Analityka danych. Podstawowe zagadnienia dla właścicieli sklepów internetowych [AMA]

26.08.2019 AUTOR: REDAKCJA

Analityka danych to skomplikowane zagadnienie. Niemniej żaden właściciel sklepu internetowego nie powinien rezygnować z analityki tylko dlatego, że jest złożona. W niniejszym artykule przybliżamy podstawowe zagadnienia dotyczące analityki danych. 

analityka danych

AMA, czyli ask my anything na facebookowej grupie Marketing i Biznes to cykliczne spotkania z ekspertami z różnych branż, którym nasi czytelnicy zadają nurtujące pytania i otrzymują satysfakcjonujące odpowiedzi. Do udziału w AMA zaprosiliśmy Piotra Litwę, ewangelistę analityki internetowej. 

1. Jakie narzędzia do analityki internetowej (poza Google Analytics) rekomendujesz początkującym?

Uważam, że poza GA bardzo dobrym narzędziem do analityki internetowej jest Matomo (Piwik).

2. Jakie parametry mogą zaburzyć dokładność testów AB w sklepie internetowym?

Jeśli są prawidłowo skonfigurowane, to żadne. Jednak zwróć uwagę, że często użytkownicy wklejają sam kod i myślą, że to wystarczy – to bardzo duży błąd.

3. Jak mierzyć realnie dane na temat ruchu w serwisie, gdy rozmaite wtyczki lub programy blokują wywołania GA i podobnych narzędzi?

Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie do czego jest GA. Jest to narzędzie, które pokazuje nam kierunek, a nie realne wartości. Proszę zwróć uwagę, że telefon i desktop liczone są jako dwa urządzenia. 

Co do “obejścia” wtyczek blokujących, to istnieją skrypty mierzące ruch zablokowany, jednak proszę pamiętaj, że nie jest on unikalny.

4. Która funkcja GA jest według Ciebie „najfajniejsza”?

Nie ma moim zdaniem najfajniejszego raportu, chyba że stworzymy go sami, np. w Data Studio czy Dopasowaniu. Jednak jeśli miałbym coś wybrać, to uważam, że ulepszony moduł e-commerce w tym momencie to podstawa.

Jeśli natomiast pytasz o konkretną funkcjonalność, to raporty niestandardowe i tworzenie własnych metryk.

5. Czy mały sklep, który ma kilka tysięcy użytkowników powinien już na tym etapie interesować się analityką?

Każdy, kto prowadzi sklep, czy stronę internetową powinien prowadzić analitykę. 

Analityka wyznacza kierunek rozwoju oraz pomaga lepiej zrozumieć klienta i jego intencje zakupowe. 

Dzięki analityce możemy zbudować personę klienta lub stworzyć dużo bardziej zaawansowane działania remarketingowe.

Jesteś głodny biznesowej wiedzy? Founders Mind – sprawdź szczegóły pierwszej konferencji dla przedsiębiorców od Marketing i Biznes!

6. Jakie rozbieżności notujesz pomiędzy danymi zbieranymi przez GA i Matomo?

Nie używam dwóch systemów analitycznych na jednaj stronie, jednak rozbieżności mogą stanowić nawet 10%.

7. Jak zabrać się do analizy oferty konkurencyjnych sklepów? (Moim celem jest rozszerzenie własnej oferty)

Bezpośrednio na nie naszym sklepie nie jesteśmy w stanie sprawdzić w prosty sposób, ile osób kupiło dany produkt, będą to jedynie dane estymowane na podstawie różnych programów. 

Jeśli miałbym poszerzać asortyment sklepowy, użyłbym do tego Google Ads, Google Trends oraz Allegro, gdzie takie informacje są widoczne. 

Skupiłbym się na zainstalowaniu ulepszonego modułu e-commerce lub skonfigurowanych celach. Ze ścieżką pomoże Ci zoptymalizować proces zakupowy, a co za tym idzie uszczelnić.

8. Jakie było Twoje największe wyzwanie analityczne?

Pierwsza instalacja pełnej analityki dla sklepu opartym na Googlowskim systemie reakcyjnym Angular.

Dlaczego?

Ponieważ system reakcyjny “to jedna wielka strona”, pomimo że wydaje nam się, że przeładowują podstrony, to w rzeczywistości tak nie jest. Systemy reakcyjne często czytają też dane metodą GET z (URL przeglądarki), zatem należy zwrócić uwagę na bardzo rozmaite kwestie projektując analitykę oraz przekazać programistą stosowną dokumentację, aby odpowiednie kody wywoływały się prawidłowo. 

Z pomocą przyszły mi Artykuły SIMO Ahavy oraz zgłębienie działania systemu. 

Pełna implementacja trwała dwa miesiące wraz testami i pełną dokumentacją.

9. Kto jest Twoim guru w analityce?

Jeśli chodzi o guru w Polsce to będą to trzy osoby 

1. Mariusz Gąsiewski (Twórca pierwszej książki o GA jaką przeczytałem) 

2 i 3 to Przemysław Modrzewski i Maciej Lewiński, u których odbyłem pierwsze szkolenie w 2012 roku.

Jeśli chodzi poza PL to zdecydowanie Simo Ahava.

10. Czy korzystałeś z takich narzędzi, jak Dealavo, do monitorowania i analizy cen?

Nie, nie korzystałem. Uważam, że walka na “cenę” jest dobra na krótką metę i nie przynosi korzyści w długofalowym rozumieniu biznesu.

11. Co sądzisz o narzędziach do eye-trackingu?

Rozumiem, że masz na myśli bardzo zaawansowane badania na próbie osób, które dostają konkretne zadania, a specjalny oprogramowanie w pełni rejestruje ruch gałek ocznych i czytają jak użytkownicy poruszają się po stronie. 

Takie badanie jest bardzo dobre i niestety bardzo drogie.

Osobiście jako alternatywa korzystałem z systemu InVision. Jest on dużo bardziej ubogi, ale pozwala śledzić mimikę twarzy użytkownika i jego zachowanie na komputerze.

Miałem na myśli HotJar.

Oczywiście, że korzystam z takich narzędzi. Jednak zamiast HotJar, preferuję CrazyEgg ze względu na możliwość filtrowania ruchu np. po źródle.

Co zyskujesz dzięki wiedzy pozyskanej za pośrednictwem tych narzędzi?

HotJar i CrazyEgg posiadają możliwość nagrywania filmów, dzięki temu jesteśmy w stanie analizować użytkowników i ich zachowanie, nagrywając sesje użytkowników na LP/ Możemy zobaczyć, z jakimi problemami się borykają, co sprawia im największą trudność. 

Koleją ciekawą funkcją jest mapa cieplna pokazująca ruchy kursorów myszki, dzięki niej możemy zobaczyć, co ludzi angażuje. Nie od dziś wiemy, że kursor pomaga nam w czytaniu. Taką wiedzę warto wykorzystać do jeszcze lepszej prezentacji oferty. 

Jeszcze pewnie najbardziej wyczekiwana przez Ciebie “mapa kliknięć” – jest to dobry sposób do pokazania np, czy obraz powinien być klikalny.

Do góry!

Polecane artykuły

18.11.2019

3×3 = więcej

18.11.2019

Biznes w cieniu giganta – Wywiad z Partnerem ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam