupu towaru z dostawą tego samego dnia, a 72% z nich jest w stanie wydać więcej, jeśli towar zostanie dostarczony jeszcze w dniu zakupu. Statystyki te dotyczą rynku brytyjskiego, ale nie różnią się zbytnio od tego, czego oczekują polscy internauci.

Według raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” 42% klientów do zakupu przekonują niskie koszty dostarczenia, a także krótki czas oczekiwania na przesyłkę. 38% internautów uważa, że jednym z głównych problemów e-commerce jest zbyt wolna dostawa, a 42% deklaruje, że szybkie doręczenie przekonałoby ich do zakupu towaru w danym sklepie.

Kto oczekuje same day delivery?

Wdrożenie dostawy tego samego dnia jest możliwe przede wszystkim w dużych aglomeracjach, gdzie znajduje się odpowiednia sieć magazynowo-logistyczna. By wprowadzić to rozwiązanie, potrzebne są tak naprawdę dwa elementy: towar dostępny w magazynie oraz firma kurierska, która go odbierze i jeszcze tego samego dnia dostarczy do kupującego. Oczywiście produktów nie musi rozwozić kurier, mogą to robić pracownicy sklepu, którzy są do tego celu zatrudnieni. Wszystko zależy od tego, jaki model logistyczny wybierzemy.

To właśnie w dużych miastach mieszkają klienci, którzy chętnie skorzystają z opcji dostawy towaru tego samego dnia. Osoby takie świetnie radzą sobie w sieci, są swoistymi smartshopperami, często robią zakupy online, są zamożni, a wartość ich koszyków jest wyższa od przeciętnej jego wielkości w danym sklepie. To klient wymagający, ale lojalny, szczególnie, gdy spełnimy jego oczekiwania i nie zawiedziemy jego zaufania. Dla niego dana przez sprzedawcę obietnica jest wiążąca i gdy chociaż raz nie dotrzymamy danego słowa, to możemy spodziewać się, że już do nas nie wróci.

Jeśli zapytamy się kupujących, jakie produkty chcieliby otrzymywać tego samego dnia, okazuje się, że przede wszystkim są to: sprzęt RTV i AGD, multimedia (filmy, gry), zakupy spożywcze, ubrania, obuwie, a także kosmetyki. Nie można zapominać o tym, że wiele firm, nawet w tych mniejszych miastach, wprowadziło tego typu rozwiązania. W 2015 roku nieoficjalnie mówiło się, że 4% wszystkich sklepów internetowych daje możliwość zamówienia towarów z dostawą tego samego dnia. Wśród nich znalazły się e-delikatesy, sklepy z materiałami budowlanymi, a także sklepy zoologiczne. Co najważniejsze, rozwiązania te nie dotyczyły tylko dużych aglomeracji.

Bo liczy się czas

Same day delivery to rozwiązanie nie tylko na Gwiazdkę, kiedy do wielu sklepów trafiają zamówienia „na ostatnią chwilę”, które mają uratować Święta. Przykładem niech będą wspomniane wcześniej sklepy zoologiczne, które dostarczają do klientów ciężkie opakowania karmy dla psów i kotów. Duże worki, które często ważą 15, a nawet 30 kg, nie są towarami łatwymi do przewiezienia. Dlatego e-sklepy, a także sklepy stacjonarne decydują się na wprowadzenie rozwiązania, które ułatwi zakup karmy klientom. Dowóz towarów odbywa się w godzinach popołudniowych oraz wieczornych, a jego koszt uzależniony jest od strefy. Przeważnie jest on zbliżony do standardowej ceny za przesyłkę kurierską.

Wprowadzenie SDD pozwala „złapać klienta” w sidła szybkiej dostawy, przez co trudniej jest mu zrezygnować z zakupu przede wszystkim dlatego, że towar nawet w kilkanaście minut po zamówieniu może już być w drodze do kupującego. Wszystko dzięki odpowiednio dopracowanym procesom logistycznym. Dlatego warto jasno zaznaczyć, które produkty w sklepie objęte są rozwiązaniem same day delivery, aby uniknąć nieporozumień. Amazon podaje, że towary z opcją SDD cieszą się o 20% wyższą konwersją. Nie można też zapominać o tym, że jeśli zdecydujemy się na wprowadzenie tego typu dostawy, to warto korzystać ze sprawdzonej firmy logistycznej, która nie zawiedzie zaufania naszego oraz naszych klientów. Tak naprawdę to tylko te dwa kroki dzielą każdy sklep od wprowadzenia tego rozwiązania, dlaczego więc nie spróbować?

Do góry!

Polecane artykuły

06.12.2019

Co znosi głowa foundera?

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam