Jak Facebook zmienia sposób myślenia o E-commerce?

11.08.2016 AUTOR: Mateusz Czech

Facebook stał się dla większości platformą społecznościową pierwszego wyboru. Jednak tylko niewielu myśli o niej w kontekście e-commercu i potrafi dostrzec jej możliwości pod tym kątem. Przypomnę, że na Facebooku jest ponad 1,6 miliarda ludzi aktywnych każdego miesiąca. Warto wspomnieć, że ilość posiadanych danych o użytkownikach (konsumentach) jest przeogromna. Facebook od pewnego czasu stara się przyciągnąć sklepy do siebie i w mojej ocenie robi to coraz skuteczniej. Dlaczego? 

Ilość danych 

Facebook od początku swojego istnienia gromadzi informacje o swoich użytkownikach. Począwszy od miejsca urodzenia, poprzez edukację, doświadczenie zawodowe, zainteresowania, a skończywszy na zachowania w sieci. To ostatnie z punktu widzenia sklepu jest bardzo ważne. Całość tworzy bardzo sprawny aparat do generowania sprzedaży z punktu widzenia sprzedawcy. Facebook posiada przecież wbudowane narzędzia dla reklamodawców (Menadżer Reklam, Power Editor), które oferują wykorzystanie tych danych w celach sprzedażowych. O możliwościach reklamowych dla e-commercu będzie kolejny tekst (równo za tydzień), więc szczegóły i możliwości opiszę w kolejny czwartek.

Interfejs przyjazny Twojemu sklepowi

Od dłuższego czasu Facebook na stałe wprowadził przyciski do stron firmowych tzw. Call to Action. I cały czas dodawane są nowe, które zachęcają użytkownika do wykonania określonego działania. Są wśród nich przyciski tworzone z myślą o biznesie. Już teraz istnieją takie, które zachęcają bezpośrednio do zakupu (mowa o przycisku Kup teraz, Dodaj do koszyka).W kontekście rozwinięcia płatności w obrębie Facebooka może stać się to olbrzymią przewagą i ułatwieniem dla samych klientów. Teraz na Facebooku jesteś w stanie zadzwonić bezpośrednio do sklepu za pomocą przycisku Zadzwoń teraz, gdzie po drugiej stronie będzie czekał dedykowany konsultant. Pamiętaj, że Facebook udostępnia swoje API i za jego pomocą jesteś w stanie wszystko zintegrować ze swoim CRMem do wsparcia sprzedaży. Takie połączenie stwarza ogromne możliwości bez tracenia dotychczasowych funkcjonalności. Dla przykładu w FastTony.es (zewnętrzne narzędzie dedykowane Facebookowi) przycisków CTA jest ponad 30!

Landing page

Kojarzysz reklamy typu Canvas? To ukłon w stronę sklepów, gdzie już w obrębie Facebooka możesz tworzyć dedykowane produktowe landing page. Z badań wynika, że to właśnie ten format sprawdza się najlepiej. Użytkownicy właśnie z tym typem obcują najdłużej. Zobacz jak wykorzystało to Allegro, które jako pierwsze w Polsce miało dostęp do tego rodzaju postu. Za tydzień opiszę w jaki sposób wykorzystać ten rodzaj postu do generowania sprzedaży. Zobacz Kanwę od Allegro.

Twój sklep na Facebooku

Facebook wprowadza także sekcję Sklep, jako dodatek do stron firmowych. Niestety, nie jest ono dostępna jeszcze dla wszystkich (zobacz jak to wygląda u Snow Lizard). Cały czas jest w fazach testu i nie wiadomo kiedy oficjalnie będzie dostępna dla wszystkich. Znane już są za to główne funckcjonalności tego rozszerzenia. Niedługo cały Twój sklep będziesz mógł przenieść do strony firmowej na Facebooku i bezpośredniej z niej sprzedawać swoje produkty z poziomu dodatkowej zakładki.Zrzut ekranu 2016-08-10 o 18.22.13Łatwo można się domyślać, że w ten sposób będziesz mógł także promować swoje produkty za pomocą reklam. To wszystko w obrębie jednego serwisu. Tworzenie katalogów, zdjęć produktów – wszystko będzie w jednym miejscu przez co użytkownik będzie miał mniej miejsc, aby ,,uciec” ze ścieżki zakupowej. Więcej informacji na temat sekcji Sklep na Facebooku możesz przeczytać tutaj.

Integracje

Jak sam Facebook informuje możliwość sklepu jest jeszcze w fazie testów, ale już dostępne są integracje z zewnętrznymi platformami. Shopify oferuje integrację Twojego sklepu, który możesz przenieść za pomocą kilku kliknięć do Facebooka. Kwestia czasu kiedy pojawią się integracje z pozostałymi wielkimi platformami e-commerce jak Magento, czy Prestashop. Wszystko to pozwoli Ci skupić ruch w precyzyjnie dobranym kanale komunikacji, gdzie prawdopodobnie posiadasz już swoją grupę docelową. W ten sposób stworzysz im jeszcze lepsze warunki do sprzedaży swoich usług, czy produktów.

Inteligentne Boty

To przyszłość, która jest coraz bliżej. Mark nie ukrywa, że inwestuje sporo pieniędzy i czasu w rozwinięcie sztucznej inteligencji. Już teraz są dostępne jedne z pierwszych, w pełni zautomatyzowane boty, które sprzedają na Messengerze. Tak, dokładnie tak. Nie wierzysz? Tu masz przykład. Wystarczy, że napiszesz Hi w Messengerze, a całą resztę zrobi inteligenty bot, który sprzeda Ci produkt. Sam spróbuj. I nie dotyczy to tylko sprzedaży małych produktów, czy mało skomplikowanych usług. Poniżej masz przykład w jaki sposób będziesz mógł kupić bilet lotniczy.

Automatyzacja tych procesów pozwoli Tobie zaoszczędzić czas, a z punktu widzenia klienta pozwoli załatwić wszystko (dokonać transakcji) w jednym miejscu za pomocą kilku kliknięć.

Zaczynasz dostrzegać jaką przewagę buduje Facebook na poziomie sprzedaży? Nie dość, że pozwoli zautomatyzować procesy, które dziś trwają długo, to jeszcze wszystko będzie się działo w obrębie jednego narzędzia. W pewien sposób pozwoli to zminimalizować ilość problemów, choć doskonale wiemy jak to jest z nową technologią. Niemniej nie można być obojętnym wobec możliwości i kierunków na jakie otwiera się Facebook. Jedno jest pewne – niebieski gigant marzy o przejęciu części rynku związanego z e-commerce. I w mojej ocenie – uda mu się. Już za tydzień przedstawię jakie możliwości reklamowe oferuje teraz Facebook i w jaki sposób można je wykorzystać.

Czytaj również:

Nowy format na Facebooku – Canvas, z czym to się je?

Do góry!

Polecane artykuły

21.10.2020

Rozwiń swój ...