Za sukcesem portalu znanylekarz.pl kryją się innowacyjne rozwiązania

20.01.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Historia obecnego portalu znanylekarz.pl to dobry przykład tego, jak z małej, lokalnej firmy zbudować giganta branży e-usług. Skupując kolejne witryny internetowe i dokonując mądrych inwestycji, Mariusz Gralewski zbudował pośrednika medycznego o zasięgu międzynarodowym. Co miesiąc witrynę odwiedza ponad 8 milionów osób z 25 krajów. Większość z nich zapisuje się do lekarza poprzez wejście na jeden z portali należących do polskiego przedsiębiorcy. W bazie danych spółki widnieje ponad milion lekarzy, którzy w każdej chwili gotowi są nawiązać współpracę z użytkownikami serwisu.

znanylekarz

Dostrzegasz potencjał witryny? Działaj jak najszybciej

Portal znanylekarz.pl, założony w roku 2007 przez Marka Wróbla, na początku gromadził jedynie opinie o lekarzach. Mimo to, serwis z roku na rok stawał się coraz bardziej popularny. Potencjał portalu dostrzegł młody przedsiębiorca Mariusz Gralewski, który wówczas miał już doświadczenie w prowadzeniu innego serwisu internetowego – GoldenLine.pl. Na pomysł wpadł w roku 2010, gdy po przeprowadzce do Warszawy szukał sprawdzonego specjalisty. Gdy żaden z jego znajomych nie potrafił mu nikogo polecić, zaczął przeszukiwać Internet. Wykorzystał do tego proste narzędzie – Google Keyword Tool. Stworzył więc listę z dwudziestoma najpopularniejszymi specjalizacjami lekarskimi oraz czterdziestoma największymi miastami, a następnie łączył ze sobą poszczególne wyrazy (np. „dermatolog Kraków”) i wpisywał je w pole wyszukiwarki. Okazało się, że Polacy szukali specjalistów w Internecie średnio 3 miliony razy na miesiąc. Serwisy z opiniami na temat lekarzy już co prawda istniały, lecz były bardzo ubogie w informacje. Gralewski postanowił zagospodarować tę niszę, skontaktował się więc z założycielem witryny ZnanyLekarz.pl i dokonał zakupu portalu. Biznesmen już w momencie przejmowania spółki obmyślał nowatorski plan rozwoju, który zakładał stworzenie i popularyzację nowego standardu umawiania wizyt lekarskich za pomocą Internetu. Nie chcąc popełnić tego samego błędu, co przy witrynie GoldenLine, Gralewski zrezygnował z łatwego źródła przychodów, jakim były reklamy. Skupił się przede wszystkim na udoskonalaniu systemu rejestracji wizyt oraz edukacji lekarzy w zakresie korzystania z nowej formy umawiania się z pacjentami. Umówić się na wizytę do wybranego lekarza można poprzez wybór terminu w kalendarzu internetowym, który specjalista może zamieścić na swoim profilu po wykupieniu abonamentu. To innowacyjne rozwiązanie organizacyjne, wprowadzone w 2012 po raz pierwszy w Polsce, przyczyniło się znacznie do sukcesu firmy. Był to również olbrzymi wkład w historię branży e-usług w zakresie służby zdrowia. Liczba wizyt, umówionych za pośrednictwem witryny, w ciągu 12 miesięcy wzrosła wówczas o 1000 procent (z 9 tys. do 92 tys.). Gralewski zadbał również o czytelny, prosty w obsłudze interfejs oraz estetyczny wygląd strony. Zainwestował także w specjalną aplikację dla segmentu m-commerce. Do wypromowania marki przyczyniły się także kampanie reklamowe w telewizji i Internecie, a także udział w konferencjach medycznych. Działania te sprawiły, że serwis ma ogromną rozpoznawalność. Potwierdzają to badania firmy Gemius z roku 2016 “Jak pacjenci szukają i wybierają lekarza w Internecie?”, według których aż 88% pacjentów szukających lekarza w Internecie, znalazło go za pomocą witryny ZnanyLekarz.pl.

docplanner

Znanylekarz.pl – z początku mała firma, dzisiaj światowy gigant

Wraz z rozwojem firmy, wzrosło także zainteresowanie inwestorów. Spółkę obecnie wspiera finansowo między innymi Target Global, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz Łukasz Gadowski, który przyczynił się do sukcesu wielu start-upów, w tym Delivery Hero. Inwestorem został także założyciel platformy OLX, Fabrice Grinda, który ma w swoim portfolio inwestycje m.in. w Airbnb i Uber. Pozostali inwestorzy to Point Nine Capital, Piton Capital i inni. Polski start-up pozyskał od nich łącznie ponad 100 milionów złotych, który to kapitał umożliwił spółce zagraniczną ekspansję. Tak właśnie w 2011 roku powstała grupa DocPlanner.com, która serwisy podobne do platformy ZnanyLekarz.pl zaczęła rozwijać w Czechach oraz na Słowacji. Konsekwentny rozwój sprawił, że dziś grupa działa również w Austrii, Bułgarii, Francji, Niemczech, na Węgrzech, we Włoszech, w Portugalii, Hiszpanii, Rumunii, Rosji, na Ukrainie, w Szwecji, a także poza Europą: w Argentynie, Brazylii, Chile, Kolumbii, Meksyku, Peru, Indonezji, Indiach oraz RPA. Łącznie jest to już 25 krajów. Myślenie biznesowe Graleckiego przyniosło mu niekwestionowany sukces. Po przejęciu hiszpańskiego serwisu Doctoralia.com, największej platformy z pogranicza e-usług medycznych w Meksyku i Brazylii, DocPlanner stał się liderem w skali światowej w swojej branży. Według informacji „Pulsu Biznesu”, przedsiębiorstwo wyceniło Doctoralia.com na ponad 100 mln zł, z czego niemal 80 mln zł zostało przekazane w gotówce. Źródłem finansowania były pieniądze od międzynarodowych inwestorów. Spółka rozwijająca się z taką szybkością, niedługo może zyskać status jednorożca (ang. unicorn) czyli firmy, która w stosunkowo krótkim czasie odniosła gigantyczny, globalny sukces.

Do góry!

Polecane artykuły

11.06.2019

Wiktor Mazur dołączył do zarządu ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam