Marketing i Biznes Start-up zone Historia bootstrappingu PUBLBOX – narzędzia do zarządzania kanałami SM [#HackYourGrowth]

Historia bootstrappingu PUBLBOX – narzędzia do zarządzania kanałami SM [#HackYourGrowth]

Historia bootstrappingu PUBLBOX – narzędzia do zarządzania kanałami SM [#HackYourGrowth]

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Hack your growth to seria wpisów od founderów bootstrappowanych produktów, którzy opowiadają o drodze, jaką przeszli – od MVP do pełnoprawnych usług. 

W pierwszym odcinku o PublBox opowiada CEO i founder, Aleksander Stefanowicz.


PublBox – to jedyna w swoim rodzaju platforma, która pozwala zarządzać największymi kanałami social media, w jednym miejscu, naraz (Facebook, Instagram, Twitter, You Tube, Linkedin, Telegram, Google+, VK), łącząc takie funkcje jak: Strategia Treści, Edytor Graficzny z (ok. 2000 szablonów), gotowe, angażujące posty, RSS. Serwis stworzony dla biznesu, blogerów, organizacji pozarządowych i specjalistów od social media.

Urodziłem się i wychowałem się na Ukrainie. Mam polskie korzenie i w swoim czasie trafiłem do programu nauczania w szkołach wyższych w Polsce dla ludzi z polskimi korzeniami.

W 1998 roku ukończyłem z wyróżnieniem Uniwersytet Warszawski na wydziale dziennikarstwa i nauk politycznych. Wróciłem na Ukrainę. Na ten moment jestem jeszcze wiceprezesem Związku Polaków na Ukrainie.

Śmiało mogę powiedzieć, iż mam spore doświadczenie w biznesie. Od 18 lat zajmuję się digital marketingiem, public relations, mobile marketingiem, social media marketingiem, BTL.

Mam doświadczenie w budowaniu firmy od zera i sprzedaży tegoż biznesu. Stworzyłem organizację, która urosła od 2 do 110 osób, znalazłem inwestora i sprzedałem tą firmę. Bardzo mi pomogła wiedza, zdobyta na uniwersytecie.

Doświadczenie pokazywało, że istnieje duża grupa klientów, którzy nie mają pieniędzy na zatrudnienie specjalistów, ale potrzebują jakościowej treści. Widziałem niszę, w której można stworzyć produkt.

Na podstawie doświadczeń w PR, social media i digital marketingu przeprowadziłem badanie niszy konkurencyjnej na rynku, doszłem do wniosku, że mojemu pomysłu odpowiada model SaaS.

Widziałem, że są inni gracze na rynku, którzy z powodzeniem przetestowali ten model biznesowy i odnieśli sukcesy, więc pozostawało wziąć za podstawę ten model, zebrać środki i wyprodukować swój produkt.

Zrobiliśmy głęboką analizę rynków europejskiego, amerykańskiego oraz rosyjskojęzycznych, i postanowiliśmy, że chociaż już są globalni gracze, rynek nadal jest w fazie rozwoju.

Stworzyliśmy koncepcję, wybrałem wykonawcę – tak powstała wersja beta PublBox.

Od MVP do gotowego produktu

Produkt musi rozwiązywać problem użytkownika, być zrozumiały i dostępny. Wymyślony jako pomoc dla firm, blogerów, SM-menedżerów, NGO i agencji, początkowo PublBox powinien był zawierać najbardziej potrzebne narzędzia do projektowania publikacji, planowanie w odroczonym terminie oraz publikowanie na kilku platformach naraz.

W procesie rozwoju PublBox dodaliśmy do niego opcję, która nie ma sobie równych na rynku – Strategię Treści. To inteligentny algorytm, za pomocą którego można stworzyć skuteczną indywidualną strategię publikacji, określić proporcje i typy zawartości, a także uzyskać wskazówki, jak pisać unikalne treści dla aktualnie poszukujących tego klientów.

Algorytm zawiera ponad 2500 wariantów możliwych strategii i jest zbudowany w taki sposób, aby każdy użytkownik znalazł rozwiązanie, wymagane właśnie w tym momencie przez niego.

Później pojawił się „Kalkulator”, który pozwala użytkownikowi wybrać wymaganą liczbę stron i nie przepłacać za niepotrzebną liczbę stron i użytkowników.

Testowanie przez grupy fokusowe pokazało wszystkie problemy, które należy zmienić. Mieliśmy zostawić najlepsze cechy. Z technicznej strony planowaliśmy pełną wersję i funkcjonalną aplikację. Tak myśleliśmy w momencie, kiedy produkt wychodził na rynek. Jednak w związku z problemami technicznymi nastąpiło małe opóźnienie. W listopadzie 2016 roku została uruchomiona wersja Beta, a w listopadzie 2017 roku działała już pełna wersja.

Aleksander Stefanowicz - CEO, Jana Oparij - Communications Expert, Ksenia Khirvonina - PR-manager

Aleksander Stefanowicz – CEO, Jana Oparij – Communications Expert, Ksenia Khirvonina – PR-manager

Dziś PublBox to prosta i przejrzysta platforma z kompleksowym zestawem narzędzi do samodzielnego zarządzania najbardziej popularnymi sieciami społecznościowymi. Serwis nie tylko rozwiązuje zagadnienia blogerów, biznesu, NGO, SM-specjalistów i agencji, ale przede wszystkim daje im przewagę konkurencyjną, znacznie oszczędzając czas i pieniądze. Bez znaczenia, czy jest to firma duża, mała bądź średnia – produkt dopasuje się do jej potrzeb. W tym momencie z usługi PublBox korzysta 50 tysięcy użytkowników.

Jesteśmy w trakcie tworzenia autonomicznej aplikacji mobilnej, która będzie zintegrowana z desktopem, zapewniając funkcjonalność na poziomie 90%. Pracujemy również nad technologiami sztucznej inteligencji, które pozwolą użytkownikom prawidłowo wyszukiwać i tworzyć treści na swoich stronach.

Planujemy rundę inwestycyjną na czwarty kwartał tego roku. Planujemy przyciągnąć 2-3 miliony euro. Teraz trwają negocjacje z funduszami venture.

Workflow produktowe               

Naszą polityką jest integracja ze sprawdzonymi firmami. Korzystamy z takich narzędzi jak Stripe, Google Analytics, Crazy Egg, Intercom, Firebase, Google Play. Współpracujemy również z wieloma sieciami społecznościowymi – Facebook, Instagram, Google+, Telegram, Youtube, Vkontakte.

Product Hunt

Wierzymy w produkt i cieszymy się, że docenili go inni – dostaliśmy nagrodę „Produkt Dnia”.

Dodał nas łowca David Roberts, z którym mieliśmy wcześniej pozytywne doświadczenia współpracy. Zgodnie z planem, uruchomiliśmy RSS, Analitykę. Ponieważ byliśmy świadomi, że liczba użytkowników w dzień „hunta” wzrośnie, wzmocniliśmy nasz dział obsługi.

Podczas hunta umieściliśmy post w naszych sieciach społecznościowych z informacją o pojawieniu się na Product Huncie – dostaliśmy bardzo dobre recenzje oraz pozytywne reakcje społeczne.

PublBox działa w sześciu językach (angielski, polski, hiszpański, niemiecki, francuski, rosyjski). Myślę, że to również odegrało niebagatelną rolę w uznaniu naszego produktu.

Wspierało nas wiele osób z różnych krajów w trakcie, jak i po uruchomieniu. Przez dwa tygodnie po otrzymaniu nagrody otrzymaliśmy wiele pozytywnych opinii oraz propozycji współpracy.

Pod koniec dnia zagłosowało na nas około 1000 osób, a w tym momencie mamy ponad 1200 głosów.

Model biznesowy

Jest to model SaaS. Początkowo, gdy wersja Beta została uruchomiona, użytkownicy mieli możliwość przetestowania go za darmo.

Po testach i analizach bety zdaliśmy sobie sprawę, że produkt może być sprzedawany w segmentach B2B, B2C, dostosowaliśmy więc oferty cenowe i ograniczyliśmy swobodne korzystanie z usługi.

Kalkulator został uproszczony w największym stopniu. Testy wykazały, że kalkulator powinien być tak prosty, jak to tylko możliwe, więc ograniczyliśmy liczbę stron i użytkowników.

Trudne momenty

To naturalne dla ludzkiej natury – wątpić… Nie ma złotej rady która rozwiąże wszystkie kryzysy. Wiele będzie zależeć od osoby, niektórzy będą mogli znaleźć czas na ładowanie baterii, nie rezygnując z czegoś, a inni – nie.

W końcu jednak wiara w siebie odegra najważniejszą rolę. Czy jesteś wystarczająco pewny siebie, żeby po raz siódmy nie poddać się frustracji? Żaden inwestor nie pomoże, jeśli się poddasz i opuścisz gardę.

Powinnieś byś pewien, że możesz przyciągnąć odpowiednich ludzi, że masz partnerów w pewnych obszarach. Samemu zrobić biznes jest prawie nierealne. I, oczywiście, minimalny kapitał. Bez tego nie możesz zacząć.

Ważne jest również zrozumienie, że cały czas będziesz działać w trudnym konkurencyjnym środowisku. Od dawna gram w szachy. Myślę, że to mi bardzo pomaga teraz.

Jeśli nie ma czasu na social life, na inne sposoby odpoczynku, wszystko jedno – musisz dbać o swoje zdrowie. Musisz prowadzić zdrowy tryb życia, bo inaczej jest to niemożliwe.

Przyszłość

Zespół PublBox cały czas rośnie. W tym momencie mamy otwarte pozycje i gorąco zapraszamy ambitnych osób do pracy.

Dążymy do osiągnięcia wysokiego poziomu sprzedaży i dobrej rozpoznawalności marki na 3 dużych rynkach. W ciągu dwóch alt PublBox będzie wielojęzycznym graczem rynku międzynarodowego.

Rynek amerykański jest dla nas priorytetem, planujemy otworzyć tam główne biuro.

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl