Case studies jako droga do budowania wiarygodnego contentu i stałych relacji z klientem

27.05.2016 AUTOR: Anna Domin

Marketingowcy zaczynają rozumieć, że tylko prawdziwe historie, budowane w oparciu o doświadczenia klientów zapewnią prawdziwych odbiorców, którzy będą lojalnymi ambasadorami marki.

Nie ma wątpliwości, że obecny rok będzie obfitował w rozwijanie i budowanie wartościowego content marketingu. Użytkownicy Internetu coraz częściej poszukują wartościowych treści, które edukują, podnoszą ich wiedzę w danym temacie, czy też inspirują do podejmowania działań związanych z kupnem danego produktu, zmianą stylu życia lub zachowań. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów rośnie ich zainteresowanie i zaangażowanie w tworzenie treści na temat danych produktów.

Jest to wyraźny znak naszych czasów – zwykłe mówienie czegokolwiek o marce już nie wystarcza. Dzisiaj istnieje potrzeba użytecznych treści, opartych na prawdziwych historiach doświadczanych przez klientów. To oni bardzo często stają się prawdziwymi ambasadorami marki i bardziej lub mniej świadomie budują rzetelny PR, mający znaczący wpływ na sprzedaż i popularność produktów. Coraz częściej pokolenie Y, czyli osoby urodzone pomiędzy 1980 a 1995 rokiem, wywiera wpływ na budowanie strategii działań w Internecie i ma największy wpływ na poszerzanie zasięgu treści umieszczanych przez firmy w Internecie. Według raportu Content Marketing Institute ponad połowa osób z pokolenia Y radzi się znajomych przed zakupem danego produktu, a aż ¼ niejednokrotnie angażuje się w dzielenie się treściami, za co firmy chętnie oferują im bonusy lub nagrody.

Warto wziąć te statystyki pod uwagę przy tworzeniu strategii działań marketingowych i rozpocząć integralną komunikację z otoczeniem marki. Implementacja produktów w rzeczywistym świecie realnych klientów ma szczególne znaczenie w procesie tworzenia zintegrowanej grupy odbiorców, będących świadomymi użytkownikami produktów i ambasadorami marki na długie lata.

Do najbardziej skutecznych elementów w zakresie budowania obustronnej komunikacji z pewnością zaliczyć możemy: kontakt posprzedażowy z klientem (szczególnie ważny w e-commerce). Dzisiaj coraz rzadziej klient zostaje pozostawiony samemu sobie. Firmy coraz częściej korzystają z e-maili follow-up, które automatyzują proces komunikacji. Wysyłanie tego typu wiadomości pozwala na podtrzymanie komunikacji z klientem, budowanie relacji oraz poznanie opinii na temat produktu. Taka dbałość o relacje z klientem po dokonanym zakupie to istotny element w budowaniu oferty dostosowanej do potrzeb odbiorców, nawet jeśli oznacza to znaczne zmiany w procesie tworzenia produktów. Kolejnym elementem, o którym bardzo często się zapomina, jest odpowiadanie i docenianie opinii na temat produktów w social mediach. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to opinia, z pewnością odgrywa znaczący wpływ na postrzeganie produktów. Jeśli opinia nie zostanie zignorowana, opiniotwórca doceni relację i z pewnością chętniej będzie rekomendował nasze produkty czy też markę.

Następnym bardzo ważnym elementem jest dzielenie się z potencjalnymi klientami przeżyciami innych użytkowników marki. To ich historie sprawiają, że produkty istnieją i zdobywają kolejnych odbiorców. Pokazywanie produktu w realnym życiu klientów, dzielenie się prawdziwymi case study, a nie tylko suchą rekomendacją, to droga do zdobycia zaufania, ale przede wszystkim pokazanie wiarygodności i otwartości na klientów i ich potrzeby. Opinie ekspertów czy specjalistów są ważne, ale opinie zwykłych, a raczej „niezwykłych” użytkowników produktu czy też usługi coraz częściej odgrywają ważniejszą rolę w procesie budowania wizerunku. Dobrze opracowane case study, poparte prawdziwymi danymi i doświadczeniami klientów, to skuteczne narzędzie content marketingu i świetny sposób promocji firmy wsparty na autentyczności.

Dobrze opracowany case powinien zawierać następujące elementy:

  1. konkretny opis – najlepszy to taki, który napisany jest od strony naszego klienta, czyli jego potrzeb, danej sytuacji – to historia opowiedziana słowami klienta;
  2. wyzwanie – potrzeby, które się pojawiły, i dlaczego doszło do zakupu produktu;
  3. rozwiązanie (działania, narzędzia, projekt) – dla przykładu dla produktu z branży kosmetycznej: „Stosowałam produkt X przez 1,5 miesiąca. Już po pierwszych dniach widziałam efekty. Po 2 tygodniach byłam przekonana, że to produkt dla mnie. Po całej kuracji polecam każdej kobiecie.”;
  4. efekty – co się wydarzyło, jakie są korzyści, uwagi (nie wszystko musiało pójść idealnie, co można zmienić, co wymaga polepszenia, dopracowania).

Bardzo ważne jest budowanie otwartego dialogu z klientem, szczególnie na etapie budowania i opracowywania materiałów, które chcemy przedstawić w studium przypadku, wpłynie to na wiarygodność case’u, co więcej może także otworzyć jego twórcy dodatkowe, niedostrzegane dotąd perspektywy.

W dobie popularności obrazu warto również wykorzystać wizualne pomoce: zdjęcia, tabele, wykresy, infografiki czy też video. Jednak autentyczność i konkret muszą stanowić podstawę case study, bo to one są gwarancją jej wartości.

Czytaj również:

Generowanie leadów dla opornych

Polityka cenowa czyli jak dobrze ustalać ceny?

Czy VR okaże się rewolucją na miarę Internetu?

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...