Content marketing w geodezji

17.02.2017 AUTOR: Zuzanna Zalewska

Geodezja to trudny rynek. Konkurencja jest spora, a ofert niewiele. Nie powinno więc zaskakiwać, że firmy geodezyjne szukają nowych rozwiązań, by przyciągnąć potencjalnych usługobiorców. Ostatnio coraz częściej sięgają po strategie content marketingowe. (fot.1)


Fot. 1 źródło: stock.chroma.pl

Błogosławieństwo content marketingu?

Content marketing (ang. marketing treści) to aktualnie jedna z najbardziej lubianych przez odbiorców rodzajów autoprezentacji. Polega przede wszystkim na pozyskiwaniu potencjalnych klientów za pomocą publikowanej atrakcyjnej i przydatnej dla nich treści, która nie jest bezpośrednio reklamą. Najczęściej są to poradniki, filmy, artykuły sponsorowane lub blogi. Wszystkie to formy łączy jedno: feedback. Najważniejszym elementem tej strategii jest aktywny kontakt z odbiorcami. Główną zaletą tego działania jest przyjazny odbiór. Przy umiejętnym przygotowaniu tego typu treści nie są nachalne i drażniące, wręcz przeciwnie – przyciągają uwagę i zapewniają nawiązanie relacji.

Drugim celem takich treści jest stworzenie solidnych podstaw, które zapewnią nam widoczność w wyszukiwarkach internetowych. Zasada jest prosta: im wyższą mamy pozycję wśród wyników, tym więcej osób wejdzie na stronę internetową, Facebooka czy YouTube i zapozna się z naszym contentem; im więcej osób pozna nasz content – tym wyżej będziemy na liście wyszukiwarki.

Przy wielu zaletach, marketing treści niesie ze sobą wiele trudności. Bardzo łatwo w nim o błędy, takie jak choćby niespójny wizerunek, brak promocji stworzonych treści, a nawet wybranie tylko jednego rodzaju przekazu. Wymaga od nas jasno określonego celu, szerokiej wiedzy o odbiorcach, kreatywności, ale też cierpliwości czy empatii.

Sytuacja geodezji

Najczęstszą formą content marketingu w geodezji są portale branżowe, na których możemy znaleźć forum, aktualności, zapoznać się z kwestiami prawnymi, ciekawostkami i nowymi przetargami. Tego typu strony powinny być nie tylko ciekawie prowadzone, lecz także mieć przejrzystą i estetyczną szatę graficzną. Slogany migające do nas w formacie .gif na topornym, jaskrawym tle dla większości odbiorców są odstręczające, a to sprawia, że mogą nawet nie zdążyć zapoznać się z naszymi treściami. Nie możemy jednak zapominać o tym, że najistotniejsza jest treść, która pokrywa się z potrzebami potencjalnych klientów – to od niej zależy nasza popularność. Dobrym przykładem jest jeden z bardziej znanych portali o tematyce geodezyjnej, geodezja.pl (zdj. poniżej).

źródło: geodezja.pl

Wizualnie strona jest mało zachęcająca – pierwsze, co widzimy, po wejściu na nią, to reklamy. Mimo to właśnie ta domena zawiera najaktywniej działające forum (na zdjęciu), dlatego na liście wyszukiwania Google jest niemalże pierwsza.

Innym częstym problemem jest mało intuicyjny układ portalu, gdzie np. menu znajduje się dopiero na dole strony – a na takie strony także możemy bez problemu trafić i to na dość wysokiej pozycji wyszukiwarki (sic!). Jednakże, większość tych portali ma jedną, bardzo ważną w przypadku marketingu treści cechę – są aktualizowane na bieżąco i to zarówno pod względem wiadomości, jak i ofert, co jest najbardziej pożądane w marketingu tej branży.

Odmienną formą takiego contentu są magazyny, które w przypadku geodezji są prowadzone na bardzo wysokim poziomie. Część z nich ma żywo prowadzone strony internetowe, które w zasadzie stanowią odrębne materiały dzięki bezpłatnym artykułom tematycznym, ciekawostkom, krótkim filmikom, informacjom dla firm i wielu innym treściom przydatnym odbiorcy. Najlepszym przykładem takich treści jest geoforum.pl (zdj. poniżej).


źródło: geoforum.pl

Na portale społecznościowe geodezja wkracza bardzo nieśmiało. Większość stron jest mało popularna, ale też niezbyt aktywnie prowadzona. Wynika to prawdopodobnie z tego, że administratorzy zbyt szybko rezygnowali. Content marketing wymaga skrupulatności – a tego trochę zabrakło polskim geodetom. Komunikacja bezpośrednia w ogóle jest nie najlepiej prowadzona w tej branży. Na większości forów wątki są przestarzałe i nieliczne, a odpowiedzi niewiele. Brak chętnych do dyskusji? Zapewne nie. Zbyt mało rozreklamowana forma contentu? Z pewnością.

Na ratunek geodetom

Mimo dość krytycznej oceny geodezyjnego marketingu treści, sytuacja nie jest tak zła, jak mogłoby się wydawać. Przede wszystkim: nie jest to branża, która uzyska tak duży feedback, jak choćby gastronomia, trudno więc w tym przypadku o te same rodzaje contentu. Poza tym naprawdę mocną stroną geodetów są czasopisma, które są rzetelne i aktywne, a przy tym prowadzone w sposób interesujący dla osób zainteresowanych tymi treściami. Dość dobrze prezentują się także portale specjalistyczne, które, mimo zróżnicowanego poziomu estetycznego, zwykle zawierają ciekawe treści, które zadowalająco wyczerpują temat.

Kluczowym brakiem jest słabe rozreklamowanie tego, co już powstało, i brak świeżości w innych sektorach. Wszystkie strony oferujące usługi geodezyjne są do siebie bardzo podobne, powielają te same schematy. Trudno znaleźć przyciągające wzrok propozycje. A to jeden z największych błędów w marketingu treści! Być może, gdyby zmienić nieco oblicze tych stron, ożywić je, sytuacja geodezji na rynku odmieniłaby się z korzyścią dla samych zainteresowanych? Content marketing to potężne narzędzie, za którego pomocą możemy diametralnie zmienić oblicze naszej branży – wystarczy tylko umiejętnie z niego korzystać.

Czytaj również:

Zakładanie sklepu internetowego. 3 rzeczy, na które musisz zwrócić uwagę

Regulamin sklepu internetowego – odpowiedzi na najczęstsze pytania

Wywiad z Maciejem Oknińskim – z naszych rozmów z “ekomersiakami” wyszło nam wiele ciekawych potrzeb i bólów

Do góry!

Polecane artykuły

16.07.2019

Wyróżnij się na tle konkurencji! 6 typów wiadomości w e-mail ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam