Case studies jako droga do budowania wiarygodnego contentu i stałych relacji z klientem

27.05.2016 AUTOR: Anna Domin

Marketingowcy zaczynają rozumieć, że tylko prawdziwe historie, budowane w oparciu o doświadczenia klientów zapewnią prawdziwych odbiorców, którzy będą lojalnymi ambasadorami marki.

Nie ma wątpliwości, że obecny rok będzie obfitował w rozwijanie i budowanie wartościowego content marketingu. Użytkownicy Internetu coraz częściej poszukują wartościowych treści, które edukują, podnoszą ich wiedzę w danym temacie, czy też inspirują do podejmowania działań związanych z kupnem danego produktu, zmianą stylu życia lub zachowań. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów rośnie ich zainteresowanie i zaangażowanie w tworzenie treści na temat danych produktów.

Jest to wyraźny znak naszych czasów – zwykłe mówienie czegokolwiek o marce już nie wystarcza. Dzisiaj istnieje potrzeba użytecznych treści, opartych na prawdziwych historiach doświadczanych przez klientów. To oni bardzo często stają się prawdziwymi ambasadorami marki i bardziej lub mniej świadomie budują rzetelny PR, mający znaczący wpływ na sprzedaż i popularność produktów. Coraz częściej pokolenie Y, czyli osoby urodzone pomiędzy 1980 a 1995 rokiem, wywiera wpływ na budowanie strategii działań w Internecie i ma największy wpływ na poszerzanie zasięgu treści umieszczanych przez firmy w Internecie. Według raportu Content Marketing Institute ponad połowa osób z pokolenia Y radzi się znajomych przed zakupem danego produktu, a aż ¼ niejednokrotnie angażuje się w dzielenie się treściami, za co firmy chętnie oferują im bonusy lub nagrody.

Warto wziąć te statystyki pod uwagę przy tworzeniu strategii działań marketingowych i rozpocząć integralną komunikację z otoczeniem marki. Implementacja produktów w rzeczywistym świecie realnych klientów ma szczególne znaczenie w procesie tworzenia zintegrowanej grupy odbiorców, będących świadomymi użytkownikami produktów i ambasadorami marki na długie lata.

Do najbardziej skutecznych elementów w zakresie budowania obustronnej komunikacji z pewnością zaliczyć możemy: kontakt posprzedażowy z klientem (szczególnie ważny w e-commerce). Dzisiaj coraz rzadziej klient zostaje pozostawiony samemu sobie. Firmy coraz częściej korzystają z e-maili follow-up, które automatyzują proces komunikacji. Wysyłanie tego typu wiadomości pozwala na podtrzymanie komunikacji z klientem, budowanie relacji oraz poznanie opinii na temat produktu. Taka dbałość o relacje z klientem po dokonanym zakupie to istotny element w budowaniu oferty dostosowanej do potrzeb odbiorców, nawet jeśli oznacza to znaczne zmiany w procesie tworzenia produktów. Kolejnym elementem, o którym bardzo często się zapomina, jest odpowiadanie i docenianie opinii na temat produktów w social mediach. Niezależnie od tego, jakiego rodzaju jest to opinia, z pewnością odgrywa znaczący wpływ na postrzeganie produktów. Jeśli opinia nie zostanie zignorowana, opiniotwórca doceni relację i z pewnością chętniej będzie rekomendował nasze produkty czy też markę.

Następnym bardzo ważnym elementem jest dzielenie się z potencjalnymi klientami przeżyciami innych użytkowników marki. To ich historie sprawiają, że produkty istnieją i zdobywają kolejnych odbiorców. Pokazywanie produktu w realnym życiu klientów, dzielenie się prawdziwymi case study, a nie tylko suchą rekomendacją, to droga do zdobycia zaufania, ale przede wszystkim pokazanie wiarygodności i otwartości na klientów i ich potrzeby. Opinie ekspertów czy specjalistów są ważne, ale opinie zwykłych, a raczej „niezwykłych” użytkowników produktu czy też usługi coraz częściej odgrywają ważniejszą rolę w procesie budowania wizerunku. Dobrze opracowane case study, poparte prawdziwymi danymi i doświadczeniami klientów, to skuteczne narzędzie content marketingu i świetny sposób promocji firmy wsparty na autentyczności.

Dobrze opracowany case powinien zawierać następujące elementy:

  1. konkretny opis – najlepszy to taki, który napisany jest od strony naszego klienta, czyli jego potrzeb, danej sytuacji – to historia opowiedziana słowami klienta;
  2. wyzwanie – potrzeby, które się pojawiły, i dlaczego doszło do zakupu produktu;
  3. rozwiązanie (działania, narzędzia, projekt) – dla przykładu dla produktu z branży kosmetycznej: „Stosowałam produkt X przez 1,5 miesiąca. Już po pierwszych dniach widziałam efekty. Po 2 tygodniach byłam przekonana, że to produkt dla mnie. Po całej kuracji polecam każdej kobiecie.”;
  4. efekty – co się wydarzyło, jakie są korzyści, uwagi (nie wszystko musiało pójść idealnie, co można zmienić, co wymaga polepszenia, dopracowania).

Bardzo ważne jest budowanie otwartego dialogu z klientem, szczególnie na etapie budowania i opracowywania materiałów, które chcemy przedstawić w studium przypadku, wpłynie to na wiarygodność case’u, co więcej może także otworzyć jego twórcy dodatkowe, niedostrzegane dotąd perspektywy.

W dobie popularności obrazu warto również wykorzystać wizualne pomoce: zdjęcia, tabele, wykresy, infografiki czy też video. Jednak autentyczność i konkret muszą stanowić podstawę case study, bo to one są gwarancją jej wartości.

Czytaj również:

Generowanie leadów dla opornych

Polityka cenowa czyli jak dobrze ustalać ceny?

Czy VR okaże się rewolucją na miarę Internetu?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail