Komunikatory – przyszłość social media?

26.09.2016 AUTOR: Oksana Hrywna

Miliony użytkowników na całym świecie, dynamiczny rozwój, coraz więcej propozycji dla marek… Wbrew pozorom mowa nie jest o platformach społecznościowych, tylko o komunikatorach. Czy już niedługo WhatsApp czy Messenger zastąpią nam Media społecznościowe?

Najpierw wzrost  – a co potem?              

Według danych, zebranych przez BI Intelligence, komunikatory mobilne już przegoniły „tradycyjne” platformy społecznościowe:

komunikatory social media

Źródło:  http://www.businessinsider.com/the-messaging-app-report-2016-4-23?IR=T

Aplikacje mobilne służce do komunikacji są coraz częściej obecne na ekranie smartfona. W gronie tych najpopularniejszych (w Polsce) znajdują się Messenger, WhatsApp i Skype. WhatsApp używa już miliard osób (https://blog.whatsapp.com/616/Miliard?). To samo dotyczy Messengera, który ma miliard aktywnych użytkowników miesięcznie (http://www.recode.net/2016/7/20/12232130/facebook-messenger-one-billion-users).

media społecznościowe

Źródło: https://mobirank.pl/2016/09/25/ranking-stron-aplikacji-mobilnych-polska-08-2016/

Komunikatory to alternatywa dla facebookowego walla. Dają iluzję prywatności, rozmowy w wąskich gronach oraz wyboru informacji reklamowej, która dociera do użytkownika.

Co więcej, już teraz pytamy je o pogodę (Poncho), porady medyczne (Health Tap), podróże (Kayak), a boty służą nam jako asystenci w codziennych czynnościach (Hello Jarvis, Assist).

Jak widać, komunikatory już urosły w siłę, jednak to dopiero pierwszy krok. Następnym będzie monetyzacja kanałów – widać to już po działaniach Facebooka związanych z Messengerem (wycofywanie możliwości rozmów z poziomu aplikacji FB, co zmusza użytkowników do pobrania Messenegera, proste boty, kody) oraz kupnie przez giganta z Menlo Park aplikacji WhatsApp.

Komunikatory, marketing konwersacji i obsługa klienta

Już pojawiło się określenie „marketing konwersacji”.  Oznacza ona efektywne nawiązywanie więzi z klientem poprzez komunikatory i łączy się głównie z przesyłaniem informacji o produkcie,  dialogiem z ewentualnym klientem oraz  obsługą posprzedażową.

Już teraz komunikacja z klientem powoli przechodzi do sfery wirtualnej, komunikatory są tylko następnym krokiem, szczególnie dla tych, którzy prowadzą e-commerce lub oferują usługi.  Po pierwsze, ułatwiają one komunikację: na chacie można rozmawiać z kilkoma osobami naraz, klient ma do niego szybki i wygodny dostęp, w dodatku w komunikatorze można wykorzystać wspomniane wcześniej boty. Te programy mogą z łatwością skatalogować potrzeby klienta, przekierować go do odpowiedniej strony, a nawet pomóc przy prostych pytaniach.

Z takiego rozwiązania korzysta m.in. Skycanner (na Messengrze):

media społecznościowe

Źródło: https://www.skyscanner.net/news/tools/skyscanner-facebook-messenger-bot/

Trochę inaczej wyglądają kampanie związane z dotarciem do użytkownika z ofertą lub po prostu informacją. Przykładowo New York Times przesyła za pomocą WhatsApp krótkie wiadomości:

media społecznościowe

Źródło: http://www.nytimes.com/times-insider/2015/07/22/sharing-news-on-whatsapp-an-international-desk-experiment/?_r=1

To samo robi CNN na Messengerze:

media społecznościowe

 

Trochę inną ścieżką podążają Zalando i Oufiiery, które za pomocą komunikatorów udzielają swoim klientom porad dotyczących mody i stylu:

media społecznościowe

Źródło: http://www.wiwo.de/unternehmen/handel/zalando-modeshop-beraet-kunden-ueber-whatsapp/12362788.html

Media społecznościowe z pewnością nie zostaną całkowicie wyparte przez komunikatory. Wyewoluują raczej w oddzielne byty, które będą zajmowały coraz więcej miejsca i skupiały coraz więcej naszej uwagi. Jak widać, możliwości jest wiele, a z całą pewnością wciąż będą pojawiały się nowe – wraz z rozwojem samych komunikatorów oraz kolejnymi, ciekawym kampaniami. Ponieważ w nowych mediach każda nowość jest nią rok, góra dwa, a czasami tylko kilka miesięcy, warto wykorzystać możliwości, które niosą Messenger czy WhatsApp już teraz.

Czytaj również:

TOP 5 social media news ostatniego tygodnia

Komunikacja kobiet i mężczyzn w Internecie

Komunikacja w mediach społecznościowych

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail