Mało kto dostrzega wpływ content marketingu na wskaźniki sprzedaży. To ogromny błąd. Starannie przygotowana treść na stronie to klucz do wzrostów widoczności – a stąd droga do zwiększonych obrotów jest już naprawdę krótka. Jak mądrze stosować content marketing, by zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
Content, czyli doradca
Sklep internetowy pozbawiony treści jest jak gigantyczny hipermarket, w którym ciężko znaleźć kogoś z obsługi.
Choć są oczywiście klienci, którzy ze swoim doświadczeniem wśród sklepowych półek poruszają się jak ryba w wodzie i dokładnie wiedzą, czego i gdzie szukać, większość kupujących w sieci zazwyczaj potrzebuje kilku wskazówek. Właśnie dlatego musisz im pomóc, zanim – zdezorientowani i poirytowani – zrobią zakupy u konkurencji.
Rolę konsultanta i doradcy w sklepie internetowym pełni content (na przykład w formie bloga). To właśnie dzięki starannie przygotowanym treściom klienci nie tylko łatwiej będą mogli dopasować produkty do swoich potrzeb i nauczą się z nich korzystać, ale również nawiążą relację z marką i zbudują z nią pozytywne skojarzenia. Twoje posty i artykuły zachęcą ich do dalszych zakupów i skłonią do powrotu w przyszłości.
Nie ma dwóch takich samych klientów. Każdy z nich ma trochę inne potrzeby, a dobry konsultant musi wiedzieć, jak je zaspokoić i mieć w zanadrzu odpowiedź na każde pytanie związane ze sprzedawanym produktem. Podobnie jest z treścią na twojej stronie – swoje wątpliwości dzięki niej powinni rozwiać kupujący o różnym stopniu wiedzy i zaawansowania: zarówno laicy, poszukujący, jak i “starzy wyjadacze”.
Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.
Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:
Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę
Zawsze na kluczowych pozycjach
Zawsze opłacalna biznesowo
Rzetelne i pomocne treści nie są już tylko i wyłącznie „miękkim” czynnikiem, budującym odpowiedni wizerunek marki czy zaufanie konsumenta. W dużej części decydują również o pozycji twojej strony w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – o liczbie potencjalnych klientów, jakich możesz przyciągnąć.
Konwersja to nie wszystko
Żeby klient kupił coś w twoim sklepie, najpierw musi do niego trafić. Stara jak sam handel zasada mówi: im więcej odwiedzających, tym większa szansa na sprzedaż. Jak zwiększyć ich liczbę przy pomocy content marketingu?
Jedną z najpewniejszych obecnie metod zdobycia ruchu do strony internetowej jest zajęcie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google. Gdy staniesz się pierwszą odpowiedzią na najczęściej wpisywane frazy i zapytania powiązane z asortymentem twojego sklepu, możesz liczyć na więcej kliknięć i zamówień.
Właściciele sklepów internetowych są tego oczywiście świadomi, dlatego inwestują coraz więcej pieniędzy w optymalizację (lub inaczej mówiąc: pozycjonowanie) swoich stron. Choć arsenał metod jest bardzo szeroki, wielu z nich popełnia ten sam błąd: chcąc zwiększyć zyski, skupiają się wyłącznie na frazach prowadzących bezpośrednio do sprzedaży.
By lepiej zrozumieć, dlaczego taka strategia najczęściej nie przynosi pożądanych efektów, przyjrzyjmy się bliżej samym frazom. Zapytania wyszukiwane w sieci możemy podzielić na wiele kategorii – np. na podstawie intencji wyszukiwania, popularności, konkurencyjności czy liczby słów. Zastosujmy jednak nieco bardziej ogólny podział: na frazy sprzedażowe i informacyjne..
Frazy sprzedażowe to najczęściej nic innego, jak dokładna nazwa produktu (np. „nike air max”, „iphone 6s”) lub ogólna kategoria („buty do biegania”, „pralki whirlpool”). Wpisując je w okno wyszukiwarki, użytkownik rozpoczyna zakupy – wie, czego chce i poszukuje najkorzystniejszych ofert.
Frazy informacyjne mają pomóc na wcześniejszych etapach procesu zakupowego. Twój potencjalny klient wpisuje je wtedy, gdy nie wie jeszcze dokładnie, co chce kupić – by podjąć ostateczną decyzję najpierw musi uzupełnić niezbędne informacje i porównać poszczególne produkty z tej samej kategorii. Przykładem fraz informacyjnych są np. “jakie buty do biegania?” czy “smartfony 2017 porównanie”.
Choć użytkownicy wyszukują frazy informacyjne znacznie częściej niż sprzedażowe, ich współczynnik konwersji jest oczywiście niższy, a konkurencja w walce o wyższe pozycje na tego typu zapytania – znacznie mniejsza.
I to jest właśnie idealne pole do zastosowania marketingu treści. O ile na frazy sprzedażowe można pozycjonować się jeszcze wyłącznie (choć z różnym, przeważnie krótkotrwałym efektem) metodami takimi jak np. optymalizacja on-page czy kupowanie linków, o tyle jedynym sensownym i długofalowym sposobem na pozycjonowanie fraz informacyjnych jest systematyczne tworzenie, publikowanie i promowanie wysokiej jakości treści.
Dzięki starannie zaplanowanej i precyzyjnie zrealizowanej kampanii contentowej możesz zwiększyć zasięg swojej witryny, a w efekcie – konwersję i obroty.
Wsparcie dla SEO
Dwa główne czynniki, którymi najprawdopodobniej kierują się algorytmy Google przy układaniu wyników wyszukiwania to jakość treści oraz linki, które do niej prowadzą.
O ile treść rozumiana jest tutaj dość szeroko – jako całość zgromadzonych na stronie tekstów oraz sposób, w jaki są zoptymalizowane – o tyle dobry link w oczach Google stanowi swoisty dowód uznania innego użytkownika sieci dla zawartości strony.
Pozyskiwanie linków, najlepiej z odpowiednimi anchor textami (czyli, w dużym uproszczeniu, słowami zawierającymi link), jest niezbędne dla uzyskania wysokich pozycji w wyszukiwarce – a to właśnie wartościowa treść jest tym, co skłania do linkowania. Publikując na stronie sklepu teksty, grafiki czy materiały video, które wzbudzą zainteresowanie innych serwisów internetowych i odpowiednio je promując, możemy w krótkim czasie zdobyć dziesiątki cennych odnośników.
Budowanie linków to oczywiście temat na osobny artykuł, ale jedno jest pewne: z odpowiednimi treściami na stronie staje się to znacznie łatwiejsze.
Content Marketing w służbie E-PR’u
Twój sklep internetowy to nie tylko witryna i fanpage na Facebooku. To także wszystko to, co dzieje się dookoła – na forach, grupach dyskusyjnych, serwisach branżowych i blogach.
Content marketing również nie ogranicza się wyłącznie do twojego bloga czy serwisu. Korzysta również z takich rozwiązań, jak publikacje gościnne, promocja w mediach społecznościowych (gdzie twoi klienci spędzają najwięcej czasu), nawiązywanie i budowanie relacji, konkursy i wszystko inne, co tylko przyjdzie ci do głowy.
Stworzenie strategii łączącej elementy PR i content marketingu znacząco ułatwia dotarcie do potencjalnych klientów, wspiera SEO i buduje spójny wizerunek marki.
Przepis na sukces?
Właściciele małych i dużych sklepów internetowych muszą szybko adaptować się do zmiennego rynku. W 2017 roku najważniejsze w E-commerce były:
- treść – content
- linki
- optymalizacja witryny (SEO / UX)
Odpowiednie treści same w sobie nie tylko stanowią ⅓ sukcesu, ale również pomagają w pozyskiwaniu linków. W połączeniu z mądrą optymalizacją mamy gotowy przepis na sukces w sieci!
Jeżeli chcesz poszerzyć swoją wiedzę o e-commerce to obserwuj nasz portal!
Zostaw komentarz