Świat marketingu internetowego opiera się na danych demograficznych, jednakże wiek, płeć i miejsce zamieszkania konsumentów tak naprawdę nie mówią zbyt wiele. Z pomocą przychodzi psychografia – sposób na dotarcie z właściwym przekazem do właściwych klientów.
Czym właściwie jest psychografia? Termin ten, choć stosunkowo mało znany, pojawił się już w latach 60. XX wieku. Oznacza sposób segregacji klientów na podstawie takich danych jak:
- styl życia,
- przekonania,
- zwyczaje,
- zainteresowania,
- nawyki,
- i inne.
W skrócie: dane psychograficzne to nie tylko odpowiedź na pytanie „kim jest mój klient?”, ale przede wszystkim: „jaki jest mój klient?”. To dzięki nim możliwe jest trafne dotarcie do określonej grupy odbiorców – czyli to, o co chodzi w skutecznym marketingu.
Psychografia kontra demografia
Każda personalizowana kampania marketingowa w sporej mierze opiera się na danych demograficznych. Wymyślając swojego idealnego klienta, ustalasz jego przedział wiekowy, miejsce zamieszkania, płeć czy dochody. To ważne informacje – w końcu przekaz reklamowy jest najefektywniejszy, gdy trafia do osób, które potencjalnie będą zainteresowane Twoim produktem czy usługą.
Wykorzystanie danych psychograficznych pozwala na stworzenie pogłębionego obrazu klientów. Dzięki użyciu takich informacji jak zainteresowania czy przekonania możesz trafić ze swoim przekazem do ściśle sprecyzowanej grupy.
Psychografia najlepiej działa w zestawieniu z demografią. Nie warto więc decydować się na tylko jeden rodzaj danych, a stosować je razem, by jak najefektywniej wykorzystać budżet na kampanię marketingową. Bardzo często okazuje się, że w tych samych grupach demograficznych znajduje się mnóstwo kategorii psychograficznych, które nie łączy nic poza wiekiem i wysokością dochodów.
Profilowanie psychograficzne w praktyce
Wiedza o tym, co lubią Twoi klienci, jakie wyznają wartości i jaki styl życia im odpowiada, pozwoli Ci lepiej zrozumieć ich potrzeby, a co za tym idzie – dotrzeć do nich z trafnym i skutecznym przekazem. Dane demograficzne i psychograficzne można wykorzystać, tworząc profil idealnego odbiorcy dla danego produktu czy usługi.
Dla przykładu powiedzmy, że Twoja kampania marketingowa dotyczy elektronicznej usługi płatniczej priorytetyzującej bezpieczeństwo i wygodę transakcji. Jak mogłaby wyglądać jedna z wielu person?
Demografia:
- Mężczyzna
- Wiek: 25-35
- Kawaler
- Przedstawiciel klasy średniej
Psychografia:
- Pracownik jednej z dużych korporacji.
- Wielbiciel nowinek technologicznych, gadżetów i technologii.
- Szanuje własną prywatność i bezpieczeństwo: nie są mu obce takie pojęcia, jak darmowy VPN czy przeglądarka TOR.
- Zwraca uwagę na opinie o produktach; nie kupuje w ciemno.
- W wolnych chwilach gra w gry komputerowe i konsolowe, spotyka się ze znajomymi.
Powyższy przykład ukazuje, jak niewiele o kliencie mówią same dane demograficzne. W przedstawionej grupie mogłoby się znaleźć tak naprawdę mnóstwo typów ludzi, w tym tacy, którym kompletnie nie zależy na elektronicznych systemach płatności.
Skąd czerpać dane demo- i psychograficzne?
Skoro dane psychograficzne w połączeniu z demograficznymi są tak dobrym źródłem informacji o klientach, to skąd je pozyskać? Oto kilka najpopularniejszych metod:
Media społecznościowe
Prowadzenie kampanii facebookowych nie tylko pozwala na dotarcie do klientów, ale też zapewnia wiele cennych informacji. Facebook gromadzi pewne dane o użytkownikach, a Ty dzięki temu możesz przeanalizować, w jaki sposób poszczególne grupy konsumentów wchodzą w interakcje z Twoją stroną i generują konwersje.
Ankiety
W dobie technologii i automatyzacji łatwo zapomnieć o tym, że najprostszym sposobem na uzyskanie odpowiedzi na pytanie jest… zadanie go osobom zainteresowanym. Zwróć się zatem do swoich obecnych klientów i poproś o wypełnienie krótkiej ankiety. Zapytaj o to, co lubią robić, jakie mają zainteresowania, czy są aktywni, czy może przeciwnie.
Google Analytics
To niezastąpione w pracy każdego marketingowca narzędzie dostarczy Ci zarówno danych demograficznych, jak i psychograficznych. GA gromadzi informacje na temat wieku, płci, a także zainteresowań użytkowników na podstawie tego, w jaki sposób korzystają z sieci oraz jakie produkty i usługi ich interesują.
Jak wykorzystać dane psychograficzne w marketingu?
Co zrobić z tymi wszystkimi danymi? Jak przekuć wiedzę o klientach w trafny przekaz?
- Szukaj motywatorów. Różne grupy demo- i psychograficzne są motywowane w inny sposób. Mieszkańców małych miejscowości i przedstawicieli klasy średniej do zakupów mogą zachęcać zniżki i promocje, podczas gdy osoby żyjące „prestiżowo” zwracają uwagę na renomę i opinie o markach.
- Odpowiadaj na potrzeby swoich klientów. Wiedząc, że Twoim produktem interesują się na przykład młode, fizycznie aktywne kobiety, skup się na tym, jakie problemy życia codziennego możesz dla nich rozwiązać.
- Odnoś się do zainteresowań. Wyobraź sobie, że reklamujesz obuwie, a wśród Twoich klientów znajdują się osoby, które lubią zwierzęta. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że te dwie rzeczy są ze sobą w ogóle niezwiązane, ale wykaż się kreatywnością. W kampanii możesz na przykład wykorzystać grafikę przedstawiającą osobę w Twoim obuwiu na spacerze z psem.
- Dopasuj swój przekaz. Wiedząc, że Twoi klienci lubią Internet i media społecznościowe, możesz trafić do nich z reklamą, dopasowując treść i ton przekazu do ich gustów. Przykład: firma Inpost zawsze stara się być na topie, tworząc zabawne reklamy odnoszące się do aktualnych trendów, a nawet popularnych memów. To w jej przypadku świetna strategia, biorąc pod uwagę, że sporą część jej klientów stanowią osoby młode, sprawnie poruszające się po sieci i z poczuciem humoru.
- Nie lekceważ potęgi wezwań do działania. CTA (call-to-action) także może być dopasowane do profilu klienta. Sztampowe „kup teraz” czy „zapisz się do newslettera” może okazać się mało skuteczne w przypadku niektórych odbiorców.
Zostaw komentarz