Historia potęgi, czyli jak Facebook podbił świat

16.02.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Facebook to obecnie najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Globalny gigant zrzesza dziś ponad 1,7 miliarda użytkowników, z których miliard odwiedza witrynę codziennie. Aż trudno uwierzyć, że pierwszą wersję strony zaprojektowano jedynie z myślą o studentach Harvardu, a w momencie założenia Mark Zuckerberg miał zaledwie 20 lat. Serwis już w dniu premiery zyskał ogromną popularność ponad dwie trzecie uczniów zarejestrowało się na nowo powstałej stronie w pierwszych dwóch tygodniach jej funkcjonowania. Dziś założyciel ma 33 lata i majątek wyceniany na 54 miliardy dolarów, co zapewnia mu piąte miejsce w rankingu najbogatszych ludzi na świecie. Nie dziwi więc fakt, że wartość rynkowa Facebooka wyniosła w 2017 roku aż 61,9 miliardów dolarów.

facebook marketing

Młody, zdolny programista

Młody Mark Zuckerberg zaistniał jako zdolny programista jeszcze przed założeniem Facebooka. Jeden z jego pierwszych projektów, odtwarzacz Synapse Media Player, pozwalał dostosować listę odtwarzania do preferencji użytkownika. Był to produkt niezwykle innowacyjny, co zainteresowało globalnych gigantów, takich jak AOL czy Microsoft. Zuckerberg mógł wówczas sprzedać program za milion dolarów, lecz odmówił, udostępniając produkt za darmo. Rozpoczęcie studiów na Harvardzie dodatkowo przyspieszyło karierę przyszłego twórcy Facebooka. Powstał wówczas CourseMatch, aplikacja ułatwiająca zapisywanie się na wybrane przedmioty, oraz kontrowersyjny Facemash – serwis umożliwiający użytkownikom ocenę atrakcyjności poszczególnych studentów na podstawie wgranych wcześniej zdjęć. Niedługo później, 4 lutego 2004 roku, Mark Zuckerberg uruchomił pierwszą wersję Facebooka – theFacebook. Pomagali mu wówczas koledzy z uczelni: Dustin Moskovitz, Chris Hughes oraz Eduardo Saverin. Serwis od początku cieszył się olbrzymią popularnością – pierwszy milion użytkowników zdobył już w grudniu tego samego roku. Facebook od początku stawiał na rozwój, wprowadzając coraz to nowsze opcje i udogodnienia. W październiku 2005 uruchomiono usługę Facebook Photos, zaś rok później wystartowała po raz pierwszy mobilna wersja aplikacji. Witryna z początku przeznaczona jedynie dla wąskiej grupy studentów, w przeciągu kilku lat stała się miejscem gromadzącym miliony użytkowników na całym świecie. Przełomowym wydarzeniem w historii Facebooka było pojawienie się okna czatu, które zrewolucjonizowało sposób komunikacji w Internecie. Użytkownicy zrezygnowali bowiem z klasycznych komunikatorów na rzecz wielofunkcyjnego portalu.

facebook

Odrzucił miliony, by zarobić miliardy

W grudniu 2005 roku, ponad półtora roku po starcie serwisu w akademiku w Harvardzie, Facebook przekroczył granicę 5,5 miliona zarejestrowanych kont. Wówczas serwisem zaczęły interesować się duże firmy. Składano wiele ofert kupna począwszy od 75 milionów dolarów od MTV poprzez 1,5 biliona od Viacom. Mimo że kwoty były imponujące, Zuckerberg nie zdecydował się na żadną z propozycji. Odrzucanie kolejnych ofert oraz tworzenie pobocznych projektów doprowadziły ostatecznie do tego, że w pewnym momencie młody przedsiębiorca sam musiał zapłacić ponad 85 tys. dolarów za utrzymanie serwerów Facebooka. Pomogli mu wtedy liczni inwestorzy, m. in. Peter Thiel, który zasilił budżet firmy kwotą 500 tysięcy dolarów. Najszybszy okres rozwoju Facebook odnotował w roku 2007, kiedy to witrynie Zuckerberga przybywało średnio 12,5 miliona użytkowników miesięcznie. Zaczęto wówczas wprowadzać nowatorskie rozwiązania, takie jak krytykowany początkowo News Feed oraz tzw. Oś czasu. Cecha rozpoznawalna Facebooka, czyli przycisk “Lubię To!”, pojawił się stosunkowo niedawno – w lutym 2009 roku. W 2012 roku Facebook przejął Instagrama, a tuż po tym wszedł na giełdę z liczbą użytkowników sięgającą miliarda. W momencie debiutu spółkę wyceniono na 104 miliardów dolarów, zaś cena jednej akcji wyniosła 38 dolarów. W ciągu pierwszych 30 sekund kupiono aż 82 miliony akcji, co daje niesamowity, niemalże rekordowy wynik na skalę światową.

social media

Przejęcia, inwestycje, nowe technologie

Facebook to obecnie nie tylko platforma społecznościowa. Serwis oferuje także wewnętrzną platformę aplikacji internetowych, dzięki której każdy z użytkowników może napisać własny program i udostępniać go innym użytkownikom. Portal umożliwia również komunikowanie się programów zewnętrznych z Facebookiem – wiele serwisów internetowych oferuje możliwość „podpięcia” konta z wykorzystaniem nazwy i hasła użytkownika Facebooka, co jest przekształconą wersją rozproszonego uwierzytelnienia OpenID (funkcja nosi nazwę Facebook Connect). Facebook stał się również posiadaczem aplikacji WhatsApp oraz Instagram, które kupił odpowiednio za 16 milionów oraz miliard dolarów. Firma wciąż się rozwija – w 2013 roku została wydana nowa wersja aplikacji Facebook Messenger dla iOS i Androida. Niedługo później wprowadzono także innowacyjną technologię Top stories, która pozwala spersonalizować wyświetlane na tablicy infomacje. W ten sposób Facebook wykorzystuje nowy trend internetowy, który polega na tzw. curation, czyli konstruowaniu inteligentnego kanału ze źródłami informacji, opartego na zainteresowaniach i zachowaniach użytkownika. Jedną z najnowszych funkcjonalności jest także Mój Dzień oraz rozszerzenie funkcji przycisku “Lubię to!”. Według danych socialmedia.pl, obecnie z Facebooka korzysta aż 91% ludzi w wieku od 15 do 34 lat, co czyni go liderem w grupie mediów społecznościowych. Ponadto z należących do Facebooka usług WhatsApp, Messenger i Instagram korzysta odpowiednio 1 miliard, 900 milionów i 400 milionów użytkowników miesięcznie. Mimo powstawania coraz to nowszych portali społecznościowych, Facebook wciąż nie traci na popularności.

Czytaj również: 

Jak wydać książkę i dlaczego będą Ci do tego potrzebne social media?

Social Selling – rewolucja w sprzedaży?

Profile marki w social media – trudny wybór?

Do góry!

Polecane artykuły

19.08.2019

Rekrutacja programistów. Jak pozyskiwać talenty do zespołu IT ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam