Marketing i Biznes E-commerce Dropshipping od A do Z. Poznaj sposób na sprzedaż bez magazynu

Dropshipping od A do Z. Poznaj sposób na sprzedaż bez magazynu

Dropshipping od A do Z. Poznaj sposób na sprzedaż bez magazynu

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Dynamicznie rozwijający się rynek e-commerce stawia przed właścicielami sklepów internetowych coraz większe wyzwania, ale również – otwiera zupełnie nowe możliwości. Jedną z nich jest zyskujący na popularności model logistyczny – dropshipping, który ze względu na swoją uniwersalność, może być wykorzystywany zarówno przez początkujących przedsiębiorców, jak i “dużych graczy”. Dowiedz się, na czym polega dropshipping i w jaki sposób możesz go wykorzystać, aby rozwinąć swój biznes!

 

Co to jest i jak działa dropshipping?

Dropshipping to model logistyczny, w którym Ty, jako właściciel sklepu, nie musisz posiadać własnego magazynu produktów, które sprzedajesz. Jak to możliwe? Już tłumaczymy. W dropshippingu towar wysyłany jest do klienta bezpośrednio z hurtowni, z którą współpracujesz. To ona zajmuje się przechowywaniem, pakowaniem oraz wysyłką zamówienia. 

Jak to wygląda w praktyce?

  1. Klient dokonuje zakupu w Twoim sklepie.
  2. Ty składasz zamówienie na wybrane przez klienta produkty w hurtowni dropshippingowej.
  3. Hurtownia pakuje i wysyła towar na dostarczony przez Ciebie adres.
  4. Wystawiasz odpowiednie dokumenty i wysyłasz je do klienta mailem.
  5. W zależności od ustalonych warunków, rozliczasz się z hurtownią przed lub po wysyłce towaru.
  6. Zwroty produktów przyjmowane są przez sklep internetowy, natomiast reklamacje rozpatrywane są przez hurtownię.

 

Należy pamiętać, że to właściciel sklepu odpowiada za dopełnienie wszelkich formalności związanych z transakcją. Hurtownia jedynie wysyła towar w jego imieniu. – komentuje Maciej Cebertowicz, manager ds. sprzedaży i rozwoju produktu w platformie sklepów internetowych Sky-Shop.pl.

 

Jak wykorzystać dropshipping w biznesie?

Wiemy już na czym polega dropshipping, ale u kogo sprawdzi się najlepiej? Jakie są najważniejsze korzyści, które płyną z wykorzystania takiego modelu?

 

Dropshipping na start

Dzięki temu, że dropshipping pozwala ograniczyć koszty początkowe będzie idealnym rozwiązaniem dla osób rozpoczynających swoją działalność w e-commerce. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musisz inwestować kapitału w zatowarowanie sklepu, ani płacić za kupno lub wynajem powierzchni magazynowej. Również pakowanie i wysyłka zamówień nie będzie Twoim zmartwieniem – tym zajmie się hurtownia, a Ty oszczędzisz czas i pieniądze, które musiałbyś przeznaczyć na zatrudnienie osób obsługujących magazyn. Właśnie ze względu na niskie koszty wejścia w biznes dropshipping jest często wybierany przez osoby, które nie posiadają dużych środków na start lub boją się inwestować większą kwotę na początku.

 

Dropshipping jako dodatek do klasycznej sprzedaży

Dropshipping może być wykorzystywany również przez osoby posiadające własny magazyn. Takie rozwiązanie posiada sporo korzyści i otwiera przed właścicielem sklepu nowe kierunki rozwoju biznesu.

 

  • Sprzedaż towarów uzupełniających

Znasz metodę sprzedaży krzyżowej, czyli tzw. cross-sellingu? Polega ona na zaproponowaniu klientowi produktów komplementarnych do tego towaru, który właśnie wrzucił do koszyka. Klient dzięki temu może stworzyć zestaw produktów (np. telefon + etui) a Ty zwiększasz wartość koszyka i maksymalizujesz zysk z transakcji. Co ma do tego dropshipping? Otóż magazynowanie tak szerokiej gamy dodatków do produktów bazowych, którymi handlujesz w sklepie jest niemal niemożliwe. Wymagałoby ogromnej powierzchni magazynowej. Dzięki dropshippingowi możesz zaproponować swoim klientom rozbudowany asortyment, przechowując we własnym magazynie jedynie część produktów.

Produkt bazowy wysyłany jest z Twojego magazynu, a akcesoria z hurtowni dropshippingowej.

 

  • Sprzedaż produktów sezonowych i niszowych

Dropshipping może być wykorzystany również jako świetny sposób na sprzedaż produktów niszowych oraz takich, które sprzedają się w określonych okresach roku. Warto rozszerzyć ofertę o produkty, których nie posiada Twoja konkurencja. To one przyciągną do Twojego sklepu nowych klientów.

  • Badanie rynku

Zastanawiasz się, czy produkt, który zamierzasz dodać do asortymentu sklepu będzie się sprzedawał? A co, jeśli większa partia produktów nie będzie cieszyć się popularnością i zacznie zalegać na magazynie? Ile sztuk zamówić? Takie pytania bardzo często pojawiają się w głowach właścicieli sklepów internetowych. Dzięki dropshippingowi w łatwy sposób sprawdzisz, czy dany produkt przypadnie Twoim klientom do gustu. Jeśli tak – możesz śmiało zainwestować w większą liczbę sztuk i magazynować je u siebie.

 

Od czego zacząć sprzedaż w dropshippingu?

1. Branża i asortyment

Pierwszym i zarazem najważniejszym krokiem jest ustalenie, w jakiej branży będziesz działać. Obecnie rynek e-commerce daje ogromne możliwości, a w Internecie można sprzedawać niemalże wszystko. Decydując się na dropshipping warto jednak zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie:

  • czy branża, którą wybieram jest obarczona dużym ryzykiem zwrotów od klientów?
  • czy asortyment ma niestandardowe wymiary lub duże gabaryty?

 

Dlaczego jest to takie istotne? Powinieneś pamiętać, że w dropshippingu to Ty jesteś odpowiedzialny za przyjmowanie zwrotów towarów od klientów (chyba że hurtownia, z którą współpracujesz zgodzi się na ich przyjęcie). Jeśli sprzedajesz produkty o dużych wymiarach musisz być przygotowany na ich ewentualne przechowanie. Problem rodzi się w momencie, kiedy sprzedaż prowadzisz np. z mieszkania, gdzie przestrzeń jest ograniczona. W dropshippingu świetnym wyborem będą produkty rzadko zwracane o dość małych wymiarach (np. elektronika czy zegarki).

 

Czym jeszcze kierować się przy wyborze asortymentu? Zwróć uwagę na aktualne trendy panujące na rynku i postaw na produkty, na które panuje popyt. Oczywiście, nie jest to jedyna słuszna strategia. Jeśli czujesz się pewnie w danej branży, możesz śmiało spróbować swoich sił właśnie w niej. Bycie ekspertem w określonej dziedzinie i znajomość produktu od podszewki da Ci dużą przewagę nad konkurencją.

 

Sprzedaż w dropshippingu krok po kroku:

1.   Wybierz branżę i asortyment, który chcesz sprzedawać.

2.   Załóż sklep internetowy na Sky-Shop.pl.

3.   Określ kanały sprzedaży, w których będziesz działać.

4.   Uzgodnij warunki współpracy z hurtownią.

5.   Zintegruj swój sklep z wybraną hurtownią.

6.   Promuj swój sklep i sprzedawaj!

7.   Pamiętaj o rozliczeniu z Urzędem Skarbowym.

 

2. Własny sklep internetowy zintegrowany z hurtownią

Bez odpowiedniego narzędzia do prowadzenia sprzedaży ani rusz! Zakładając sklep na Sky-Shop.pl bez problemu dostosujesz pakiet abonamentowy do swoich potrzeb, otrzymasz pełne wsparcie doradców i zaczniesz sprzedawać, nie poświęcając czasu na przygotowanie sklepu od strony technicznej. Pewnie zastanawiasz się, co powinien oferować idealny system do dropshippingu? Zwróć uwagę, na:

  • Możliwość zintegrowania sklepu z hurtowniami dropshippingowymi.
  • Częste aktualizacje stanów magazynowych.
  • Integracje z innymi kanałami sprzedaży (np. Allegro).
  • Narzędzia umożliwiające pozycjonowanie sklepu (SEO).
  • Grafika sklepu w technologii RWD, czyli dostosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Szczególnie ważnym aspektem jest możliwość zintegrowania sklepu z wybranymi hurtowniami. Dzięki modułowi integracji w Sky-Shop w kilka chwil pobierzesz do swojego sklepu cały lub wyselekcjonowany asortyment hurtowni, wraz ze zdjęciami, opisami oraz cenami poszczególnych produktów. Co ważne, możesz ustawić częstotliwość aktualizacji nawet do 8 razy na dobę, dzięki czemu masz pewność, że oferta Twojego sklepu będzie zawsze zgodna ze stanem faktycznym u Twojego kontrahenta.

 

3. Kanały sprzedaży

W dropshippingu możesz sprzedawać nie tylko we własnym sklepie internetowym. Warto pomyśleć o dywersyfikacji kanałów sprzedaży i dotrzeć do nowych grup odbiorców. Gdzie sprzedawać w dropshippingu?

  • Na Allegro. To najpopularniejszy portal aukcyjny w Polsce. Jego duża rozpoznawalność i zaufanie, jakim cieszy się wśród klientów sprawiają, że nie powinieneś przejść obok niego obojętnie. Dwukierunkowa integracja z Allegro w Sky-Shop.pl pozwala na intuicyjne i sprawne zarządzanie sprzedażą z poziomu panelu administracyjnego sklepu: zarówno wystawianie ofert, jak i odbieranie spływających zamówień.
  • W sklepie na Facebooku. Portale społecznościowe mają ogromny potencjał sprzedażowy. Sklep na Facebooku umożliwia stworzenie katalogu produktów, dostępnych w zakładce na Twoim fanpage’u. Stamtąd klienci kierowani są wprost do sklepu internetowego, gdzie mogą sfinalizować transakcję.
  • W marketplace’ach i porównywarkach cenowych. Obecność na tego typu portalach jest doskonałym sposobem na dotarcie do klientów aktywnie poszukujących konkretnych produktów w jak najkorzystniejszych cenach.

 

Czy na dropshippingu można dobrze zarobić?

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i zależy przede wszystkim od Ciebie. Musisz przygotować się na to, że – jak w każdym biznesie – atrakcyjne warunki w hurtowni i zaufanie klientów należy sobie wypracować. Zacznij od zadbania o spójny wizerunek sklepu internetowego, terminowe dostawy zamówień do klientów, pozytywne opinie oraz atrakcyjne ceny produktów. Te ostatnie możesz uzyskać narzucając niską marżę na towary. Mimo, że zarobisz na początku nieco mniej, taka strategia pozwoli Ci przyciągnąć do sklepu nowych klientów i zaprocentuje większą liczbą zamówień. To z kolei będzie kartą przetargową w negocjacjach warunków w hurtowni.

Dzięki narzucaniu niskiej marży przyciągniesz klientów i wygenerujesz wyższą sprzedaż.

 

Kwestie formalne – jak rozliczać dropshipping?

Formalności związane z prowadzeniem sprzedaży, zarówno w modelu klasycznym, jak i dropshippingu mogą wydawać się początkującym przedsiębiorcom nieco skomplikowane. W jaki sposób rozliczać transakcje, o jakich dokumentach pamiętać i co zrobić, aby nic ważnego nie umknęło uwadze? O tym przeczytasz w tej części artykułu.

 

Obieg dokumentów w dropshippingu

Relacje, jakie zachodzą pomiędzy poszczególnymi podmiotami w dropshippingu możemy opisać w następujący sposób:

  • klient dokonuje zakupu w sklepie internetowym,
  • sklep internetowy kupuje towar w hurtowni.

Pamiętaj, że umowa zostaje zawarta pomiędzy e-sklepem a hurtownią oraz klientem a e-sklepem. Zatem, jako właściciel sklepu, stajesz się równocześnie klientem hurtowni, z którą współpracujesz.

W dropshippingu będziemy mieć do czynienia z dwoma podstawowymi dokumentami:

  • fakturą VAT, którą hurtownia wystawia Tobie – jest ona podstawą dla wpisania zakupionych towarów w koszty uzyskania przychodu.
  • dokument zakupu, który Ty wystawiasz klientowi sklepu – jest to najczęściej faktura imienna, którą wysyłasz mailowo. Dlaczego nie paragon? Ponieważ, ze względu na to, że zamówienie jest pakowane i wysyłane przez hurtownię nie masz możliwości dołączenia go do przesyłki.

Obieg dokumentów dropshippingu

Dropshipping a VAT

Jak wygląda sprawa opodatkowania? Załóżmy, że prowadzisz działalność gospodarczą i płacisz podatek VAT. W dropshippingu opodatkowanie przebiega tak samo, jak w przypadku każdej innej sprzedaży w sklepie internetowym – musisz rozliczyć swoje przychody i koszty ich uzyskania. Zatem co miesiąc powinieneś wziąć pod uwagę:

  • sumę wszystkich faktur od hurtowni, określających cenę netto + VAT
  • sumę wszystkich faktur sprzedaży dla klientów określających cenę netto + VAT.

 

VAT, który jesteś zobowiązany wpłacić do Urzędu Skarbowego obliczysz następująco: VAT z faktur dla klientów – VAT z faktur wystawionych przez hurtownię.

 

Przeanalizujmy następujący przykład:

Sprzedajesz produkty, które objęte są 23% podatkiem VAT. W zeszłym miesiącu zakupiłeś w hurtowni towary warte 4920 złotych. W tym:

–      4000 zł netto

–      920 zł VAT (VAT naliczony)

W tym samym miesiącu Twoi klienci dokonali zakupów na kwotę 6150 zł w tym:

–      5000 zł netto

–      1150 zł VAT (VAT należny)

VAT należny – VAT naliczony = 1150 – 920 = 230 zł. Taką kwotę powinieneś odprowadzić do Urzędu Skarbowego.

 

Podsumowanie

Jeśli wciąż nie jesteś pewny, czy dropshipping jest dla Ciebie podsumujemy najważniejsze wady i zalety tego modelu logistycznego. Mamy nadzieję, że takie zestawienie pomoże Ci podjąć ostateczną decyzję i rozkręcić własny biznes, który przyniesie mnóstwo satysfakcji!

Dropshipping to model logistyczny, który posiada szereg możliwości, które z powodzeniem wykorzystasz we własnym biznesie. Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz swoje pierwsze kroki w e-commerce, czy działasz w branży od lat. Dropshipping sprawdzi się zarówno u początkujących przedsiębiorców – ze względu na niskie ryzyko inwestycyjne i mały wkład początkowy, jak i tych zaawansowanych, dając szerokie możliwości rozwoju sklepu internetowego.

 

Ten artykuł powstał we współpracy ze Sky-Shop. Jeśli chciałbyś założyć sklep internetowy i zacząć własną przygodę z e-commerce, zajrzyj na stronę www.sky-shop.pl i sprawdź jakie możliwości daje autorskie oprogramowanie sklepów internetowych. Załóż sklep i testuj jego funkcje przez 14 dni bez żadnych zobowiązań! Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się ze specjalistami Sky-Shop pod numerem 12 386 01 30 lub napisz mail na info@sky-shop.pl.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl