CEO IKEA sugeruje wejście na Amazon i Alibaba. “Powinni stawiać na własne kanały”

11.10.2017 AUTOR: Marta Wujek

Torbjörn Lööf (dyrektor generalny Inter IKEA Group) w rozmowie z Financial Times powiedział, że sklep szykuje się do wejścia na większe platformy e-commerce. Mimo, że nie wskazał, które konkretnie, wszystkie media mówią o Amazonie i grupie Alibaba. Jedno jest pewne – w IKEA ostatnio same zmiany! Właściciele firmy ewidentnie chcą się dostosować do nowych zwyczajów kupowania współczesnych konsumentów.


 – To może być największa zmiana w sposobie kontaktu klienta z naszą marką, odkąd powstała IKEA – powiedział prezes koncernu dla “FT”.

Pod koniec zeszłego roku szwedzka firma otworzyła w Polsce sklep online. Jesteśmy 14. Krajem na świecie, w którym powstał sklep online IKEA. Jednak „Meble przez Internet” (tak się nazywa projekt online) dostępny jest jedynie w tych miastach, w których jest stacjonarny sklep IKEA, oraz na jego obrzeżach (plus wyznaczone rejony).

Co ciekawe, pomimo wypowiedzi dyrektora generalnego IKEA, polskie biuro prasowe zaprzecza, że IKEA szykuje się do wejścia na duże platformy e-commerce, a zwłaszcza na Amazona.

Podkreślmy, że Inter IKEA Group jest oddzielną spółką, która jest właścicielem konceptu IKEA i franczyzodawcą dla Grupy IKEA (obsługującej sklepy IKEA w Polsce). To może świadczyć o tym, że pomysł rzeczywiście jest dopiero w fazie zalążkowej.

Informujemy, że w IKEA chcemy poznawać i testować nowe sposoby docierania z naszą ofertą do jeszcze większej liczby osób, tak by była ona coraz bardziej dostępna. Jednym ze sposobów jest pilotowanie i testowanie nowych metod, które pozwalają na zwiększenie dostępności naszych produktów za pośrednictwem innych platform internetowych niż nasze własne. Jednakże informacja o współpracy IKEA i platformy Amazon nie jest prawdziwa – taka współpraca nie miała miejsca.

Zdajemy sobie sprawę, że produkty IKEA są dostępne na Amazonie oraz innych platformach e-commerce, jednak nie jest to działanie IKEA, a firm i sprzedawców indywidualnych nie związanych z IKEA. Dotychczas tylko IKEA w Chinach nawiązała współpracę z zewnętrzną siecią sprzedaży internetowej, obecnie jednak nie planujemy rozwijania tego rodzaju współpracy na innych rynkach – Paulina Nesteruk, specjalistka ds. komunikacji korporacyjnej, biuro prasowe IKEA Retail w Polsce

Trzeba przyznać, że dziwnym byłoby gdyby IKEA nie zrobiła tego ruchu. Zapotrzebowanie na dostęp do ich produktów online na polskim rynku widać już od dawna, co szybko wykorzystali mniejsi przedsiębiorcy. Przykładowo powstała firma ariba.net.pl, która oferuje dostawę produktów z IKEA do domu. Wystarczy przejrzeć katalog IKEA, wysłać do nich listę zakupów i czekać na odbiór.

– Wejście tak dużego gracza jakim jest IKEA do sprzedaży online, nie powinno być dla nikogo niespodzianką. Oczywiście sam moment ogłoszenia decyzji może budzić pytania. Natomiast z całą pewnością był on mocno analizowany i nie przez przypadek wiąże się z coraz częstszymi komunikatami odnośnie pełnego wejścia na rynek polski Amazona. Jestem przekonany, że IKEA powoli zajmuje pozycję rynkową dającą im pewne przewagi w sytuacji kiedy cały e-commerce zacznie ewoluować.

Z drugiej strony, na pewno jednym z celów jest uregulowanie sprzedaży produktów IKEA w sieci. Nie jest bowiem tajemnicą, że produkty te są bardzo powszechne na platformach typu Allegro. To, że duże sieci retail wchodzą do e-commerce stało się już standardem. Jednakże zależnie od branży i celów biznesowych, moment wejścia w pełnym wymiarze jest rozłożony w czasie – Paweł Paszkowski, Dyrektor E-commerce bdsklep.pl

W 2015 roku wartość sprzedaży online IKEA przekroczyła 1 mld euro! Kwota ta stanowiła około 3 proc. całkowitej sprzedaży szwedzkiego sklepu. W tym samym roku Peter Agnefjaell (prezes spółki) w wywiadzie dla  Bloomberg News powiedział, że jego firma w najbliższych latach będzie inwestować w budowę systemów informatycznych. Do 2020 roku sprzedaż online ma stanowić 10 proc. całej sprzedaży i mieć wartość blisko 55 mld.

– IKEA jak każdy producent, który odniósł sukces w sprzedaży tradycyjnej, patrzy na sprzedaż online, gdyż trudno zaprzeczyć że po prostu sprzedaż internetowa powoli, aczkolwiek nieniknienie i systematycznie, rośnie. Nowe pokolenia uważają wręcz, że jeżeli nie można czegoś kupić online, to w ogóle to nie istnieje. IKEA chce zapewne na start przetestować i dopracować swoją logistykę i procedury obsługi klienta. Dlatego woli na początku podeprzeć się gotowym kanałem sprzedaży. Wierzę jednak, że tak duży producent, potrafi planować na wiele lat do przodu i stawia na własną sprzedaż, a nie sprzedaż przez pośrednika i naginanie się do jego zasad – Paweł Fornalski, CEO IAI S.A. (System sklepów IAI-Shop.com).

Poza tym o zainteresowaniu zakupami online świadczą liczby same w sobie. W podsumowaniu 2016 roku firmy IKEA czytamy, że 2,1 mld osób “odwiedziło stronę” ikea.com (choć zapewne chodzi o skumulowaną ilość odsłon), to o 8,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Jednocześnie odnotowano 110 mln wejść do aplikacji katalogowej i sklepowej. Natomiast wartość obrotu sprzedaży przez Internet (sumując wszystkie 14 rynków) osiągnęła poziom 1,4 mld euro. Patrząc na to zestawienie może się nam nasunąć jeden wniosek: IKEA nie ma wyjścia, musi głębiej zanurkować w sieci.

Ale sprzedaż online jedynie w miastach, w których jest sklep IKEA i w ich pobliżu, to wciąż za mało. Zapewne właśnie dlatego władze sklepu zastanawiają się nad współpracą z jednym z gigantów e-commerce. Poza tym, tu nie chodzi tylko o dotarcie do nowych klientów. Chodzi zapewne również o zbieranie dane na temat kupujących.

– Firma chce w ten sposób zdobyć wiedzę na temat swoich klientów. Ponieważ marka jest obecna tylko w dużych miastach, na platformach internetowych typu Allegro jest bardzo dużo ogłoszeń z produktami pochodzącymi ze sklepów sieci. Kupują je osoby z mniejszych miejscowości, które IKEA chce poznać i bezpośrednio do nich dotrzeć, omijając „internetowych pośredników” – mówił Jacek Palec, prezes bdsklep.pl podczas debaty “E-commerce: Smartfon i Big Data rozdają karty”, która odbyła się w ramach IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego, a wypowiedź zacytował portal dlahandlu.pl.

Jednocześnie rozwój działań online nie wiąże się z ograniczeniem tradycyjnej działalności IKEA. W najbliższym roku maja powstać 22 nowe sklepy na całym świecie. W tym dwa w Polsce (w Lublinie i na warszawskiej Woli). Obecnie IKEA może się pochwalić 403 sklepami w 49 państwach.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail