Egzekucja pomysłu, planowanie i pilnowanie cash-flow – wywiad z Radosławem Cielickim (BanFi)

02.02.2016 AUTOR: Marta Bąk-Kamińska

W księgowości nie ma miejsca na kreatywność. Jest jednak firma BanFi, która wyróżnia się na tle konkurencji. Zobacz jak oni to robią na podstawie wywiadu z Radosławem Cielickim.

Zdaje się, że w księgowości nie ma miejsca na kreatywność. W jaki sposób BanFi się wyróżnia na tle pozostałych firm?

Hasła takie jak innowacyjność czy kreatywność świetnie sprawdzają się w marketingu, jednak dla klienta najważniejsza jest jakość usług i spełnianie obietnic, które się złożyło przy jego pozyskiwaniu. W BanFi Group nie tyle stawiamy na kreatywność, co na rozwijanie usługi zgodnie z potrzebami firm naszych klientów i dotrzymywanie obietnic.

Jeśli chodzi o wyróżniki to widzę dwa główne. Pierwszy, który osobiście najbardziej cenię to polecenia od naszych klientów. Przynajmniej 40% obecnie obsługiwanych firm trafiło do nas z rekomendacji, a to ważne wyróżnienie. Drugim jest skuteczny miks tradycyjnych usług księgowych, gdzie do dyspozycji klienta obok tradycyjnego księgowego jest także systemem 4Decision, który pozwala mieć wszystkie dokumenty, a co za tym idzie informacje o firmie, w jednym miejscu, dostępne 24/7.

Obsługiwanie klienta w księgowości to wyzwanie związane z różnorodnością: zapytań, poziomu wiedzy, oczekiwań dostosowania się do organizacji pracy. To ważne aby przed podpisaniem umowy sprawdzić czy na pewno jesteśmy w stanie świadczyć takie usługi, jakich klient będzie oczekiwał.

Co jest najtrudniejsze w biznesie księgowo-kadrowym?

Pozyskanie klienta, należyte obsługiwanie go i skalowanie firmy, czyli to samo co w każdym innym wypadku. Tyle tylko, że dla każdej firmy te problemy mają różne oblicza.

W naszym wypadku pozyskanie klienta to czas od kilku godzin do nawet kilkunastu miesięcy. Z jednej strony są firmy, które albo prowadziły finanse same i już sobie z tym nie radzą, albo problem wygenerował poprzedni księgowy i natychmiast muszą się ratować. Po drugiej stronie są firmy, które mają stabilną księgowość czy kadry, chciały by więcej, ale tak zwana “bieżączka” nie pozwala przysiąść i załatwić tematu. Obsługiwanie klienta w księgowości to wyzwanie związane z różnorodnością: zapytań, poziomu wiedzy, oczekiwań dostosowania się do organizacji pracy. To ważne aby przed podpisaniem umowy sprawdzić czy na pewno jesteśmy w stanie świadczyć takie usługi, jakich klient będzie oczekiwał.

Czy w czasie rozliczeń podatkowych (kwiecień) odnotowujecie wzrost liczby klientów? Czy korzystają z usług jednorazowo, czy może większość z nich udaje się zatrzymać na dłużej?

Z okresowych pomocy korzystają zazwyczaj większe firmy i to raczej w obszarze kadr, w chwilach, gdy następuje tymczasowy wzrost liczby pracowników, np. w wakacje czy w grudniowy okres świąteczny. Jeśli chodzi o księgowość to zwiększona liczna zapytań to raczej wrzesień – luty. Jednak w przypadku księgowości firmy zdecydowanie chcą kompleksowej i stałej obsługi, a nie krótkotrwałej porady.

Co do rad… chyba się powstrzymam, aby nie prawić banałów jak egzekucja pomysłu, planowanie czy pilnowanie cash-flow.

Dużo firm upada po pierwszym roku działalności. BanFi ma już 10 lat. Co się zmieniło na przestrzeni dekady? Czy może dać Pan jakieś wskazówki dla tych co zaczynają swoją przygodę z przedsiębiorczością?

Rynek księgowy zmienił się i cały czas się zmienia, a my staramy się zmieniać razem z nim. W mojej ocenie w przeciągu 10-15 lat czeka nas wielka transformacja w tej branży. Takie firmy jak BanFi coraz bardziej będą musiały być swego rodzaju concierge, który będzie przyjmować na siebie wiele procesów, w których rosnące firmy nie chcą budować kompetencji. To nie tylko księgowość, ale też rekrutacja, czy pomoc w rozwijaniu kolejnych biznesów. Wychodząc temu naprzeciw obok obszarów księgowości, kadr planujemy zbudować pomoc w rekrutacji, a także rozbudować obszar doradztwa biznesowego o “reserchowanie rynku” i budowanie biznes planów.

Co do rad… chyba się powstrzymam, aby nie prawić banałów jak egzekucja pomysłu, planowanie czy pilnowanie cash-flow.

Czy planujecie ekspansję na Europę?

BanFi Group w najbliższych 3 lat nie ma tego w strategii. Należymy do międzynarodowej sieci NIS Global, nieformalnego zrzeszenia firm księgowych na całym świcie, i jeśli nasi klienci potrzebują wyjść na dany rynek to wiemy, że mamy tam pantera, który zapewni tą samą jakość obsługi. Tak samo jeśli ktoś np. z Hiszpanii chce wejść do Polski to lokalna firma, wie do kogo ma go skierować. Co ciekawe NIS będzie miał niedługo spotkanie w Polsce – jeśli ktoś chciałby poznać księgowych z różnych krajów to gorąco zapraszam.

Od jak dawna jest Pan związany z wspieraniem start-upów?

Lubię poznawać ludzi, oni często mają ciekawe pomysły. Czasem uda mi się połączać kogoś z kimś innym z czego wychodzi biznes, w który czasem się angażuje. To nie jest moim zajęciem, po prostu od dawna jakoś samo tak wychodzi. Co mnie cieszy, bo sam się przy tym bardzo dużo uczę.

Zakładam jednak, że pytanie dotyczy działalności BanFi Group oraz Fundacji BusinessCaddy. W obu przypadkach nie ograniczamy się do “startupów”, a raczej staramy się edukować rynek i szerzyć idee przedsiębiorczości. I nie chodzi tu tylko o to, aby powstawało więcej firm, które BanFi może obsługiwać. Szczerze wierzę, że Polska ma ogromny potencjał tworzenia solidnych biznesów, trzeba nam tylko troszkę więcej wiary i dobrych ludzi od biznesu, a ci coraz częściej odchodzą z korporacji i myślą nad czymś własnym.

Czy są jakieś ciekawe branżowe wydarzenia, które może Pan polecić?

Niedługo wybieram się na InfoShare, na jesieni na pewno odwiedzę też WebSummit. Sporo ostatnio podróżuję biznesowo i pojawiam się przy tej okazji na różnych, przypadkowych spotkaniach czy konferencjach. Tych w kraju mamy dużo, ostatnio nawet jakby więcej i szczerze już ich wszystkich nie kojarzę. Jeśli się gdzieś wybieram to albo z uwagi na to, kto jest w prelegentach, albo z uwagi na to, kto będzie na sali.

Kto jest pomysłodawcą 4Decision? Do kogo jest skierowane narzędzie i czemu ma służyć?

Obecna wersja systemu to taki miks pomysłów i potrzeb klientów, z pomysłami i potrzebami biura rachunkowego. Z jednej strony kontrola nad płynnością i rentownością projektów czy firmy, z drugiej moduł wiadomości, aby komunikacja miała tempo i można było do niej wrócić. Stały dostęp do dokumentów i przypomnienia o płatnościach.

System “4D” dostarcza to, co każda firma powinna o sobie wiedzieć aby świadomie rosnąć. Wiele osób patrzy na księgowego jak na osobę, która przekazuje mu straszne informacje o kwocie podatków do zapłacenia. Co miesiąc lub co tydzień do księgowego trafiają dokumenty i z nich każdy przedsiębiorca powinien chcieć wycisnąć jak najwięcej, a nie tylko ile CIT-u czy VAT-u ma zapłacić. Przy 4 fakturach w miesiącu oczywiście pamiętamy kto zalega nam z płatnościami, ale przy 180 tych zalegających jest już więcej, warto wtedy mieć to w jednym miejscu. Podobnie jak dane o tym, kto jest naszym najlepszym klientem lub komu od dłuższego czasu nie wystawiliśmy faktury – może warto zadzwonić i zapytać z czego to wynika.

W pewnym momencie klienci zaczęli zgłaszać potrzebę otrzymywania informacji o swoich firmach, a szczególnie projektach szybciej, częściej, w większych zakresach, z uwzględnieniem kolejnych aspektów. I tu właśnie rozpoczyna się historia “N4D” czyli Nowego 4Decision, które powstaje w pocie czoła i chce sprostać tym wymaganiom. BanFi jest jednym z kooperantów, który buduje ten system, ale dzięki zaangażowaniu firm z różnych obszarów wierzymy, że system będzie przydatny. Na jesieni obiecuję zaprosić na testy 🙂

Dużo osób jeszcze wystawia fv w tradycyjny sposób. Jakie korzyści niesie ze sobą elektroniczna faktura (oprócz ekologicznych). Czy nadejdzie taki czas, że wszystko co jest związane z rozliczeniami będzie można załatwić przez Internet?

Jest wiele standardów faktur. Równie sporo jest propozycji ujednolicenia standardu, dlatego kwestią czasu jest, że w końcu wszyscy będą wystawiać e-faktury. Oczywiście wiele branż jeszcze jest nie zinformatyzowanych, co nas cieszy z perspektywy zbliżającej się premiery nowej wersji 4Decision 😉

Wywiad z Radosławem Cielickim ukazał się w czerwcowym numerze Marketing & Biznes.

 

Czytaj również:

Kasa fiskalna w sklepie internetowym

Estymacja startu startupu – jak zacząć prowadzić biznes w modelu saas?

Reklama na portalach internetowych – czy warto?

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...