Zdarza się, że social media i content marketing są stosowane zamiennie. Często wynika to z dużego uproszczenia lub chęci zaoszczędzenia czasu na tłumaczenia. Tymczasem oba pojęcia, choć w rzeczywistości się uzupełniają, pełnią odmienne role.
Media społecznościowe stanowią kluczowy element podczas dwóch najważniejszych procesów marketingowych:
1/ Obserwacji odbiorców. Wszystko po to, aby zrozumieć grupę docelową, jej potrzeby, oczekiwania, gusta czy wątpliwości. Pozwala to tworzyć treści, które będą naprawdę interesować i – przede wszystkim – angażować.
2/ Dystrybucji przekazu. Przekazujesz informacje tam, gdzie znajdują się czytelnicy. Content marketing wspomaga dystrybucję przekazu, a płaszczyzna social media jest do tego najbardziej przystosowana.
I choć platformy społecznościowe mogą „pomieścić” wszystkie organizacje, marki i przedsiębiorców, nie są dla każdego. Zanim firma zaznaczy swoją obecność w social media, musi wziąć pod uwagę kilka czynników:
TREŚĆ W SOCIAL MEDIA
1/ Blog lub strona internetowa powinny być kluczowym elementem całej strategii marketingowej (w tym strategii social media). To właśnie tam odbiorca znajduje wizytówkę marki, z którą rozpocznie swoją przygodę.
2/ Posiadanie przestarzałej platformy społecznościowej jest gorsze niż brak obecności jej właścicieli. Dlatego tak ważne, aby przed podjęciem decyzji o współistnieniu w przestrzeni social media, upewnić się, czy firma posiada odpowiednie zasoby, narzędzia lub chęci do aktualizowania i kontroli treści.
3/ Strategia. Należy zrozumieć, dlaczego komunikacja w danym miejscu ma przynieść efekty sprzedażowe i/lub wizerunkowe. Odpowiednio zaprojektowany plan to pierwszy krok do dalszego działania.
Rada: Jeśli jesteś nowicjuszem, nie porywaj się na wielkie morza. Zacznij od mniejszych jezior, aby sprawdzić, gdzie znajduje się największa koncentracja twojej grupy docelowej.
Aby wprowadzić dobry content marketing w danym kanale social media, warto postawić sobie następujące pytania:
1/ Jaki jest cel tego kanału?
Trzeba mieć konkretny powód, aby być w danym kanale, w którym zdecydujesz się na publikację treści. Ważnym elementem jest to, że dany content będzie bodźcem do podjęcia kolejnego kroku przez odbiorcę w wybranym procesie zakupowym, np. przenieść uczestnika z Facebooka do formularza Lead Ads, skierować na stronę docelową czy aukcję. Ważna jest świadomość, po co i dla kogo to robisz.
2/ Czego się spodziewam?
Podobnie, jak wyżej. Wiedza o tym, co chcemy uzyskać jest konieczna, aby prowadzić wartościową komunikację z potencjalnym klientem. Jaka powinna być reakcja naszego rozmówcy? Komentarz, polubienie czy rejestracja na stronie? No właśnie.
3/ Jaka treść?
Dopasowanie treści zależy od danego kanału społecznościowego. Zastanów się, jakie komunikaty są odpowiednie dla danego miejsca i stwórz taki przekaz, który trafi do czytelników. Warto wziąć pod uwagę potrzeby informacyjne osób, które aktywnie uczestniczą na Twitterze, Facebooku czy LinkedInie. Kiedy na Twitterze jesteśmy obecni w krótkich treściach, na Facebooku trwają złożone dyskusje i szeroka wymiana poglądów. W tym samym czasie LinkedIn proponuje nowe, biznesowe kreacje i współpracę. Wszystko wymaga odpowiedniej formy przekazu.
4/ Jaki język?
Weź pod uwagę tematy i formę treści, a następnie zadecyduj, w jaki sposób przekazać jej wartość: Zabawnie? Przyjźnie? Intrygująco? Stwórz własny, oryginalny przekaz, który będzie cię odróżniał od konkurencji. I trzymaj się go.
Rada: Twoje cele są kluczem. Od nich rozpocznij podejmowanie decyzji co do zawartości i przekazu danych mediów społecznościowych. Jeśli planem marketingowym jest zwiększenie abonentów na newsletter, nie ma sensu wrzucać wszystkich postów na Facebooka. Dostosuj i modyfikuj content w taki sposób, aby znaleźć zarówno wartościowych odbiorców, jak i efektowne rezultaty swoich działań biznesowych. I najważniejsze – bądź odpowiedzialny za to, co robisz. Wszystko tu zostaje, a odbiorca pamięta.
Zostaw komentarz