Dlaczego warto promować e-commerce w mediach społecznościowych

27.02.2020 AUTOR: REDAKCJA

Coraz więcej osób zakłada w mediach społecznościowych profile dla firm. To dlatego, że są świadomi korzyści, jakie niesie ze sobą prowadzenie kanałów. Jakie szanse niesie ze sobą obecność marki w social mediach? Które z kanałów powinna prowadzić Twoja firma?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Co to Social Media Marketing
  • Dlaczego twoja firma powinna być obecna w social mediach
  • Jakie możliwości dla biznesu niosą ze sobą media społecznościowe
  • 10 pomysłów i rad na działania w mediach społecznościowych
  • Kto powinien prowadzić social media Twojej firmy

Co to Social Media Marketing?

Social media ewoluują proporcjonalnie do rozwoju technologii. Z dnia na dzień pojawiają się coraz to nowe pomysły i narzędzia do reklamowania się mediach społecznościowych. Działania sprzedażowe oraz generowanie ruchu internetowego  na tych platformach określa się pojęciem Social Media Marketing. Umożliwia on promocję marki w stosunkowo tani sposób. Ponadto pozwala na łatwe i bezpośrednie utrzymanie kontaktu z grupą docelową.

Korzystanie z większości portali społecznościowych jest darmowe. Na czym więc zarabiają te firmy? Przede wszystkim z reklam. Media społecznościowe widząc ogromną liczbę swoich odbiorców, postanowiły wykorzystać drzemiący w tym potencjał i wypracowały narzędzia sprzedażowe. Można powiedzieć, że sprzedają swoją „powierzchnię reklamową”, z czego chętnie korzystają firmy z całego świata. 

Reklamy te charakteryzują się tym, że posiadają duże możliwości targetowania reklam, co jest bardzo korzystne dla marketerów.

Niektóre platformy wręcz podpowiadają firmom, w jaki sposób social media mogą pomóc w zwiększeniu sprzedaży. Na przykład Facebook posiada specjalną podstronę „Facebook for business”, na której można wykreować kampanie reklamowe i śledzić raporty. Natomiast Snapchat stworzył serię odcinków na YouTube, w których eksperci dzielą się radami, w jaki sposób jako reklamodawca możesz osiągać wyniki biznesowe na ich platformie. Również TikTok uruchomił narzędzie „TikTok Adds”.

Od niedawna najszybciej rozwijające się social medium, jakim jest TikTok, uruchomiło narzędzie do tworzenia reklam.

Dlaczego twoja firma powinna być obecna w social mediach?

Jest takie powiedzenie: “jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz”. Podobnie jest z firmami. Jeśli w sieciach społecznościowych znajdują się nasi klienci i kontrahenci, to powinniśmy być tam i my – marketerzy i właściciele firm. Sieci społecznościowe są łatwo dostępne (wystarczy posiadać urządzenie podłączone do internetu), darmowe, proste w użytkowaniu. Dlatego liczba osób korzystających z social mediów na całym świecie jest ogromna i stale wzrasta. Według raportu Global Digital 2019 wykonanego przez firmy We Are SocialHootsuite’s, pomiędzy rokiem 2018 i 2019 liczba aktywnych użytkowników social mediów na świecie wzrosła o 9%, czyli aż 288 milionów. 

Źródło: raport “Global Digital 2019”

Na początku 2019 roku, aż 55% Europejczyków zaliczało się do aktywnych użytkowników mediów społecznościowych. Statystyki mówią same za siebie — jest  to ogromny obszar do poszukiwania klientów. Jak wykorzystać potęgę social media? Mogą one służyć firmom jako narzędzie do reklamy, sprzedaży, budowania więzi z klientami, a także do bezpośredniej komunikacji z nimi.

Sposób interakcji pomiędzy społeczeństwem, a firmą różni się w zależności od specyfiki danej platformy społecznościowej. Dlatego, zanim zdecydujesz się na założenie konkretnych portali, ustal, które z nich będą najbardziej wartościowe dla twojej firmy. 

W roku 2019, 55% Europejczyków zaliczało się do aktywnych użytkowników mediów społecznościowych.
Źródło: raport “Global Digital 2019”

Jakie możliwości niosą ze sobą media społecznościowe?

  1. Social Media pomagają w budowaniu wizerunku marki. Dzięki nim w łatwy sposób możesz informować odbiorców o kampaniach i akcjach, w których uczestniczy twoja firma. To wpłynie korzystnie na jej Public Relations
  2. Jedną z największych zalet social mediów jest fakt, że umożliwiają one tworzenie i wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści. To daje szansę na kreowanie odpowiedniego zaangażowania i dialogu między marką, a jej nabywcą. 
  3. Social media to miejsce czerpania feedbacku od klientów. To dzięki możliwości pisania komentarzy oraz wystawiania opinii.
  4. Ważną wartością dodaną do prowadzenia kanałów SM jest możliwość budowania społeczności. Im większa liczba fanów/obserwujących, tym twoja marka staje się bardziej rozpoznawalna i ma szansę na zyskanie nowych klientów. Pamiętaj jednak, że nie warto korzystać z ogłoszeń, które oferują kupowanie obserwujących. Jest to nieetyczne, a ponadto może narazić firmę na kompromitację. Na przykład Instagram może wykryć i usunąć fikcyjnych obserwujących. Klienci zauważą, że liczba twoich fanów mocno spadła.
  5. W mediach społecznościowych znajdziesz łatwe i stosunkowo tanie sposoby na działania marketingowe. Część sieci społecznościowych umożliwia wykupienie reklam i ich analizę. Ponadto możliwość udostępnienia postów, dodawania hasztagów oraz oznaczania profili to darmowy sposób na zwiększenie zasięgów

Należy wziąć pod uwagę, że każda platforma społecznościowa ma inną specyfikę, trafia do innej grupy odbiorców. Co za tym idzie – każde z mediów społecznościowych przynosi inne korzyści. Na przykład: sprawne korzystanie z Instagrama może Ci pomóc w reklamowaniu produktów i pozyskiwaniu nowych klientów, z kolei LinkedIn może Ci ułatwić poszukiwania partnerów biznesowych czy pracowników. Dlatego zanim zdecydujesz się na prowadzenie konkretnych platform mediów społecznościowych zapoznaj się z ich specyfiką.

Źródło: unsplash.com

10 pomysłów i rad na działania w mediach społecznościowych:

  1. Pisz posty eksperckie. Pokaż klientom, że twoja firma składa się ze specjalistów, więc warto skorzystać z jej usług i produktów.
  2. Pamiętaj, że ważna jest strategia, czyli co, dlaczego i kiedy pokazujesz.
  3. Postaw na storytelling, czyli budowanie więzi z klientami za pomocą opowieści.
  4. Doceń swoich fanów. Możesz na przykład oferować im kody zniżkowe, udostępniać ich zdjęcia (np. jeśli na fotografii znajduje się twój produkt). Dodatkowo klienci mogą stać się bohaterem marki (brand hero).
  5. Twórz posty z konkursami. Osiągają one duże zasięgi i pomagają zdobyć nowych obserwujących. Jednak należy pamiętać, że każdy z serwisów społecznościowych ma ściśle określony regulamin co do tworzenia konkursów, do którego należy się stosować. 
  6. Kreuj posty call to action, czyli zapraszające do interakcji (np. głosowanie poprzez reakcje na Facebooku; zagadki, których rozwiązanie należy wpisać w komentarzu).
  7. Zadbaj o interesującą grafikę, która zachęci osoby przeglądające portal do zatrzymania się przy twoim poście.
  8. Pamiętaj, aby do postów dodawać hashtagi. Pomagają one organizować treści i docierać do odpowiednich odbiorców. 
  9. Zadbaj o sprawną komunikację. Odpowiadaj na komentarze fanów, a przede wszystkim na wiadomości prywatne. Im szybciej- tym lepiej. 
  10. Informuj klientów o tym, że prowadzisz działania z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Odbiorcy chętniej po produkty/usługi firmy, która udziela się np. w akcjach charytatywnych czy wspiera lokalną społeczność.

Screenshot przedstawia podłączenie zdjęć z instagrama do strony internetowej.

Kto powinien prowadzić social media Twojej firmy?

Wiele małych firm prowadzi działania social mediowe samodzielnie. Można zlecać je też specjalistom z agencji social mediowych bądź freelancerom. Jeśli chcesz bardziej rozwinąć swoje kanały, wówczas najlepiej zatrudnić osoby na stanowiska takie jak Social Media Specialist, Facebook Ads Specialist, copywriter i tym podobne. Wszystko zależy od potrzeb firmy. Jeśli firma prowadzi bloga, warto też udać się do agencji SEO, która pomoże dostosować twoją stronę pod obecne wytyczne wyszukiwarki Google i wspomóc w optymalizacji.

Podsumowanie:

W dzisiejszych czasach Social Media są potęgą, którą warto wykorzystać do działań marketingowych. Liczba ich odbiorców jest ogromna i stale wzrasta. Media społecznościowe mogą przynieść wiele korzyści dla firmy, takie jak budowanie wizerunku, zwiększenie liczby klientów (a co za tym idzie- zysków). Należy pamiętać, że każda z platform społecznościowych ma inną specyfikę i narzędzia do promowania firmy. Warto przemyśleć, które z dostępnych mediów społecznościowych przyniosą największe zyski dla biznesu i to na nich skupić swoje działania. Należy też na bieżąco śledzić zmiany w social mediach, by być zawsze „na czasie”. Mimo że prowadzenie kont społecznościowych wydaje się łatwe, to potrafi zajmować wiele czasu i wymagać kreatywności, zdolności graficznych, estetycznych i twórczych. Jeśli udostępniane grafiki i filmiki mają być słabej jakości- lepiej nie wstawiać ich wcale. Warto zastanowić się, kto powinien prowadzić konta społecznościowe twojego e-commerce. Zdecydowanie powinna być to osoba, która posiada ciekawe pomysły na posty. Co prawda zatrudnienie specjalisty do spraw social mediów generuje koszty, ale przecież może przynieść duże korzyści dla firmy, w tym zwiększyć sprzedaż.

 

Artykuł został przygotowany przez Justynę Łęgowską – Copywritera współpracującego z ecommerce software house’m Aurora Creation , który specjalizuje się we wdrażaniu systemu Magento 2 oraz obsługą IT sklepów internetowych.

 

Do góry!

Polecane artykuły

21.09.2020

Jak reklamować w internecie swój sklep internetowy w dobie ...