Ostatnie kilkanaście miesięcy przyniosło w Google Ads wiele zmian, m.in. rebranding marki, nowe funkcje w kierowaniu kampanii, dodatkowy opis i nagłówek reklamy tekstowej. Doszło, między innymi, także do połączenia standardowych kampanii produktowych z kampaniami remarketingowymi. Czy te zmiany okazały się korzystne? Swoją opinią o najważniejszych zmianach dzieli się z wami Sebastian Stępień, SEM Specialist z agencji JU.
Rebranding marki
W lipcu br. nastąpiła prawdziwa rewolucja, po 18 latach Google Adwords zmienił się w Google Ads. Ale zmiana nazwy, nie miała tylko wizerunkowego charakteru, bo przyniosła ze sobą również połączenie DoubleClick oraz Google Analytics 360 Suite, tworząc jeden brand pod nazwą Google Marketing Platform.
Połączenie obu usług w jedną platformę spowodowało usprawnienie współpracy zespołów marketingowych w przedsiębiorstwach, a każde działanie na rzecz poprawy efektywności pracy zasługuje na pochwałę.
Zdarzenia z życia
Zdarzenie z życia to nowe kierowanie, które pojawiło się w 2017 roku i umożliwia dotarcie do użytkowników u których nastąpi określone, ważne wydarzenie w życiu. Może to być np. przejście na emeryturę, ślub, przeprowadzka, zakup nieruchomości, czy ukończenie studiów.
Ważne punkty zwrotne w życiu każdego użytkownika mają miejsce znacznie rzadziej niż czynności, które wykonujemy regularnie, jak np. zakupy. Może to oznaczać, że kierowanie kampanii po zdarzeniu z życia umożliwi dotarcie do mniejszej grupy odbiorców.
Należy jednak zwrócić uwagę, że jedno ważne wydarzenie może wiązać się z wieloma innymi pomniejszymi zdarzeniami np. decyzjami zakupowymi. Jeśli bowiem ktoś planuje ślub, to zapewne na wiele miesięcy przed uroczystością będzie poszukiwał sali weselnej, oprawy foto i wideo ceremonii, zastanawiał się nad zakupem sukni ślubnej, obrączek, wynajęciem limuzyny, czy podróżą poślubną.
Jedno zdarzenie z życia może zatem paradoksalnie oznaczać większy zasięg, niż byłoby to w przypadku kategorii odbiorców na rynku, które odpowiadają pojedynczej decyzji o zakupie. Te zostały po prostu skatalogowane pod profil tego konkretnego wydarzenia.
Zmiany w Google Ad Grants – programie dla fundacji non-profit
Styczeń 2018 roku przyniósł sporo zmian w kampaniach przeznaczonych dla organizacji non profit. Wszystkie konta Google Ads należące do programu Ad Grants w każdym miesiącu muszą osiągnąć określony współczynnik klikalności (CTR) na poziomie co najmniej 5%. Jeśli w ciągu kolejnych dwóch miesięcy konto nie będzie spełniać wymagania dotyczącego CTR, to zostanie zawieszone. Zmiany odnoszą się również do samej struktury konta, które muszą teraz posiadać ustawione kierowanie geograficzne, dwa aktywne teksty reklamowe i dwie grupy reklam na każdą kampanię. Dodatkowo nie można kierować kampanii na słowa brandowe, nienależące do naszej organizacji. Jak zatem widać wymagania względem tych organizacji wzrosły, ale z drugiej strony, powinny przełożyć się na lepszą jakość samych reklam.
Rozszerzenie promocji
W ubiegłym roku Google udostępniło nowe rozszerzenie promocji. Dzięki temu rozszerzeniu odbiorcy zostaną poinformowani o wysokości zniżki, warunkach promocji oraz produktach lub usługach, których dotyczy oferta. Rozszerzenie promocji może być ogólne lub dotyczyć konkretnej okazji: Nowego Roku, Walentynek, Wielkanocy, Dnia Matki, Dnia Ojca, początku roku szkolnego, Black Friday, czy Bożego Narodzenia.
To wpływa korzystnie na klikalność reklam, ponieważ użytkownik widzi konkretną wielkość przyznanego rabatu, na interesujący go produkt lub usługę, co jest świetną zachętą do zrobienia zakupów, bo przecież wszyscy lubimy kupować taniej.
GDN – płatności za konwersje
W kampanii GDN (Google Display Network) pojawiła się możliwość ustalania stawek płatności za konwersje. Dzięki nowej strategii, prowadzone działania reklamowe będą darmowe, aż do momentu uzyskania konwersji. W tym modelu nie płacimy już za każde kliknięcie w reklamę, lecz koszty ponosimy w momencie osiągnięcia przez nią założonego celu. Aby skorzystać z płatności za konwersję, czyli Pay Per Conversion, należy jednak spełnić dodatkowy warunek. By móc rozliczać się w ten sposób, wymagane jest wygenerowanie 100 konwersji w ciągu ostatnich 30 dni.
Jest to ciekawe rozwiązanie, stanowiące alternatywę dla tradycyjnego modelu rozliczania kampanii, wprowadzające całkowicie nowy, w stu procentach efektywnościowy model, niewystępujący dotychczas w Google.
Zmiany w Gmailu
Jedną z poważniejszych zmian jakie nastąpiły w kampaniach GSP (Gmail Sponsored Promotions) było zaprzestanie wykorzystywania treści wiadomości użytkowników poczty Gmail w celu personalizowania reklam. Spowodowało to mniejszą precyzję w kierowaniu reklam do odbiorców, ma jednak jedną niepodważalną zaletę – użytkownicy mogą cieszyć się z większej prywatności swojej elektronicznej korespondencji.
Elastyczne budżety dzienne
Pod koniec ubiegłego roku wprowadzono możliwość dwukrotnego przekroczenia średniego budżetu dziennego w celu lepszej realizacji celów reklamowych. Spowodowało to zmniejszenie kontroli nad zaplanowanym budżetem. O ile w kampaniach długoterminowych może być to dobra zmiana, tak w przypadku krótkookresowych działań może negatywnie wpłynąć na kontrolę wydatków i rozłożenie budżetu kampanii.
Customer Match
Customer Match był już wcześniej dostępny w Google Ads, dawniej Adwords. Pozwalał on wykorzystać zebraną bazę mailową klientów w celach reklamowych. W 2017 roku Customer Match został rozszerzony o dodatkowe możliwości, między innymi o dodawanie imienia i nazwiska, numeru telefonu, kraju oraz kodu pocztowego. Kierowanie na nasze listy będzie możliwe w sieci wyszukiwania, zakupach Google, Gmailu oraz Youtube.
Funkcja ta pozwoli znacznie precyzyjniej targetować reklamy, jednak należy pamiętać, aby pozyskiwanie danych odbywało się legalnie, zgodnie z nowym rozporządzeniem RODO.
Google Ads – Inteligentne kampanie produktowe
W skrócie, inteligentne kampanie produktowe to połączenie standardowych kampanii produktowych i kampanii remarketingowych. Kampanie te, w sposób zautomatyzowany umieszczają reklamy w witrynie oraz określają stawki. Zautomatyzowane systemy testują różne kombinacje przesłanych obrazów i tekstu, by wyświetlać najtrafniejsze reklamy w sieciach Google (w sieci reklamowej i wyszukiwaniach Google, Gmail i YouTube).
Połączenie standardowej kampanii produktowej z remarketingową jest korzystne, ponieważ daje możliwość dotarcia do większej ilości odbiorców, co z kolei pozwala zmaksymalizować ilość konwersji.
Dodatkowy nagłówek i opis reklamy
Całkiem niedawno pojawiła się interesująca nowość, dzięki której mamy więcej miejsca na przekazanie swojego komunikatu reklamowego klientom. Mowa tutaj o dodatkowym nagłówku oraz opisie. Uważam, że dobrze wykorzystane dodatkowe 30 znaków w nagłówku pomoże nam przykuć uwagę potencjalnego klienta, a w dodatkowych 90 znakach opisu możemy przekazać więcej szczegółów o oferowanych przez nas produktach i usługach. Niestety, dodatkowy nagłówek oraz opis może czasami się nie wyświetlać jeżeli okaże się, że ekran nie pomieści wszystkich nagłówków reklam.
Wszelkie nowości wprowadzane przez Google zawsze wyzwalają spore pokłady zarówno obaw jak i nadziei, wśród osób zajmujących się SEM i SEO. Nie inaczej było, w przypadku zmian, które pojawiły się na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Część z nich, jak dodatkowe opisy i nagłówek reklamy wyglądają obiecująco i pozwalają na jeszcze ciekawsze i pełniejsze teksty reklam. Na tej zmianie powinni zyskać zarówno reklamodawcy i odbiorcy, bo już podczas pierwszego kontaktu z reklamą, produkt może zostać odpowiednio zaprezentowany, a użytkownik dowie się więcej na jego temat. Lecz część zmian ma oprócz blasków, również kilka cieni – na przykład wprowadzenie elastycznego budżetu, potrafi zburzyć zaplanowaną strategię wydatków na kampanie, zwłaszcza osobom, które nie potrafią jeszcze sprawnie optymalizować kosztowych aspektów kampanii.
Artykuł powstał przy współpracy z agencją JU. Jeżeli chcesz, by sprzedaż Twoich produktów lub usług poszybowała w górę, dzięki prowadzonym przez nas kampaniom Google Ads, zapraszamy do kontaktu z JU.
JU Agencja
Zostaw komentarz