Jak wykorzystać marketplace’y w sprzedaży online?

08.01.2019 AUTOR: Sky Shop

Marketplace’y w branży e-commerce nie są nowym zjawiskiem. Dzisiejsi giganci zaczynali tworzyć swoje biznesy w latach 90. XX wieku – mowa tutaj oczywiście o eBayu, którego założycielem jest Pierre Morad Omidyar oraz Amazonie, przedsięwzięciu Jeffa Bezosa. W czym tkwi tajemnica popularności tego typu portali i w jaki sposób wykorzystać ich potencjał sprzedażowy do pomnożenia własnych zysków?

 

Czym są i jak działają marketplace’y?

 

Mówiąc prosto, marketplace’y to takie internetowe targowiska, na których swoje oferty może zaprezentować wielu sprzedawców. Posłużmy się analogią do dużego centrum handlowego. Jego właściciel dostarcza powierzchnię oraz wszelkie elementy niezbędne do prowadzenia handlu w obiekcie, a poszczególne sklepy płacą za ich udostępnienie. Dlaczego? Ponieważ przynosi to wymierne korzyści zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Ci pierwsi mają szansę podnieść wyniki sprzedaży, handlując w miejscu, które odwiedzają codziennie tysiące osób. Natomiast konsumenci zyskują ogromną wygodę w dokonywania zakupów, mają do dyspozycji szeroką ofertę produktów, a dodatkowo oszczędzają czas, ponieważ wszystko, czego potrzebują znajduje się pod jednym dachem. Podobnie działają internetowe marketplace’y.

W zależności od tego, z jakim asortymentem mamy do czynienia, możemy spotkać marketplace’y ogólnobranżowe lub wyspecjalizowane w konkretnym segmencie rynku. Coraz częściej zdarza się również, że duże, rozpoznawalne sklepy udostępniają miejsce w swojej witrynie, by zagwarantować kupującym jak największą wygodę korzystania z serwisu. – mówi Aleksandra Batko, specjalista ds. marketingu i PR w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl

Nie da się ukryć, że na kształt obecnie istniejących marketplace’ów mieli wpływ najwięksi giganci, którzy swoją działalność rozpoczynali na przełomie XX i XXI wieku – Amazon oraz eBay. Na przestrzeni lat mogliśmy obserwować dynamiczny rozwój funkcji i możliwości tych platform, ciągle poszerzający się asortyment i ekspansję na kolejne światowe rynki. Obecnie, według badania „Rise of the Global Marketplaces” platformy marketplace mają ogromny potencjał rynkowy. Szacuje się, że w 2020 roku będą one odpowiedzialne za generowanie 39% zysku na globalnym rynku e-commerce. Do najważniejszych graczy na świecie należą dzisiaj Amazon, eBay, Naspers, Alibaba oraz MercadoLibre. Natomiast w Polsce właścicielami najpopularniejszego marketplace’u Allegro.pl od października 2016 roku są fundusze inwestycyjne Cinven, Permira oraz Mid Europa Partners.

Obserwacja dynamiki z jaką rozwijają się wymienione wyżej platformy pozwala nam założyć, że marketplace’y będą jednym z najważniejszych trendów w e-commerce w najbliższych latach. Według przewidywań ekspertów po erze wielobranżowych platform o niezwykle szerokim asortymencie, można spodziewać się swoistej specjalizacji i pojawiania się większej ilości portali związanych z konkretnymi branżami.

Marketplace’y jako dodatkowy kanał sprzedaży dla sklepu internetowego

W Polsce omawiany trend zyskuje coraz większą popularność i e-sprzedawcy dostrzegają potrzebę zaprezentowania oferty swoich produktów w kolejnym kanale sprzedaży. Nic dziwnego – strategia omnichannel pozwala na dotarcie do nowych klientów, zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Platformy typu marketplace stanowią doskonałe narzędzie, umożliwiające rozwinięcie własnego biznesu w zupełnie nowym obszarze. Polacy pokochali zakupy w sieci i nic nie wskazuje na to, że w najbliższym czasie miałoby się to zmienić. Szczególnie, że sprzedawcy robią co mogą, aby e-zakupy były bezpieczne, szybkie i wygodne.

Ciekawym zjawiskiem, które możemy obserwować w ostatnim czasie jest tworzenie marketplace’ów w obrębie największych sklepów internetowych. Empik, Carrefour czy Morele.net to platformy, które postanowiły umożliwić innym sklepom sprzedaż w obrębie własnych domen.  Dzięki temu klienci, szukając konkretnych produktów, otrzymują szerszą ofertę w zróżnicowanych cenach, natomiast sprzedawcy mogą skorzystać z renomy i popularności serwisu odwiedzanego przez tysiące internautów. Warto jednocześnie wspomnieć, że polski rynek e-commerce jest bacznie obserwowany przez Amazon, który również planuje o niego zawalczyć i rozpocząć swoją działalność. Nie jest to zaskoczeniem – nasz rodzimy rynek sprzedaży online wciąż nie jest nasycony i posiada bardzo duży potencjał wzrostu.

Jak e-sprzedawcy mogą wykorzystać obecną sytuację do podniesienia własnych wyników? Najprościej rzecz ujmując – prezentując swoją ofertę w obrębie wybranych marketplace’ów. Oczywiście rozpoczęcie współpracy z wybraną platformą będzie wiązało się z weryfikacją sklepu, a następnie udostępnieniem bazy produktowej. Właściciele e-sklepów opartych o oprogramowanie Sky-Shop.pl już w tym momencie mogą w łatwy sposób obsługiwać zamówienia i wystawiać produkty na platformie Morele.net marketplace z poziomu panelu administracyjnego sklepu. W najbliższej przyszłości integracja obejmie również pozostałe marketplace’y: eBay, eMag, Empik, a także Carrefour. Korzystanie z integracji to ogromna oszczędność  czasu, który można efektywnie wykorzystać na inne działania, jak np. dopracowanie opisów poszczególnych produktów, czy wykonanie wysokiej jakości zdjęć produktów.

Marketplace’y – nowy potencjał w e-commecre

Nie da się ukryć, że marketplace’y stanowią doskonały dodatkowy kanał sprzedaży dla sklepu internetowego. Niezaprzeczalną korzyścią jest możliwość łatwego dotarcia do szerokiego grona odbiorców, podczas gdy samodzielne budowanie zasięgu wymagałoby nie tylko czasu, ale również sporych nakładów finansowych. Tak jak każde rozwiązanie – warto przetestować je w praktyce, aby sprawdzić, czy przyniesie wymierne korzyści dla naszego biznesu. Może się okazać, że będzie to strzał w dziesiątkę, a wyniki sprzedaży poszybują w górę!


Ten artykuł powstał przy współpracy ze Sky-shop.pl

Do góry!

Polecane artykuły

21.05.2019

Te książki musisz przeczytać przed otwarciem ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam