Marketing i Biznes Biznes Polacy obawiają się inflacji i powrotu do pracy stacjonarnej

Polacy obawiają się inflacji i powrotu do pracy stacjonarnej

Takie wnioski nasuwają się po analizie 25. edycji raportu „Global State of the Consumer Tracker”, opracowanego na przełomie listopada i grudnia przez firmę doradczą Deloitte. Dane wskazują także na mniejszą skłonność Polaków do odbywania podróży służbowych oraz zainteresowanie ograniczeniem biznesowej mobilności na rzecz wykorzystania nowych technologii. Co jeszcze znajdziemy w najnowszej edycji raportu?

Polacy obawiają się inflacji i powrotu do pracy stacjonarnej

Źródło: Unsplash/Laura Davidson

Setki przedsiębiorczych umysłów podczas wyjątkowego wydarzenia na PGE Narodowy. Konferencja Founders Mind

Dowiedź się więcej o Wydarzeniu

Powrót do biur budzi rosnące obawy

Coraz powszechniejsze obawy związane z czwartą falą pandemii spowodowały, że na przełomie listopada i grudnia wzrósł odsetek respondentów obawiających się powrotu do pracy stacjonarnej. Jak wynika z badania Deloitte, w czerwcu bezpiecznie czuło się 2/3 respondentów w Polsce, po wakacjach ten odsetek zmalał do 56%, aby w ostatnim miesiącu 2021 roku spaść z 55% do 48%.

Nie powinno więc też zaskakiwać, że Polacy nie są przesadnie skłonni do podejmowania ryzyka związanego z podróżami służbowymi. W ciągu najbliższych 3 miesięcy takie plany ma zaledwie 15% respondentów i jest to wskazanie wyraźnie niższe niż średnia wynosząca 20%. W obszarze biznesowej mobilności wśród przedstawicieli państw badanych przez Deloitte widać skrajne rozbieżności w ocenie sytuacji: podczas gdy w Danii na taki krok zdecydowałoby się 7% ankietowanych, a w Belgii i Szwajcarii po 9%, to w Indiach aż 70%.

Zobacz też

Polacy stawiają nowe technologie nad budowaniem relacji

Polska znalazła się w trójce państw, gdzie ankietowani najczęściej uważają, że technologia może z powodzeniem zastąpić dotychczas podejmowane podróże służbowe – tak odpowiedziało 35% badanych. Najwięcej – we Francji (39%) i Brazylii (37%).

Różnie rozkładają się natomiast motywacje do podjęcia podróży służbowych. Dla polskich pracowników wśród najczęstszych powodów biznesowych wyjazdów są: udział w konferencji, targach lub wystawach (20%), bezpośrednia praca z klientem (18%) i szkolenia (16%). W średniej światowej znacznie powszechniejsza jest chęć budowania relacji z klientami, na co wskazuje 22% ankietowanych (przy zaledwie 9% w Polsce). Taki powód najczęściej pojawia się wśród odpowiadających w Indiach (34%), Brazylii (31 proc.) i RPA (30%).

Niechęć do wyjazdów w delegacje idzie w Polsce w parze ze znacznie powszechniejszym niż w przypadku ogółu badanych krajów zaufaniem w możliwości zastąpienia osobistego podróżowania innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi. Polscy pracownicy znacznie rzadziej przywiązują też wagę do miękkich kompetencji i budowania relacji z klientami poprzez bezpośrednie kontakty biznesowe – mówi John Guziak, partner, lider zespołu ds. kapitału ludzkiego w Polsce, Deloitte.

Inflacja spędza sen z powiek

Na przełomie listopada i grudnia 2021 już drugi raz z rzędu Polska znalazła się w pierwszej trójce państw, obok RPA i Hiszpanii, których mieszkańcy najbardziej martwią się inflacją, choć odsetek takich odpowiedzi spadł w listopadzie do 81% z 84% w październiku. Rosnącymi cenami najmniej przejmują się Szwedzi, Japończycy i Koreańczycy (49%-51%).

Ostatnia odsłona badania Deloitte pokazuje też, że w opinii konsumentów w porównaniu do miesiąca wcześniejszego najbardziej wzrosły ceny produktów spożywczych – tak odpowiedziało średnio 58% ankietowanych. Przy czym ta opinia jest najpowszechniejsza w grupie wiekowej 55 plus (65%), a wśród państw – w Polsce i Brazylii (po 82%). Na drożejące restauracje wskazało średnio 45% badanych, a na odzież i obuwie 41%.

Jak Polacy oceniają obecną sytuację finansową?

Ocena własnej kondycji finansowej badanych przez Deloitte nie zmieniła się specjalne w ostatnich miesiącach. Regulowaniem bieżących rachunków cały czas martwi się niespełna 1/3 (29%) ankietowanych na świecie, a połowa wyraża zaniepokojenie stanem oszczędności. Wśród polskich konsumentów te wskazania są wyraźnie wyższe i wynoszą odpowiednio 43% i 61%. Poziomem zgromadzonej rezerwy finansowej najbardziej przejmują się Japończycy (79% wskazań), Hiszpanie (77%) i Brazylijczycy (76%), a najmniej – Holendrzy, gdzie wspomina o tym tylko 13% ankietowanych.

Niemal połowa uczestników światowego badania Deloitte ocenia, że ich sytuacja finansowa ulegnie poprawie w ciągu najbliższych trzech lat, a jednocześnie 42% odkłada na później poważne zakupy. Największymi optymistami są Brazylijczycy i Hindusi, a najmniejszymi Japończycy. W Polsce te wskazania pozostają na poziomie zbliżonym do wcześniejszych badań – 39% prognozuje poprawę, a 51% z większymi zakupami chce jeszcze poczekać – mówi Przemysław Szczygielski, partner, lider sektora finansowego w Polsce, lider zarządzania ryzykiem oraz doradztwa regulacyjnego, Deloitte.

Zobacz też

Bądź zawsze na bieżąco! Zapisz się na newsletter.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl