Historia sukcesu firmy Oponeo.com

25.01.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Przygodę z biznesem internetowym Dariusz Topolewski rozpoczął czternaście lat temu, gdy nie istniała jeszcze nawet polska wersja słynnej wyszukiwarki Google. Postawił na niszę gospodarczą, którą w doskonały sposób zagospodarował. Obecnie słynny sklep z oponami notowany jest na Giełdzie Papierów Wartościowych, zaś firma zajmuje obecnie pozycję lidera w sprzedaży internetowej opon oraz felg na polskim rynku.

oponeo

Dwa lata na rynku wystarczyły, by firma stała się rentowna

Historia Oponeo.com zaczyna się już w roku 1999, kiedy to Dariusz Topolewski wpadł na pomysł założenia biznesu, który wykorzystywałby potęgę Internetu. Firma powstała przy udziale kolegów przedsiębiorcy – Arkadiusza Kocemby oraz Ryszarda Zawieruszyńskiego. Na początku spółka mieściła się w małym pokoju, gdzie wspólnicy mieli do dyspozycji zaledwie jeden komputer. W tych warunkach powstała pierwsza firma Topolewskiego, Citynet Media. Z kilkudziesięciu stron internetowych założonych przez wspólników, najbardziej dochodowa okazała się witryna Opony.com.pl. Prowadzenie właśnie tego portalu umożliwiło Topolewskiemu nawiązanie kontaktów z najważniejszymi firmami z pogranicza branży motoryzacyjnej w Polsce. Sukces firma zawdzięcza innowacyjnemu pomysłowi, jakim w 2001 roku było stworzenie sklepu internetowego. Serwis wyróżniał się spośród innych tym, że oprócz platformy e-commerce, zawierał także wszelkie możliwe informacje o oponach testy, porównania i wyczerpujące opisy. Witryna szybko zyskała sympatię internautów, którzy chętnie dzielili się opiniami na temat warsztatów samochodowych czy zakupionych w sklepie opon. Po dwóch latach działania przedsiębiorstwo zdecydowało się rozwinąć kanał sprzedaży online. Powstała wówczas spółka Opony.com, która miała na celu przejmowanie większych witryn handlujących oponami, dzięki czemu portal Topolewskiego mógł stać się liderem sprzedaży w swojej kategorii. Niecałe półtora roku wystarczyło, by firma stała się rentowna. Gdy w 2004 roku sprzedaż przekroczyła 8,5 mln złotych, wspólnicy podjęli decyzję o budowie centrum logistycznego. Własny magazyn pozwolił im szybciej aktualizować informacje o dostępności towaru, rozwiązał także problem szczytu sezonu, kiedy to najpopularniejsze opony w kilka dni znikały z hurtowni. W 2006 roku spółka pobiła swój rekord sprzedaży, osiągając wynik na poziomie 35 000 opon miesięcznie. To właśnie wtedy postanowiono zmienić nazwę na OPONEO.PL. Wraz z rozwojem firmy, zaczęto także przykładać większą uwagę do estetyki strony internetowej. Wspólnicy zadbali o nowoczesne rozwiązania, takie jak responsywna wersja strony internetowej, która dopasowuje ułożenie swoich elementów w zależności od urządzenia, na którym ogląda je użytkownik. Dzięki temu oferta firmy wzbogaciła się także o segment m-commerce. Witryna udostępnia również innowacyjny konfigurator, pozwalający wirtualnie przymierzyć felgi do każdego samochodu. Zainwestowano także w funkcjonalną usługę SOFORT, umożliwiającą wykonywanie płatności za pomocą szybkich przelewów elektronicznych.

oponeo.pl

Konsekwencja w działaniu i inwestorzy – to musiało się udać

Wraz z rozwojem Oponeo.pl, biznesmeni zaczęli myśleć o zagranicznej ekspansji – potrzebowali tylko kapitału. Pod koniec 2007 roku firmie udało się znaleźć inwestorów, którzy zaoferowali kwotę aż 32 milionów złotych. Środki te zainwestowano w budowę zagranicznego call center oraz rozwój lokalnych warsztatów, gdzie klienci sklepu mogliby założyć kupione opony. Firmie udało się powielić sukces także w krajach europejskich, gdzie prowadzi dobrze prosperujące sklepy internetowe. Spółka funkcjonuje już w 12 krajach, zaś największą sprzedaż poza granicami kraju realizuje obecnie w Wielkiej Brytanii. Konsekwencję, z jaką Oponeo.com zdobywało kolejne rynki, docenili także inwestorzy. Od 2015 roku wartość spółki podwoiła się, przekraczając kwotę 360 mln zł. Na korzyść Oponeo.com działa także trudna sytuacja, w jakiej obecnie znajdują się najwięksi producenci opon: Goodyear, Michelin i Bridgestone, którzy nie byli przygotowani na sprzedaż opon jedynie za pomocą Internetu. Dziś Oponeo.pl to największa w Polsce, a druga na świecie po amerykańskiej stronie Tirerack.com, tego typu platforma, gromadząca ok. 25 000 ogłoszeń, blisko 900 artykułów i 50 000 niezależnych opinii. Na sukces firmy złożyło się wiele czynników, takich jak przemyślana strategia, konkurencyjne ceny, nowatorskie rozwiązania technologiczne oraz dobra logistyka. Jak informuje portal InfoWire, firma cały czas się rozwija. Od stycznia do grudnia 2016 roku Grupa Kapitałowa OPONEO.com sprzedała ponad 2 miliony opon, osiągając tym samym rekordowy wynik w historii firmy. Już w grudniu 2016 roku roczna ilość sprzedanych sztuk przekroczyła liczbę dwóch milionów, podczas gdy w całym 2015 roku firma sprzedała 1,5 mln opon. Narastająco przychody wzrosły o 30% względem przychodów odnotowanych w analogicznym okresie 2015 roku i ukształtowały się na poziomie 490 mln zł. Wśród nowych, realizowanych przez Oponeo.com projektów znajdują się między innymi: wprowadzenie własnej marki opon, modernizacja sklepów internetowych, powielenie modelu handlu hurtowego na rynkach zagranicznych i przede wszystkim rozwój platformy internetowej do handlu częściami samochodowymi.

Czytaj również:

Za sukcesem portalu znanylekarz.pl kryją się innowacyjne rozwiązania

15 cytatów, które pozwolą Ci zrozumieć prowadzenie biznesu

5 newsletterów, z których będziesz chciał wziąć przykład

 

 

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam