Jak wybrać platformę do prowadzenia sklepu internetowego?

07.03.2019 AUTOR: Aleksandra Batko

Jedną z najważniejszych decyzji, jaką przyjdzie Ci podjąć jako świeżo upieczony właściciel sklepu internetowego, jest ta dotycząca wyboru odpowiedniego narzędzia do jego prowadzenia. W końcu to właśnie oprogramowanie będzie kluczowym elementem Twojego biznesu. No właśnie – czym kierować się przy jego wyborze? Jakie opcje są dostępne? I co zrobić, aby dobrane rozwiązanie spełniło oczekiwania? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.

 

Branża e-commerce rozwija się obecnie niezwykle dynamicznie. Wartość polskiego rynku sprzedaży online szacowana jest nawet na 50 miliardów złotych! Postępujący rozwój technologii umożliwia robienie zakupów bez wychodzenia z domu. Codziennością staje się korzystanie ze smartfona stale podłączonego do sieci. Z raportu Mobile 2018 przygotowanego przez IAB wynika, że coraz więcej czynności do tej pory typowo „desktopowych”, teraz wykonywanych jest na smartfonach. Chodzi tutaj przede wszystkim o bankowość internetową i zakupy online. Nic więc dziwnego, że osoby decydujące się na własny biznes chętnie stawiają na branżę e-commerce. Jej rosnący potencjał sprawia, że na rynku mamy do dyspozycji wiele nowoczesnych narzędzi pozwalających prowadzić sprzedaż przez Internet.

  • Nie da się ukryć, że wybór odpowiedniego oprogramowania ma kluczowe znaczenie. Po pierwsze w dużej mierze decyduje o kosztach prowadzenia biznesu, a po drugie ma wpływ na codzienne korzystanie z systemu i obsługę zamówień. Właśnie dlatego tak ważne jest określenie własnych celów oraz potrzeb i dopiero na ich podstawie zdecydowanie, które rozwiązanie będzie dla nas najbardziej korzystne. Wybór platformy powinien być dobrze przemyślaną decyzją biznesową. – mówi Aleksandra Batko, specjalista ds. marketingu i PR w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl

 

Platformy e-commerce – co mamy do wyboru?

Zanim przejdziemy do omówienia dostępnych na rynku rozwiązań warto odpowiedzieć na pytanie czym właściwie jest platforma e-commerce. Sklep internetowy działa w oparciu o tzw. system CMS (z ang. Content Management System, czyli system zarządzania treścią). Odpowiada on między innymi za zarządzanie sprzedażą, stanami magazynowymi czy zamówieniami. Z jego poziomu możemy również konfigurować nasz sklep.

Najbardziej popularny podział platform e-commerce bierze pod uwagę cenę, którą za dany system przyjdzie nam zapłacić. Na początek przyjrzyjmy się bliżej cechom poszczególnych rozwiązań. W dalszej części poradnika zastanowimy się, jakie czynniki należy wziąć pod uwagę wybierając narzędzie, na którym będziemy pracować.

1. Platformy typu Open Source

Platformy z otwartą licencją, czyli taką, którą można modyfikować według potrzeb za darmo, cieszą się obecnie dość dużą popularnością. Początkujący przedsiębiorcy często stają przed dylematem: open source czy SaaS? Oba rozwiązania mają niewątpliwe zalety, ale również pewne ograniczenia. Zacznijmy jednak od omówienia cech oprogramowania otwartego. PrestaShop, WooCommerce i Magento to obecnie jedne z najpopularniejszych tego typu rozwiązań. Co należy o nich wiedzieć? Po pierwsze to, że wymienione systemy są tworzone i rozwijane przez społeczność zaangażowanych użytkowników. Dzięki temu możesz wybierać spośród szerokiej bazy gotowych rozszerzeń, dodatków, integracji czy modułów. Dostęp do kodu pozwala również na wdrażanie indywidualnych rozwiązań.

Warto jednak mieć na uwadze, że niektóre wtyczki mogą się zdezaktualizować i nie będziesz mógł liczyć na aktualizację ze strony ich twórców.

Jeśli chodzi o pomoc techniczną to oczywiście nie zostajesz z konfiguracją sam. Możesz liczyć na wsparcie społeczności na forach, poradniki, tutoriale czy filmy instruktażowe. Na rynku działa również wielu specjalistów i podwykonawców, którzy zajmą się techniczną stroną Twojego sklepu. Tutaj jednak pojawia się jeden z najczęstszych problemów oprogramowania open source. Jeśli nie będziesz w stanie własnymi siłami wdrożyć potrzebnych rozwiązań, wynajęcie programistów czy grafików może Cię sporo kosztować. Nie możesz również zapomnieć o kosztach hostingu, aktualizacji wtyczek i dodatków, a także bieżącym eliminowaniu pojawiających się błędów.

Dla kogo oprogramowanie typu open source może okazać się najbardziej korzystne? Przede wszystkim dla sklepów, które handlują specyficznym towarem i wymagają indywidualnych rozwiązań skrojonych na miarę potrzeb.

 

Najważniejsze zalety oprogramowania typu Open Source:

 

–       dostęp do kodu źródłowego i możliwość modyfikacji systemu oraz wdrażania indywidualnych rozwiązań,

–       brak opłat za korzystanie z oprogramowania,

–       wsparcie techniczne ze strony społeczności,

–       duża baza wtyczek, modułów, rozszerzeń i integracji,

–       szeroki wybór szablonów graficznych oraz możliwość wdrożenia własnego projektu.

 

 2. Platformy typu SaaS (Sky-Shop.pl)

Oprogramowanie typu SaaS (Software as a Service) z roku na rok zyskuje coraz większe grono zwolenników. Dynamiczny rozwój rynku e-commerce sprawia, że mamy do dyspozycji coraz więcej zaawansowanych narzędzi pozwalających w prosty sposób, bez posiadania specjalistycznej wiedzy programistycznej, prowadzić własny sklep internetowy. Jednym z nich jest Sky-Shop.pl. Do najważniejszych czynników, które decydują o wyborze właśnie tego rodzaju rozwiązania należy cena – już od kilkudziesięciu złotych miesięcznie. Do wyboru masz kilka pakietów abonamentowych różniących się między sobą zakresem usług i możliwościami. Możesz wybrać taki, który będzie najlepiej dopasowany do potrzeb Twojego biznesu, a z czasem, wraz z jego rozwojem, dowolnie dokupować moduły czy wtyczki lub przechodzić na bardziej zaawansowane pakiety. To daje naprawdę duże możliwości rozbudowy sklepu krok po kroku, bez dużych nakładów finansowych na samym początku.

Po stronie dostawcy oprogramowania pozostaje również utrzymanie serwerów, bezpieczeństwo, aktualizacje systemu, wdrażanie nowych funkcji oraz rozwój platformy. Zespół specjalistów nieustannie pracuje nad tym, aby oprogramowanie było dostosowane do aktualnych potrzeb rynku, a ewentualne błędy – natychmiast eliminowane.

Możesz również liczyć na pomoc obsługi technicznej platformy. W razie jakichkolwiek pytań, wątpliwości czy problemów z konfiguracją możesz zadzwonić na infolinię lub wysłać wiadomość mailową – pomoc uzyskasz od ręki. Masz również dostęp do poradników, webinarów czy samouczków, które tłumaczą krok po kroku dostosowanie funkcji oprogramowania. Dzięki temu nie musisz szukać informacji na forach i czekać na odpowiedź ze strony społeczności. Wystarczy pobrać poradnik lub włączyć film i powoli konfigurować opcje, podążając za instrukcją. Ten atut oprogramowania Sky-Shop.pl docenią szczególnie Ci przedsiębiorcy, którzy nie posiadają zaawansowanej wiedzy technicznej i pragną skupić się na obsłudze sklepu oraz jego rozwoju.

Na uwagę zasługuje również mnogość dodatków, modułów i integracji z hurtowniami praktycznie z każdej branży. Dzięki nim w prosty sposób rozszerzysz możliwości swojego sklepu, dodasz kolejne kanały sprzedaży, a także w kilka chwil zaimportujesz setki a nawet tysiące produktów, wypełniając asortymentem wirtualne półki Twojego sklepu.

Oczywiście, model SaaS ma również pewne ograniczenia wynikające z charakterystyki takiego systemu. Klient nie ma możliwości modyfikacji kodu, może jednak wykonywać pewne czynności za pomocą API, np. dodawać czy usuwać produkty lub pobierać informacje o zamówieniach. Wybierając model SaaS należy liczyć się także z miesięcznymi opłatami za abonament i dodatkowe moduły.

Dla kogo SaaS? Wydawać by się mogło, że jedynie dla początkujących przedsiębiorców, jednak jest to nieco mylne stwierdzenie. Oczywiście, będzie świetnym wyjściem dla ludzi rozpoczynających przygodę z e-commerce, ale także dla większych sklepów niewymagających wdrożenia indywidualnych rozwiązań.

 

Najważniejsze zalety oprogramowania typu SaaS:

 

–       zmniejszenie kosztów prowadzenia biznesu,

–       brak konieczności posiadania wiedzy programistycznej,

–       wsparcie techniczne,

–       minimalizacja ryzyka związanego z pomyłkami na etapie wdrożenia,

–       gotowe integracje z szeroką bazą hurtowni, kurierów, systemów płatności,

–       hosting, aktualizacje i utrzymanie bezpieczeństwa po stronie dostawcy oprogramowania,

–       szerokie możliwości rozbudowy sklepu o kolejne moduły i dodatki,

–       wygodny panel administracyjny sklepu,

–       możliwość dostosowania grafiki sklepu poprzez Kreator Szablonu Sklepu lub wdrożenie indywidualnego projektu.

 

3. Rozwiązanie dedykowane

Ostatnią z omawianych w tym artykule możliwości jest rozwiązanie dedykowane. Nie ma co ukrywać – ta opcja jest przeznaczona przede wszystkim dla największych graczy, którzy mają po pierwsze bardzo duże wymagania i potrzebują zaawansowanych rozwiązań szytych na miarę, a po drugie – dysponują odpowiednio dużym budżetem. Sklep dedykowany ma najszersze możliwości modyfikacji, temu nie można zaprzeczyć. Ogranicza nas tu w zasadzie tylko wyobraźnia i obecne możliwości techniczne.

Jak stworzyć sklep szyty na miarę? Będzie tutaj konieczne zatrudnienie profesjonalnej firmy, która zajmie się jego zaprojektowaniem, wdrożeniem oraz utrzymaniem. Warto pamiętać, że wybierając tę opcję w pewien sposób uzależniamy się od danego twórcy, a jego ewentualna zmiana może przysporzyć nam problemów.

 

Open Source

SaaS (Sky-Shop.pl)

Rozwiązanie dedykowane

Cena

Brak opłat miesięcznych i jednorazowych

Od kilkudziesięciu złotych miesięcznie

Od kilku do kilkuset tysięcy złotych

Koszt utrzymania

Opłaty za hosting, administratorów oraz programistów

Opłata za abonament i/lub moduły dodatkowe

Opłaty za hosting, administratorów oraz programistów

Możliwości modyfikacji kodu

Duże

Ograniczone, możliwość modyfikacji poprzez API

Bardzo szerokie, możliwość wdrożenia specjalistycznych funkcji

Konfiguracja i obsługa

Konieczność samodzielnego wdrożenia wtyczek

i dodatkowych modułów

Intuicyjny panel administracyjny, brak konieczności posiadania wiedzy programistycznej

Zarządzanie z poziomu systemu CMS, wdrażanie dodatkowych rozwiązań samodzielne lub przez autora oprogramowania

Wiedza techniczna

Wymagana lub konieczność zatrudnienia specjalistów (programistów/grafików)

Niewymagana

Konieczność wynajęcia firmy zajmującej się tworzeniem oprogramowania

Wsparcie techniczne

Tutoriale, poradniki, fora

Wsparcie ekspertów poprzez infolinię, mail i czat, poradniki, tutoriale

Wsparcie w dużej mierze jedynie od twórcy danego rozwiązania

Grafika sklepu

Duże możliwości modyfikacji

Możliwość dostosowania grafiki poprzez Kreator Szablonu lub stworzenia indywidualnego projektu graficznego

Duże możliwości modyfikacji

Bezpieczeństwo i hosting

Konieczność zapewnienia hostingu spełniającego wymagania danej platformy

O bezpieczeństwo serwerów i hosting dba dostawca oprogramowania

Często duże wymagania co do hostingu

Dostępność aktualizacji

Aktualizacje zależne od autorów poszczególnych wtyczek, wdrożenie samodzielne

Za aktualizację platformy odpowiada dostawca oprogramowania

Wdrożenie aktualizacji po stronie autora oprogramowania lub samodzielne

Dla kogo?

Sklepy, w których rodzaj asortymentu dyktuje wybór oprogramowania o szerokich możliwościach modyfikacji

Wszyskie sklepy (również duże), które nie potrzebują indywidualnych rozwiązań

Najwięksi gracze, sklepy wymagające indywidualnych rozwiązań

 

 

Platforma idealna? Czym kierować się przy wyborze oprogramowania sklepu internetowego?

Czy idealna platforma e-commerce istnieje? Jak pewnie się spodziewasz, odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy. Od czego? Przede wszystkim od potrzeb biznesu, planów na rozwój i budżetu. Poniżej znajdziesz najważniejsze aspekty, które należy wziąć pod uwagę, wybierając oprogramowanie e-commerce.

 

  • Cel biznesowy i produkty w sklepie. Dobrze sporządzony biznesplan to połowa sukcesu. Nawet najlepsze narzędzie nie zapewni wysokich wyników, jeśli nie będziesz posiadał wizji rozwoju sklepu. Prowadzenie własnego biznesu online wcale nie musi być zajęciem na cały etat. Dlatego, jeśli planujesz zajmować się nim po godzinach, będziesz dążyć do minimalizacji prac związanych z techniczną konfiguracją sklepu i skupienia się na obsłudze zamówień oraz docieraniu do nowych klientów poprzez działania marketingowe. Tutaj prawdopodobnie najlepiej sprawdzi się SaaS. Jeżeli natomiast specyficzny asortyment sprawia, że sklep będzie wymagał indywidualnych rozwiązań – warto zdecydować się na oprogramowanie typu open source lub zainwestować środki w stworzenie sklepu dedykowanego.

 

  • Budżet. Rozsądne rozdysponowanie środków, które posiadasz na rozwój biznesu może zdecydować o jego przyszłym sukcesie lub porażce. Musisz liczyć się zarówno z kosztami początkowymi, jak i tymi, które będziesz ponosić regularnie. Czy Twoja wiedza i umiejętności techniczne pozwalają na to, aby zmniejszyć koszty zatrudnienia specjalistów w przypadku wyboru oprogramowania open source? A może zależy Ci na zminimalizowaniu początkowych wydatków, po aby spróbować swoich sił w branży e-commerce?

 

  • Wsparcie techniczne. Wybierając platformę warto zastanowić się na początku, w jakich obszarach będziesz potrzebować potencjalnej pomocy. Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w sprzedaży online, techniczne przygotowanie sklepu do sprzedaży może przerosnąć Twoje możliwości, a zatrudnienie programistów i grafików sprawi, że Twój budżet mocno ucierpi. Wtedy najlepiej sprawdzi się SaaS. Ale jeśli branża e-commerce nie ma dla Ciebie tajemnic, a biznes wymaga indywidualnych rozwiązań – śmiało możesz zdecydować się na oprogramowanie otwarte.

 

  • Integracje i dodatki. Wybierając oprogramowanie warto zwrócić uwagę na to, jakie możliwości rozbudowy oferuje dane rozwiązanie. Musimy ustalić czego potrzebujemy obecnie, a co może przydać się nam w przyszłości. Integracje z hurtowniami, kurierami i najpopularniejszymi bramkami płatniczymi to absolutne minimum. Przyda się również prosty system księgowy czy możliwość wprowadzenia kilku wersji językowych witryny.

 

  • Wizja rozwoju i kanały sprzedaży. Zamierzasz sprzedawać za granicą? A może chciałbyś, aby Twoje towary pojawiły się na popularnych marketplace’ach i portalach aukcyjnych? Dowiedz się, czy dane rozwiązanie oferuje tego typu integracje.

 

Kiedy uda Ci się wybrać kilka interesujących rozwiązań – przejdź do ich testowania. Poświęć na ten etap odpowiednio dużo czasu i nie wahaj się też pytać! Sprawdź każde z rozwiązań pod kątem łatwości obsługi, przydatnych funkcji i ewentualnych możliwości rozbudowy w przyszłości. Pamiętaj, że oprogramowanie open source – mimo, że darmowe – na którymś etapie korzystania prawdopodobnie będzie wymagało modyfikacji przez programistów, a to przełoży się na dodatkowe koszty. Jeśli chcesz pozostawić aspekty techniczne specjalistom, a sam zająć się przede wszystkim sprzedażą i promocją swojego biznesu – oprogramowanie Sky-Shop.pl działające w modelu SaaS sprawdzi się doskonale! Załóż sklep za darmo i przetestuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań!

Ten artykuł powstał we współpracy ze Sky-Shop. Jeśli chciałbyś założyć sklep internetowy i zacząć własną przygodę z e-commerce, zajrzyj na stronę www.sky-shop.pl i sprawdź jakie możliwości daje autorskie oprogramowanie sklepów internetowych. Załóż sklep i testuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań! Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze specjalistami Sky-Shop pod numerem 12 386 01 30 lub napisz mail na [email protected]
Do góry!

Polecane artykuły

16.07.2019

Wyróżnij się na tle konkurencji! 6 typów wiadomości w e-mail ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam