Marketing i Biznes SEO/SEM Zwiększenie widoczności aplikacji (ASO) w 5 prostych krokach

Zwiększenie widoczności aplikacji (ASO) w 5 prostych krokach

Zwiększenie widoczności aplikacji (ASO) w 5 prostych krokach

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Technologie mobilne to jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi biznesu. Większość z nas nie wyobraża sobie życia bez smartfonu, a producenci aplikacji prześcigają się w pomysłach na nowe udogodnienia dla użytkowników. Jak zatem dotrzeć do potencjalnych odbiorców, gdy liczba konkurencyjnych aplikacji już dawno przekroczyła milion? Rozwiązaniem jest ASO.

ASO, czyli App Store Optimization, to stosunkowo nowy termin w marketingu internetowym, określający pozycjonowanie aplikacji mobilnych. Proces ten ma na celu zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania sklepów mobilnych, takich jak Google Play czy AppStore. Wpływa to również bezpośrednio na ilość pobrań aplikacji.

Filarami ASO są dwa rodzaje działań:

  1. Budowa Link Popularity – pozyskiwanie linków przychodzących do podstrony aplikacji, a przez to budowa jej popularności w oczach robotów indeksujących;
  2. Optymalizacja aplikacji – dostosowanie opisu i zawartości aplikacji w taki sposób, aby były one czytelne nie tylko dla użytkowników, ale również dla samego sklepu.

Niniejszy tekst to próba opisu niezbędnych działań w procesie optymalizacji zawartości appki, które każdy może zrealizować we własnym zakresie bez potrzeby angażowania zewnętrznego specjalisty.Poniżej znajdziesz 5 kluczowych elementów, których zastosowanie przyniesie Ci wymierne korzyści w postaci wzrostu widoczności Twojej aplikacji.

1. Strategiczny dobór słów kluczowych

Gruntowny keywordresearch to podstawa działań ASO. Pozwoli Ci to trafnie zdefiniować, kim jest Twój target i sprawdzić, w jaki sposób potencjalni użytkownicy szukają aplikacji takich jak Twoja. Pomóc w tym mogą:

Google Keyword Planner

To popularne narzędzie pozwalające analizować słowa kluczowe,które wpisują użytkownicy wyszukiwarki. Wyniki, które uzyskasz, stosując słowa kluczowe popularne wśród Twojej grupy docelowej, będą miały przełożenie na efektywność słów kluczowych m.in. w Google Play.

Analiza konkurencji

Jeśli nie jesteś pionierem w swojej branży i istnieją aplikacje w pewnym stopniu podobne do Twojej, skorzystaj z doświadczenia ich twórców. Jeśli Twoja aplikacja mierzy poziom aktywności podczas biegu, sprawdź, w jaki sposób zoptymalizowane są Runtastic, Endomondo i Nike+ Running. Często będą to konkurenci inwestujący spory budżet w ASO i warto rozeznać się, w czym możesz być od nich lepszy :).

2. Nieprzypadkowa nazwa aplikacji

Gdy już znasz najważniejsze słowa kluczowe dla Twojego biznesu, uwzględnij je w dalszej części nazwy aplikacji. Nie przez przypadek dla frazy „bieganie” nazwy aplikacji z pierwszej trójki wyników wyszukiwania brzmią:

  • Endomondo – Bieganie & Rower;
  • Runtastic Bieganie& Rower;
  • Bieganie, rower – Run-log.com.

Nazwa jest ważnym czynnikiem rankingowym i niestety często pomijanym podczas publikacji appki.

pozycjonowanie aso

Rysunek 1 Wynik wyszukiwania Google Play dla frazy „bieganie”

3.  Zoptymalizowany opis aplikacji

Opis aplikacji powinien pełnić zarówno rolę sprzedażową, jak i ułatwić robotom indeksującym zrozumienie zawartości aplikacji. Tworząc opis, powinieneś wziąć pod uwagę dwie rzeczy:

  • Większość użytkowników nie czyta, lecz skanuje treść. Lead – pierwszy akapit opisu aplikacji – jest kluczowym elementem opisu, ponieważ pozwala skupić uwagę użytkowników. Ten fragment tekstu powinien podkreślić Twoje przewagi konkurencyjne i sprzedać Twój produkt.
  • Masz 3 000 znaków, wykorzystaj je dobrze. W przypadku ASO content ma duże znaczenie i niewykorzystanie w pełni możliwości opisu aplikacji to już ignorancja. W tekście zawrzyj ważne dla Twojej branży słowa kluczowe i eksponuj je np. za pomocą wykorzystania <strong>. Znacznik ten bywa niewykorzystany nawet przez największych, a ułatwia robotom indeksowanie strategicznych słów kluczowych.

Jeśli nie masz pomysłu na opis, przygotuj poradnik krok po kroku, w jaki sposób korzystać z Twojej aplikacji lub nawiąż współpracę z copywriterem – w treść warto zainwestować.

4. Przykuwająca uwagę grafika

Dla robotów indeksujących ważne będzie wypełnienie ikony i dodanie kilku screenów z samej aplikacji, ale potencjał grafiki jest znacznie wyższy. Odpowiedni dobór ikony wpłynie znacząco na Twój CTR (współczynnik klikalności w wynik wyszukiwania), a screenshoty zachęcą do pobrania aplikacji.

Spójrz na wynik wyszukiwania dla frazy „angielski” w Google Play. Która ikona zachęca do kliknięcia w wynik wyszukiwania – powtarzalna flaga brytyjska, czy sowa znajdująca się na trzecim miejscu?

pozycjonowanie aso

Rysunek 2  Wynik wyszukiwania dla frazy „angielski” w Google Play

Sowa to ikona aplikacjiDuolingo. To najpopularniejsza aplikacja w swojej kategorii, pomimo że nie jest pierwszą w wynikach wyszukiwania. W dniu pisania artykułu posiadała 2 710 686 opinii, w większości pozytywnych.

Samo zastosowanie flagi brytyjskiej w aplikacji do nauki języka angielskiego w teorii nie jest złym pomysłem. Problemem jest jego powtarzalność. Tego typu sytuacji możesz uniknąć, dokonując wspomnianej wcześniej analizy konkurencji.

5. Ilość, a przede wszystkim jakość opinii

Liczy się tu głównie średnia ocena i zauważalna ilość opinii. W AppStore na pierwszych miejscach znajdują się zazwyczaj aplikacje posiadające oceny, w Google Play istotnym czynnikiem rankingowym jest sama średnia.

Może nie masz bezpośredniego wpływu na każdą z opinii, ale jeśli praca nad poniższymi elementami nie będzie Ci obca, średnia ocena poszybuje w górę.

Użyteczność aplikacji

Słuchaj swoich użytkowników i monitoruj błędy w aplikacji (pomoże w tym również Google Analytics). Aktualizuj aplikację przynajmniej tak często, jak dokonywana jest aktualizacja systemu operacyjnego, dla którego jest ona dedykowana.

Przemyślana strategia marketingowa

Zaplanuj proces promocji aplikacji i uwzględnij wszystkie zagrożenia. Pamiętaj, że każda decyzja podjęta przypadkowo, może wpłynąć negatywnie na opinie o aplikacji. Dlaczego jest to tak ważne?

Pracuję z klientem, który podpisał umowę z popularnym operatorem telefonii komórkowej na preinstalację aplikacji w urządzeniach mobilnych od tego operatora. Zasięgowo decyzja wydawała się być bardzo dobra, wpłynęła jednak negatywnie na średnią ocenę.Pojawił się szereg opinii od zirytowanych użytkowników, którzy nie mogli tej aplikacji usunąć ze swoich smartfonów. W tym konkretnym przypadku, dzięki jakości obsługi i stałej pracy nad użytecznością aplikacji, udało się zachować ocenę pozytywną. Mniejszy producent aplikacji mógłby sobie w tej sytuacji już nie poradzić.

Nie zawsze dbałość o powyższe elementy będzie gotową receptą na sukces. W mocno konkurencyjnych branżach nie obędzie się bez jednoczesnych działań z zakresu budowy Link Popularity. Jednak niezależnie od konkurencyjności Twojej branży, będziesz na najlepszej drodze do zdobywania popularności aplikacji.

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/marketing/sila-influencer-marketingu

Wywiad z Arturem Jabłońskim – ArturJablonski.com

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl