Media społecznościowe w biznesie

25.05.2016 AUTOR: Mateusz Czech

Media społecznościowe – czy rozumiemy na czym polega ich potencjał? Na świecie jest ponad 2,3 miliarda (dane We Are Social – http://goo.gl/GQ8Du9) użytkowników obecnych w social media. Na Facebooku jest ponad 1,5 miliarda aktywnych użytkowników każdego miesiąca. To liczby, które powinny dać Ci do zrozumienia z jak potężnym zjawiskiem mamy do czynienia. To proces nad którym warto usiąść i go przemyśleć – dla dobra naszego biznesu. Zadaj sobie pytanie – ilu Twoich obecnych klientów jest dziś w mediach społecznościowych, a ilu nowych możesz pozyskać dzięki social media. W tym tekście pokażę Ci jak podejść do tematu budowania marki na najpopularniejszych platformach.

Media społecznościowe – zalety

W tekście chciałbym Ci pokazać zalety z bycia obecnym w sieci. Postaram się przekonać Cię, że wykorzystanie Facebooka w celach reklamowych ma swoją wartość. Dzięki obecności w takich mediach społecznościowych jak Snapchat możesz sobie zagwarantować dostęp do nowych użytkowników z Twoim produktem. Przekonasz się, że LinkedIn nie jest tylko kolejną platformą, a obecność w tym serwisie  może decydować o zakupie. Chcę Ci pokazać, że umiejętne wykorzystanie dostępnych portali społecznościowych niesie za sobą wiele korzyści. Ten tekst ma Ci pokazać w jaki sposób możesz wykorzystać potęgę mediów społecznościowych.

Media społecznościowe: Facebook

Ponad 14 milionów (dane Megapanel) użytkowników z Polski – liczba ta z roku na rok stale rośnie. Od momentu premiery wiele się zmieniło. Zmieniła się sama platforma, ale zmienia się także społeczność, która codziennie loguje się na Facebooka. Sam zobacz – dziś najpopularniejszy serwis społecznościowy ma już ponad 10 lat (powstał w 2004 roku). Co to dla Ciebie oznacza? Pierwsi użytkownicy, którzy zakładali konta w wieku 23 lat, dziś mają 35 i nadal korzystają z serwisu. Osób powyżej 40 roku życia w samej Polsce jest już ponad 3 miliony. Nie zmienia się medium, zmienia się sposób korzystania z niego. Zmieniają się także potrzeby użytkowników (Twoich potencjalnych klientów), które dzięki narzędziom jesteś w stanie precyzyjnie określić o opisać.

Facebook to potężna dawka wiedzy o zachowaniach, zainteresowaniach osób z Twojej grupy docelowej, które powinieneś jako marka precyzyjnie wykorzystać. Co więcej Facebook sam udostępnia takie narzędzia (Audience Insights), abyś lepiej zrozumiał swoich odbiorców. Dlaczego to takie ważne? Chociażby z jednego powodu: klienci podejmują decyzję w oparciu o social media! Koniec kropka. Zastanów się ile razy wszedłeś na profil swojej ulubione marki napoju, czy telefonu? To właśnie w tym momencie firma tworzy sobie przewagę nad konkurencją. Profil Twojej marki jest dodatkowym miejscem kontaktu z klientem. To moment, kiedy Twoja firma może komunikować o nowej promocji, czy zbliżającej się premierze najnowszego telefonu i specjalnej promocji tylko dla fanów. Budowanie angażowania w sieci to temat na odrębny tekst, dlatego pominę tą kwestię.

Media społecznościowe: Twitter

To świetne narzędzie, które od kilkunastu dni stawiam przed wszystkimi pozostałymi. Twitter to przede wszystkim bliska relacja z drugim użytkownikiem. To medium zdominowane głównie przez polityków, dziennikarzy  (mam na myśli Polskę). W Polsce jest niewiele marek, które wykorzystują Twittera, a to błąd i wielka szansa dla Ciebie. W odróżnieniu od Facebooka podczas ćwierkania jesteśmy w stanie zbudować bliższą więź z osobą po drugiej stronie. Dzieje się to za sprawą kilku czynników. Algorytm wyświetlania treści każdemu użytkownikowi wyświetla wszystkie wpisy (na Facebooku za wyświetlanie treści odpowiada EdgeRank, który filtruje treść wyświetlaną), więc Twój komunikat zostanie z pewnością wyświetlony wszystkim Twoim fanom. Cała platforma charakteryzuje się dynamicznym przekazywaniem treści. Ćwierkamy, tweetujemy od kilkunastu do kilkudziesięciu wiadomości. Każda wiadomość to styczność z naszą marką. Za oceanem jest to tak popularne, że Twitter ma swoje miejsce wśród ogłoszeń o ewakuacji.

twitter

źródło

Dodatkowo Twitter posiada hasztagi, czyli możliwość przypisywania swoich wiadomości do konkretnych kategorii wpisów. Innymi słowy Twoje wiadomości lądują do pogrupowanych grup zawierających dany hasztag. Jeżeli poruszasz temat związany z marketingiem to warto dodać #marketing. Wielu użytkowników śledzi interesujące ich tematy za pomocą hasztagów. To w czym Twitter może Ci pomóc to bezpośredni kontakt z Twoimi fanami. Pamiętasz złote czasy Grubego Benka (pizzeria), który dzięki swojej strategii komunikacji wiódł prym w Polsce jako profil marki? Komunikacja bezpośrednia ze swoimi fanami, gdzie umiejętnie wplątano swój produkt okazała się trafna. Należy pamiętać, że swoją strategię należy zawsze dopasować do danego medium.

Dzięki Twitterowi jesteś w stanie lepiej poznać swoich odbiorców, w łatwy sposób reagować na opinie od użytkowników, czy wdrażać nowości na ich podstawie. W Polsce mamy ponad 3 miliony użytkowników Twittera, a większość z nich to osoby do 24 roku życia. Jeżeli, więc Twoja grupa docelowa to osoby w młodym wieku powinieneś koniecznie rozważyć obecność swojej marki na Twitterze.

twitter

                                                Źródło: Gruby Benek

Media społecznościowe: Snapchat i moc wideo

Konsumpcja treści znacząco wzrosła. Konsumpcja treści wideo rośnie od dłuższego czasu. Składa się na to kilka czynników. Ludzie mają coraz mniej czasu, przekaz wideo jest atrakcyjniejszy niż zwykła treść. Jeżeli dołożymy do tego ulotność informacji co w dzisiejszych czasach jest wyjątkowe mamy obraz Żółtego Duszka. Snapchat to platforma, która cieszy się wielkim zainteresowaniem zwłaszcza wśród osób młodych. Wiele znanych blogerek (chociażby Jessica Mercedes) poprzez Snapchata „uzależnia” od siebie rzesze fanów. Robi to w prosty sposób: pokazuje po prostu siebie, swój dzień powszedni. Twoja marka może to wykorzystać jako kanał do treści niedostępnych, zza kulisowych.

Istnieje wiele form, które niesie za sobą wideo – słyszałeś o sesjach Q&A (pytania i odpowiedzi)? Twoi użytkownicy, fani zadają pytania, a Twój przedstawiciel na nie odpowiada? Na pozór tak proste rozwiązania sprawiają, że użytkownik się „uzależnia” od Twojej marki. Zaczyna się z nią utożsamiać, a to często dużo cenniejsze niż zakup produktu. Snapchat ma jeszcze jedną ważną zaletę względem YouTube’a. Wideo nie musi być profesjonalne, aby było ciekawe, gdyż całość nagrywana jest za pomocą Twojego telefonu. Dzięki tej platformie Twoja marka może pokazać np. ludzką twarz, czy przedstawić swój zespół. Wykorzystując informacje z Facebooka, Twittera jesteś w stanie precyzyjnie określić rodzaj treści, który dla Twoich odbiorców jest najciekawszy. Wyobraź sobie jak np. Coca-Cola za pomocą Snapchata komunikuje całą akcję związaną z Mikołajem w okresie Świąt?

Media społecznościowe: LinkedIn

To miejsce, gdzie słowo biznes pasuje lepiej niż do pozostałych. Z prostego względu. Są tu obecni dyrektorzy, specjaliści, marketerzy, prezesi firm. Znajdziesz tu osoby o podobnym profilu zawodowym, podobnych umiejętnościach. I nie chcę opisywać tego medium jako środku rekrutacji, tylko skupić się ile może dać Twojej firmie. W serwisie znajdziesz osoby związane z Twoją branżą, zbudujesz swoją sieć kontaktów zawodowych. Pierwszą rzeczą, którą możesz zrobić to bezpośrednia wiadomość do danej osoby z informacją o swojej firmie, produkcie i dalszej komunikacji, czy spotkaniu. Nie jest to metoda skalowana, gdyż wszystko należy robić ręcznie. Metoda ta jednak okazuje się efektywna, gdyż wielu użytkowników podejmuje dialog i reaguje na wiadomości.

Drugą rzeczą, którą Twoja firma może wprowadzić to publikowanie treści w obrębie samego serwisu, czyli LinkedIn Pulse. Na chwilę obecną jest opcja dostępna dla anglojęzycznej wersji serwisu, ale jeżeli Twoja firma myśli lub działa globalnie może to być świetny sposób dotarcia do biznesowego klienta (teksty możesz pisać w dowolnym języku). Zwłaszcza jeżeli nasz biznes opiera się na relacji b2b.

Media społecznościowe w biznesie są dziś na tyle blisko, że wielu użytkowników podejmuje decyzje zakupowe w oparciu o social media (źróo: http://goo.gl/LI86Q5). Niezależnie od tego, które medium wybierzemy i na których platformach będziemy obecni musisz pamiętać o kilku zasadach. Powinieneś myśleć strategicznie, a nie w oparciu o dostępne narzędzia. Twoja strategia powinna być spójna i jasna dla wszystkich mediów społecznościowych. Egzekucja, czyli wykonanie powinno być dostosowane do danej platformy.

Największym wyzwaniem dla marki jest umiejętne „przerzucanie” użytkownika pomiędzy swoimi profilami w celu ułożenia całego przekazu marketingowego. Sam widzisz, że obecność w sieci to skomplikowany proces. Jednak przy odpowiednim podejściu i zrozumieniu zasad panujących w internecie jesteśmy w stanie jako marka osiągać jeszcze więcej. To kanał komunikacji nad, którym masz pełną kontrolę i pełną świadomość w jaki sposób chcesz użytkownika angażować, a to wielka zaleta.

Wywiad z Dawidem Pachą (School of New Media) – łatwe rozwiązania to niekoniecznie najlepsze rozwiązania!

Komunikacja w mediach społecznościowych

Do góry!

Polecane artykuły

18.12.2018

Przed nami 5. edycja Pipeline Summit

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail