Marketing i Biznes SEO/SEM Wywiad z Katarzyną Baranowską – Artefakt.pl

Wywiad z Katarzyną Baranowską – Artefakt.pl

Wywiad z Katarzyną Baranowską – Artefakt.pl

Prowadzisz firmę? Ucz się od najlepszych w branży i weź udział w najbardziej przedsiębiorczej konferencji w Polsce, Founders Mind 🧠

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Jakie czynniki uważasz, że są kluczowe dla dobrej kampanii SEO?

Zaczęłabym od dobrego zaplanowania samej kampanii, przeprowadzenia analiz konkurencji, określenia tego, do kogo tam naprawdę chcemy trafić i jaki rezultat uzyskać. Inaczej będzie wyglądała kampania ukierunkowana na pozyskiwanie ruchu a nieco inaczej na budowanie i promocję marki. Podobnie, inne założenia przyjmujemy dla promocji sklepu internetowego a inaczej układamy priorytety, gdy chodzi o działania SEO dla strony (wizytówki) o stricte lokalnym zasięgu.

Ważne jest również przynajmniej wstępne określenie listy słów kluczowych, jednak absolutnie nie chodzi o to by od razu wąsko definiować wszystkie frazy, które następnie będą pozycjonowane i zamykać się na inne rozwiązania. Mam tu na myśli bardziej określenie punktu wyjścia, elementu, od którego możemy zacząć planować szczegóły kampanii i proces promocji. Dobrze wejść tutaj w rolę potencjalnego użytkownika (czy klienta), zastanowić się po jakich słowach kluczowych my sami szukalibyśmy prezentowanej przez nas oferty. Krok drugi to sprawdzenie potencjału tych słów i przeanalizowanie serwisów, z którymi przyjdzie nam rywalizować.

Zanim rozpoczniemy audyt naszej strony czy zaczniemy przygotowywać jakikolwiek plan warto odwiedzić strony konkurencji (lub zbliżone tematyką). I to nie tylko polskie. Zapoznanie się z dobrze prosperującymi serwisami czy sklepami internetowymi może pomóc określić, co na naszej stronie wymaga uzupełnienia lub modyfikacji, a co całkowitego usunięcia. W ten prosty sposób możemy zebrać cenną wiedzę i rozpocząć planowanie strategii.

Według mnie dobra kampania SEO opiera się na ciągłej optymalizacji. Podejmujemy określone, zaplanowane działania, monitorujemy efekty, sprawdzamy, jakie rezultaty udało się osiągnąć i podejmujemy decyzję o tym, co należy zmienić, poprawić, co świetnie zadziałało a co np. niekoniecznie się sprawdziło. Trudno mi wyobrazić sobie kampanię, która raz zaplanowana nie będzie systematycznie optymalizowana.

Jeszcze jednym ważnym elementem, zwłaszcza w sytuacji, gdy nie prowadzimy kampanii samodzielnie tylko zlecamy ją specjalistom, jest efektywna współpraca. Będąc właścicielem domeny nie można tak po prostu zlecić pozycjonowania czy to agencji czy freelancerowi i zadowolić się świadomością, że ktoś inny jest w pełni odpowiedzialny za promocję witryny. Bez stałego monitorowania efektów, komunikowania o swoich oczekiwaniach, okresowych podsumowań i stałej współpracy w zakresie optymalizacji czy rozwijania treści na stronach nie uda się stworzyć dobrej kampanii. Dobrej to znaczy takiej, która przyniesie realne korzyści klientowi i będzie satysfakcjonująca dla odpowiedzialnego za nią specjalisty.

Podchodząc do Twojego pytania z jeszcze innej strony, mogę odpowiedzieć, że nie wyobrażam sobie dobrej, tzn. skutecznej kampanii SEO bez stałej pracy nad optymalizacją domeny, inwestowania w wartościową i unikalną treść oraz bez budowania profilu linków. Tak samo, jak dobra kampania SEO potrzebuje wartościowego contentu, tak samo unikalny i ciekawy content potrzebuje optymalizacji i wzmocnienia (np. poprzez linki) a więc tylko połączenie wszystkich tych ogniw tworzy spójną całość.

Kasia od jak dawna jesteś związana z branżą SEO i jakie kamienie milowe przyczyniły się, że jesteś tu gdzie jesteś?

SEO zajmuję się od 2010 roku i do samego początku w barwach Artefakt. Pracując w dziale SEO, przechodziłam przez wszystkie szczeble, zaczynając od młodszego specjalisty i stopniowo awansując oraz prowadząc coraz trudniejsze i bardziej wymagające projekty. Teraz z przyjemnością korzystam z tego doświadczenia szkoląc zespół i prowadząc kluczowe kampanie SEO.

Trudno mi wskazać konkretne punkty, które okazały się zwrotne czy decydujące o tym, że jestem tu gdzie jestem. To raczej systematyczna praca, kolejne zrealizowane projekty, coraz większe wyzwania i nowi ludzie, których spotykam i z którymi mam okazję współpracować. Na przestrzeni tych kilku lat moje obowiązki nieco się zmieniły, ale przebiegało to dość naturalnie. Od etapu nauki i obserwowania poprzez samodzielne planowanie oraz realizowanie działań SEO, aż po wsparcie zespołu, prowadzenie najważniejszych projektów czy reprezentowanie firmy na zewnątrz.

Cieszę się, że stale spotykam ludzi, którzy są ciekawi moich pomysłów, rozwiązań, którzy chcą korzystać z mojej wiedzy i doświadczenia, ale jednocześnie bardzo mocno doceniam to, że poznaję nowe osoby i pracuję ze świetnymi specjalistami, od których ja sama wciąż mogę się uczyć. Bardzo dużo zawdzięczam moim współpracownikom i myślę, że to Oni w największym stopniu przyczynili się do tego, że jestem teraz tu gdzie jestem.

W ciągu tych kilku lat, od kiedy zajmuję się SEO, dużo zmieniło się w samej branży, w sposobie planowania i realizowania kampanii czy w świadomości osób chcących się pozycjonować. Wciąż jednak SEO jest dla mnie tak samo interesujące i cały czas mam ochotę stawiać sobie kolejne wyzwania.

Czy Wrocław to dobre miejsce do pracy kreatywnej?

Zdecydowanie, najlepsze jakie znam, nie tylko biorąc pod uwagę branżę, w której pracuję, ale w ogóle całą atmosferę i możliwości jakie daje to miasto. We Wrocławiu nie brakuje zarówno miejsc czy okazji, które pozwalają się uczyć i rozwijać jak również wydarzeń, dzięki którym można spotykać się z fantastycznymi ludźmi, wymieniać doświadczenia i nawiązywać kontakty, które później mogą owocować współpracą przy naprawdę ciekawych i kreatywnych projektach.

Według mnie we Wrocławiu mamy tylko dobre zaplecze związane z edukacją, ale również działa u nas i wciąż pojawia się, wiele nowych firm ze świetnymi wizjami i naprawdę ciekawymi pomysłami na funkcjonowanie na rynku. Mogę polecić Wrocław zarówno osobom, które dopiero rozpoczynają swoją karierę i szukają fajnego miejsca pracy, które pomoże im rozwinąć skrzydła, jak również specjalistom, którzy mają za sobą ogromne doświadczenie i szukają kolejnych, nowych wyzwań.

Czy w obecnych czasach jest miejsce na coś takiego jak zaplecze SEO?

Często, podczas wielu rozmów, spotykam się z różnym nazewnictwem, jak np. blog tematyczny, serwis pomocniczy lub też dedykowany, satelita, zaplecze SEO itd., przy czym po dłużej wymianie zdań okazuje się, że cel istnienia, tych z pozoru różnych stron, jest taki sam – wsparcie docelowej domeny pod kątem SEO. Jakkolwiek będziemy te witryny nazywać, przy odpowiedniej strategii związanej z ich budową, rozwojem i promocją będą to narzędzia mogące przynieść naprawdę dobre efekty.

Odpowiadając na Twoje pytanie, według mnie zdecydowanie wciąż jest miejsce dla zaplecz SEO, ale mam tu na myśli naprawdę dobrze zaprojektowane, zoptymalizowane i stale rozwijane serwisy. Małe, bazujące na skopiowanych tekstach, nierozwijane witryny, na których nie ma żadnych limitów w umieszczaniu linków, czasy świetności na pewno mają za sobą – taki model po prostu już dawno przestał się sprawdzać. Tego typu zaplecze może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Linki umieszczane na wartościowym, tematycznym zapleczu wciąż mają znaczenie w przypadku budowania i różnicowania profilu linków oraz pozycjonowania bardzo konkurencyjnych fraz. Oczywiście jest to tylko jedno ze źródeł pozyskiwania odnośników o jakie warto zadbać, ale wciąż powszechnie wykorzystywane.

Myśląc o wartościowym zapleczu SEO należy mieć na uwadze przede wszystkim domeny z pozytywną i możliwie długą historią funkcjonowania w sieci, również wzmacniane linkami z wartościowych źródeł, posiadające unikalną zawartość wpisującą się w daną tematykę. Serwisy te powinny być stale rozwijane i wzbogacane nowymi treściami (niekoniecznie musi być to sam tekst, ale również obrazy, infografika, video, pliki pdf itd. – możliwości jest tutaj bardzo dużo). Warto również dążyć do tego by domeny zapleczowe, zarówno gdy mówimy o optymalizacji jaki i o zawartości czy jakości, przypomniały normalne, pełnowartościowe serwisy, podobne pod tymi względami do tych, które za ich pomocą chcemy pozycjonować.

Optymalizacja i content a może wartościowe linki?

Stawiam na mix wszystkich tych trzech elementów. Trudno wyobrazić sobie efektywną kampanię bez którejś z wyżej wymienionych składowych.

Nawet, jeśli planujemy kampanię SEO dla domeny, która działa w bardzo niszowej branży i w zasadzie nie ma konkurencji to i tak warto postawić na optymalizację (która pomoże wyeliminować błędy), zbudować wartościowy content, (który może ułatwić wyświetlanie się strony na wiele prostych zapytań), a także zadbać o pozyskanie nawet niewielkiej ilości linków (która ułatwi robotom wyszukiwarki dotarcie do tej witryny i jej indeksację).

Im bardziej konkurencyjna jest branża, w której działamy i im więcej jest domen, z którymi musimy rywalizować o miejsce w wynikach wyszukiwania, tym większego znaczenia nabierają drobne niuanse. W takich przypadkach nie tylko w ogóle nie możemy sobie pozwolić na pominięcie któregoś z trzech wskazanych wyżej elementów, ale musimy starać się rozwinąć je i doprowadzić do perfekcji. Kolejność prezentowanych wyników jest przecież uwarunkowana algorytmem wyszukiwarki, czyli kombinacją kilkuset elementów – tzw. czynników rankingujących. Im lepiej uda nam się „wpasować” w ten klucz, tym wyżej nasza domena może awansować w wynikach wyszukiwania. Dla nikogo nie jest tajemnicą, że znaczenie przy rankingowaniu ma zarówno techniczna optymalizacja pod kątem SEO jak również unikalna wartościowa treść oraz odpowiednio zbudowany profil linków. Tym samym planując efektywną kampanię nie można zrezygnować z któregokolwiek elementu.

Niejednokrotnie zdarza mi się słyszeć, że „dobra treść obroni się sama” lub też, że wartościowe linki i wypełnienie kilku elementów w obrębie strony pod kątem SEO wystarczy. Niestety, jest to dość mylne przekonanie. Z doświadczenia wiem, że tylko połączenie wszystkich tych czynników daje najlepsze efekty i pozwala uzyskać fantastyczny efekt synergii.

Dziękuję bardzo za wywiad 🙂

Czytaj również:

Optymalizacja nie kończy się nigdy – wywiad z Bartoszem Góralewiczem (goralewicz.com)

https://marketingibiznes.pl/pr/jak-marka-osobista-wspiera-rozwijanie-wlasnego-biznesu

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl