Społecznie odpowiedzialne kody kreskowe

12.06.2018 AUTOR: Marta Szymborska

Kod zaraz za iPhonem

Gdy w 1974 r. w USA pierwsze opakowanie gumy do żucia zostało oznaczone kodem kreskowym, nie przypuszczano nawet, że 40 lat później zostanie on zaliczony przez BBC do jednej z 50 rzeczy (zaraz za iPhonem), które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Skanowanie kodów kreskowych przyspieszyło bowiem transakcje handlowe na całym świecie. Dziś, każdego dnia skanowanych jest 6 miliardów produktów na całym świecie.

2000 ogniw w łańcuchu wartości

Monitorowanie łańcucha wartości staje się dziś kluczowym zagadnieniem podejmowanym w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, a także raportowania danych pozafinansowych. Nie jest to łatwe zadanie.

Daniel Goleman, autor bestselerowej „Inteligencji emocjonalnej” powołuje się na przykład badań prowadzonych w Harvard School of Public Health nad oceną cyklu życia produktów (LCA), wg których łańcuch dostaw na pozór tak banalnego produktu jakim jest szklany słoik, składa się 1959 ogniw. Do jego produkcji potrzebnych jest aż 659 substancji, a każda z nich wywiera wpływ na środowisko i ludzi. Tylko do atmosfery emitowanych jest 220 z nich.

Firmy odzieżowe posiadają skomplikowany liczący nawet 800 dostawców łańcuch wartości. Ubrania produkowane są w tysiącach zakładów zlokalizowanych na całym świecie, głównie jednak w Europie i Azji.

Wiele firm, nauczonych np. wcześniejszymi kryzysami spowodowanymi niedoskonałymi metodami śledzenia łańcucha wartości, dziś przykłada do tego problemu szczególną wagę. Ikea po kryzysie wizerunkowym w latach 80-tych spowodowanym niedostatecznie dobrym podejściem do weryfikacji łańcucha wartości uruchomiła nawet specjalny program Ikea 10 Stars, w ramach którego bada odpowiedzialność dostawców usług, wyłaniając i nagradzając najlepszych.

Firmy, które będą przygotowywać raporty pozafinansowe w ramach międzynarodowych standardów, opracowanych np. przez Global Reporting Initiative, powinny zawrzeć w nich dane dotyczące całego łańcucha wartości. Mówi o tym wskaźnik G4-12. Doskonałym przykładem świadomego wpływu na dostawców jest firma Danone, która bada i pokazuje wszystkie kluczowe elementy łańcucha dostaw, począwszy od zakupu surowców, skończywszy na recyklingu zużytego opakowania. Firmy doradcze weryfikujące dane zawarte w raportach społecznych zwracają uwagę na opis łańcucha dostaw z uwzględnieniem charakterystyki oddziaływań społecznych, ekonomicznych i środowiskowych, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Jednak, by je opisać, trzeba je znać. Poniżej znajduje się opis wskaźnika G4-12.

Śledzenie pomoże

Wykorzystując standardy GS1 przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne mogą standaryzować informacje i automatyzować ich odbiór. Uzyskują w ten sposób więcej czasu na wykorzystywanie informacji niż jej otrzymywanie. Wśród namacalnych korzyści związanych z wykorzystaniem standardów GS1 w obszarze identyfikowalności należy wymienić:

  •  zwiększona przejrzystość przepływu towarów i przesyłek,
  •  zapewnienie, że wadliwa partia zostanie szybko odszukana i wycofana ze sprzedaży,
  • zwiększenie bezpieczeństwa dystrybucji,
  • redukcja liczby błędów związanych z automatycznym wprowadzaniem danych do systemu
  • poprawa wydajności czynności operacyjnych związanych z przepływem towarów i informacji o nich.

Zasady działania traceability GS1 opisuje poniższy film:

Kody kreskowe jak panaceum

Internet, oprócz swojego ogromnego niezaprzeczalnego potencjału, posiada również ciemną stronę.

Szacuje się, że niemal 10% leków sprzedawanych on-line stanowią produkty podrabiane, zagrażające życiu i zdrowiu pacjentów. Kody kreskowe stosowane w ochronie zdrowia i farmacji pomagają przeciwdziałać temu, zapewniając unikalną identyfikację oryginalnych produktów.

Wyniki badań prowadzonych między innymi w USA, Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Australii, pokazują, że błędy medyczne związane z niewłaściwym podaniem leków niewłaściwemu pacjentowi stanowią ponad 19% wszystkich zidentyfikowanych błędów medycznych. Skutkuje to najczęściej spadkiem efektywności terapii, przedłużonym pobytem w szpitalu, ale może prowadzić do niebezpiecznych powikłań czy nawet zgonów. Tu znów z pomocą przychodzą kody kreskowe, które eliminują ryzyko pojawienia się błędu, wynikającego z wystąpienia czynnika ludzkiego. Zastosowanie kodów kreskowych w szpitalu z pewnością przyczynia się do racjonalizacji procesu podawania leków. Automatyczna identyfikacja leków daje pewność zastosowania właściwego produktu we właściwej dawce. Istotnym aspektem jest również wyeliminowanie ręcznego wprowadzania danych do sytemu, które może powodować błędy. Dzięki kodom kreskowym GS1, szpitale mogą zaoszczędzić czas personelu medycznego, który będzie mógł dzięki temu bardziej skoncentrować się na pacjentach.

Kody kreskowe sprawiły również, że słowackie przychodnie pracujące dla ubezpieczalni zmniejszyły o 22 proc. liczbę poważnych błędów w receptach, których wystawiają 5 mln rocznie. Kody kreskowe ratują więc nie tylko zdrowie, ale i życie konsumentów.

Kod przyszłości

Idea kodów kreskowych sama w sobie jest koncepcją społecznie odpowiedzialną, stanowiąc gwarancję oryginalności produktów, w ochronie zdrowia może ratować życie pacjentów.

Od niedawna koreańska aplikacja VOICEYE pozwala za pomocą skanowania kodów odczytywać informacje o produkcie osobom niedowidzącym i niewidomym (więcej informacji na ten temat). Dzięki tej darmowej aplikacji osoby niedowidzące i niewidome mogą np. poznać skład i zawartość produktu. Jeśli użytkownik ma klawiaturę w alfabecie Braille’a, aplikacja jest dostępna również w tej wersji. Kody kreskowe zmieniają świat, wprowadzając jeden, globalny język.

Jeśli masz pytania dotyczące artykułu, zachęcam do kontaktu: marta.szymborska@gs1pl.org


Artykuł nadesłany przez GS1

kody kreskowe

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail