Umowy o dzieło. Obowiązek zgłoszenia do ZUS wszedł w życie [KOMENTARZ EKSPERTA]

Umowy o dzieło. Obowiązek zgłoszenia do ZUS wszedł w życie [KOMENTARZ EKSPERTA]

Od 1 stycznia 2021 wszedł w życie obowiązek zgłoszenia do ZUS każdej zawartej umowy o dzieło. Zgłoszenia powinien dokonać zlecający wykonanie dzieła (czyli strona “zatrudniająca”) w ciągu 7 dni od daty zawarcia umowy. Przykładowo: dla umów zawartych 1 stycznia będzie to 8 stycznia, dla umów zawartych 4-go stycznia będzie to 11-ty stycznia.

Zgłoszenia dokonuje każdy przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, osoba fizyczna lub spółka zgłoszona do ZUS. Z tego obowiązku zwolnione są te fundacje, stowarzyszenia i spółki, które nikogo nie zatrudniają (tj. nie zgłosiły nikogo do ZUS-u). Nie trzeba również zgłaszać umów o dzieło zawieranych z osobą, z którą mamy zawartą umowę o pracę oraz z osobą rozliczającą się w formule B2B.

Zgłoszeniu podlegają następujące dane:

1. Dane wykonawcy dzieła (imię, nazwisko, adres zamieszkania, adres do korespondencji, PESEL)
2. Data zawarcia umowy o dzieło
3. Data zakończenia umowy o dzieło
4. Przedmiot umowy 
5. Liczba zawartych umów o dzieło

W przypadku zmiany umowy np. terminu jej zakończenia, czy przedmiotu umowy – możliwa jest korekta zgłoszenia.

Zgłoszenia dokonuje się na formularzu RUD. Można to zrobić elektronicznie jedynie na Platformie ZUS PUE – w przeciwieństwie do umowy zlecenia czy pracę, które można zgłaszać również przez program Płatnik. Ta druga opcja jest dużo łatwiejszą z perspektywy biur rachunkowych.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl