O przypadkowym pomyśle, który podbił cały świat – GetResponse

27.01.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Firma GetResponse, założona w 1997 roku, to jeden z pierwszych start-up’ów na rynku polskim. Spółka oferuje klientom narzędzia do email marketingu i zarządzania kampaniami online. Pozwala ono tworzyć targetowane listy subskrybentów, wysyłać newslettery, video e-maile i kampanie follow-up. Jako jedno z nielicznych przedsiębiorstw w Polsce, GetResponse oferuje rozwiązanie wolne od spamu i osiągające stały, najwyższy na rynku poziom dostarczalności – aż 99%. Obecnie platforma dostępna jest w 21 językach, zaś jej klientami są światowe marki, takie jak Avon, LPP, Carrefour, Marriott, Play czy Apart. Pomysł na firmę zrodził się jednak przypadkiem, podczas prowadzenia innego biznesu…

GetResponse – biznes internetowy, który powstawał przed Facebookiem

getresponse

W 1997 roku, kiedy Szymon Grabowski tworzył swoje pierwsze projekty, nie istniało nawet pojęcie mediów społecznościowych. Biznes internetowy dopiero raczkował, zaś rolę Facebooka pełniły fora dyskusyjne. W tych okolicznościach powstał pierwszy biznes internetowy Grabowskiego – travel.com.pl, strona gromadząca w sieci adresy miejsc z noclegami. Podczas uzupełniania bazy danych przedsiębiorca musiał kontaktować się z właścicielami hoteli, co zajmowało dużo czasu. Nie znalazł w Internecie żadnego oprogramowania do masowej wysyłki e-maili, więc postanowił takie stworzyć. Tak powstał Bizmaker, pierwszy program mailingowy w Polsce. Z powodu niezbyt fortunnej nazwy, przed premierą przemianowano go na GetResponse. Wersja beta wyszła w 1998 roku, szybko zdobywając popularność wśród klientów. Przychody dwudziestoletniego wówczas Grabowskiego dochodziły do 200 tys. zł rocznie. W 2000 roku był to już milion złotych. Z początku firma nie inwestowała w kampanie reklamowe, bazując jedynie na marketingu szeptanym. Innowacyjna technologia, jaką zapewniał produkt, była najlepszym nośnikiem promocyjnym. Z czasem spółka wprowadziła do swojej oferty możliwość założenia darmowej skrzynki e-mail. Rozgłos przyniósł jej także program partnerski, który oddawał aż 25 procent przychodów klientom polecającym program innym użytkownikom.

Działaj tam, gdzie są Twoi klienci

mailing

Choć firma powstała na rynku polskim, z początku działała jedynie za granicą. To właśnie tam znalazło się grono klientów skorych do zapłacenia abonamentu za taki produkt. Grabowski, zaczynając biznes, nawet nie wiedział, że stworzył narzędzie będące prekursorem sprzedaży w modelu SaaS (Software as a Service). Rozgłos przyniósł firmie innowacyjny system Hydra, zabezpieczający GetResponse przed wykorzystaniem do wysyłki spamu:

To automatyczny system antyspamowy, który pozwala wychwycić intencje użytkownika-spamera. Na podstawie wcześniejszych danych od innych użytkowników możemy przewidzieć kiedy taki ktoś chce rozesłać spam i zablokować mu taką możliwość – mówi Grabowski.

To, czym GetResponse wyróżnia się na rynku to przede wszystkim bogate opcje. Możliwości, jakie program oferuje użytkownikom, to między innymi: gotowe szablony newsletterów, testy skuteczności, video e-mail marketing (platforma pozwala na przechowywanie do 100 MB plików audio i wideo w ramach konta), dynamiczne zarządzanie treścią, funkcja „follow-up”, ankiety on-line oraz integracja z serwisami społecznościowymi takimi jak Facebook czy Twitter.

Sukces bez inwestora? To możliwe!

GetResponse

Przez kilkanaście lat działalności, Grabowski finansował inwestycje z budżetu firmy, bez pomocy inwestora czy zewnętrznych funduszy.

Czułem, że trzeba grać tym co się ma, a nie liczyć a na pomoc z zewnątrz. Ta decyzja wyszła nam na dobre, bo skupiliśmy się na zaspokajaniu potrzeb klienta, a nie tego, który wykłada pieniądze na nasz rozwój – wyjaśnia Grabowski w jednym z wywiadów. – Oczywiście nie uważam inwestorów za zło absolutne, bo są firmy i przedsięwzięcia, które na tym korzystają. Wiele zależy od tego, jaki ten inwestor jest – podsumowuje.

Firma ciągle się rozwija. Nie tylko w Polsce, gdzie w 2001 roku otwarto siedzibę spółki, ale również w innych krajach. Zagraniczne biuro obsługi klienta, umiejscowione w Kanadzie, powstało zaledwie trzy lata później. W 2009 GetResponse działało już globalnie, na wszystkich kontynentach. Teraz przedsiębiorstwo obsługuje światowe firmy, takie jak Greenpeace, Avon, Scania a nawet… Niantic, czyli twórców Pokemon GO. W ciągu 19 lat działalności jednoosobowa firma rozrosła się do tego stopnia, że w tej chwili zatrudnia aż 300 osób. Przychody spółki również rosną, w 2016 roku ukształtowały się one na poziomie około 100 milionów złotych. GetResponse zdobywa także liczne nagrody. W 2016 roku zostało wyróżnione w prestiżowym zestawieniu „Top 25 Enterprise Software Products” platformy G2Crowd. Firma otrzymała również dwie brązowe nagrody Stevie Awards 2016 w kategoriach najlepszy nowy produkt lub usługa. W 2012 roku polska spółka zajęła 3 miejsce w słynnym rankingu najlepszych platform do e-mail marketingu publikowanym w serwisie International Business Times. Jak przyznaje Grabowski, GetResponse jest w ważnym momencie rozwoju.

Chcemy być najprężniej rozwijającą się firmą w Europie. Wiem, że automatyzacja to przyszłość i jeśli nadal jest to technologia eksperymentalna, to już w przyszłym roku wejdzie pod strzechy. – mówi założyciel firmy.

Przedsiębiorstwo niedawno uruchomiło segment marketing automation, zaś obecnie zespół udoskonala tworzenie webinarów i landing page’y. Do tej pory firma wykonała usługi dla ponad 350 000 klientów z 182 krajów. Platforma internetowa GetResponse dostępna jest w 21 językach, a biura spółki znajdują się w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Malezji, Indiach, Rosji i Polsce.

Czytaj również:

Pracuj.pl, międzynarodowy sukces polskiej firmy

Historia sukcesu firmy Oponeo.com

Za sukcesem portalu znanylekarz.pl kryją się innowacyjne rozwiązania

Do góry!

Polecane artykuły

09.10.2019

Grupa SARE zmienia nazwę na Digitree Group i przedstawia nowy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam