Miliony użytkowników na całym świecie, dynamiczny rozwój, coraz więcej propozycji dla marek… Wbrew pozorom mowa nie jest o platformach społecznościowych, tylko o komunikatorach. Czy już niedługo WhatsApp czy Messenger zastąpią nam Media społecznościowe?
Najpierw wzrost – a co potem?
Według danych, zebranych przez BI Intelligence, komunikatory mobilne już przegoniły „tradycyjne” platformy społecznościowe:
Źródło: http://www.businessinsider.com/the-messaging-app-report-2016-4-23?IR=T
Aplikacje mobilne służce do komunikacji są coraz częściej obecne na ekranie smartfona. W gronie tych najpopularniejszych (w Polsce) znajdują się Messenger, WhatsApp i Skype. WhatsApp używa już miliard osób (https://blog.whatsapp.com/616/Miliard?). To samo dotyczy Messengera, który ma miliard aktywnych użytkowników miesięcznie (http://www.recode.net/2016/7/20/12232130/facebook-messenger-one-billion-users).
Źródło: https://mobirank.pl/2016/09/25/ranking-stron-aplikacji-mobilnych-polska-08-2016/
Komunikatory to alternatywa dla facebookowego walla. Dają iluzję prywatności, rozmowy w wąskich gronach oraz wyboru informacji reklamowej, która dociera do użytkownika.
Co więcej, już teraz pytamy je o pogodę (Poncho), porady medyczne (Health Tap), podróże (Kayak), a boty służą nam jako asystenci w codziennych czynnościach (Hello Jarvis, Assist).
Jak widać, komunikatory już urosły w siłę, jednak to dopiero pierwszy krok. Następnym będzie monetyzacja kanałów – widać to już po działaniach Facebooka związanych z Messengerem (wycofywanie możliwości rozmów z poziomu aplikacji FB, co zmusza użytkowników do pobrania Messenegera, proste boty, kody) oraz kupnie przez giganta z Menlo Park aplikacji WhatsApp.
Komunikatory, marketing konwersacji i obsługa klienta
Już pojawiło się określenie „marketing konwersacji”. Oznacza ona efektywne nawiązywanie więzi z klientem poprzez komunikatory i łączy się głównie z przesyłaniem informacji o produkcie, dialogiem z ewentualnym klientem oraz obsługą posprzedażową.
Już teraz komunikacja z klientem powoli przechodzi do sfery wirtualnej, komunikatory są tylko następnym krokiem, szczególnie dla tych, którzy prowadzą e-commerce lub oferują usługi. Po pierwsze, ułatwiają one komunikację: na chacie można rozmawiać z kilkoma osobami naraz, klient ma do niego szybki i wygodny dostęp, w dodatku w komunikatorze można wykorzystać wspomniane wcześniej boty. Te programy mogą z łatwością skatalogować potrzeby klienta, przekierować go do odpowiedniej strony, a nawet pomóc przy prostych pytaniach.
Z takiego rozwiązania korzysta m.in. Skycanner (na Messengrze):
Źródło: https://www.skyscanner.net/news/tools/skyscanner-facebook-messenger-bot/
Trochę inaczej wyglądają kampanie związane z dotarciem do użytkownika z ofertą lub po prostu informacją. Przykładowo New York Times przesyła za pomocą WhatsApp krótkie wiadomości:
Źródło: http://www.nytimes.com/times-insider/2015/07/22/sharing-news-on-whatsapp-an-international-desk-experiment/?_r=1
To samo robi CNN na Messengerze:
Trochę inną ścieżką podążają Zalando i Oufiiery, które za pomocą komunikatorów udzielają swoim klientom porad dotyczących mody i stylu:
Źródło: http://www.wiwo.de/unternehmen/handel/zalando-modeshop-beraet-kunden-ueber-whatsapp/12362788.html
Media społecznościowe z pewnością nie zostaną całkowicie wyparte przez komunikatory. Wyewoluują raczej w oddzielne byty, które będą zajmowały coraz więcej miejsca i skupiały coraz więcej naszej uwagi. Jak widać, możliwości jest wiele, a z całą pewnością wciąż będą pojawiały się nowe – wraz z rozwojem samych komunikatorów oraz kolejnymi, ciekawym kampaniami. Ponieważ w nowych mediach każda nowość jest nią rok, góra dwa, a czasami tylko kilka miesięcy, warto wykorzystać możliwości, które niosą Messenger czy WhatsApp już teraz.
Czytaj również:
https://marketingibiznes.pl/social-media/komunikacja-kobiet-i-mezczyzn-w-internecie
Zostaw komentarz