Skończ już z tą ścianą tekstu! Czyli kilka rad i narzędzi przydatnych do tworzenia świetnych prezentacji multimedialnych

28.05.2016 AUTOR: Mateusz Glasek

Jeśli myślisz, że masz do dyspozycji tylko Prezi i PowerPointa to jesteś w błędzie. Jeśli uważasz, że nie zapychając całego slajdu tekstem już osiągnąłeś sukces to jesteś w błędzie. Jeśli twierdzisz, że prezentacja służy tylko do wspierania wystąpień to jesteś w jeszcze większym błędzie.

W tym artykule nie mam na celu udzielić Ci rad i wskazówek jak dobrze występować publicznie, bo to inny temat. W tym tekście zobaczysz jak stworzyć świetną prezentację multimedialną i jak ją dobrze wykorzystać – nie tylko jako element wspierający wystąpienie.

Zanim przejdziemy do omówienia kilku ciekawych narzędzi do tworzenia prezentacji zacznijmy od określenia i krótkiego omówienia ich 4 głównych (ale nie jednych) typów, do których będziemy wracać w dalszej części tekstu.

  1. Prezentacja tematyczna (wspierająca wystąpienie). Czyli taka jaką robimy
    w 80, może nawet 90 procentach przypadków kiedy tworzymy prezentację.
    Co powinno charakteryzować taką prezentację? Mała ilość tekstu. Jeśli na slajdzie lub obszarze tekstowym zawierasz jakikolwiek tekst to ma to być jedno zdanie, krótki cytat albo liczba. Na ogół człowiek nie potrafi słuchać i czytać jednocześnie, tak aby obie treści zostały dobrze zapamiętane. Stąd, jeśli umieszczasz zdanie lub liczbę, to wpleć ją w swoją wypowiedź jednocześnie ją pokazując (np. laserowym wskaźnikiem) swojemu audytorium. Wtedy treść równocześnie widziana i słyszana (czytana) zostanie dobrze zapamiętana.
#TIP: Nie używaj tej samej prezentacji, dotyczącej Twojej oferty, do wysyłania partnerowi w mailu i do kilkuminutowego wystąpienia podczas targów!
To są dwa zupełnie inne rodzaje prezentacji, a bardzo często
z „oszczędności”, lenistwa czy niewiedzy jedną prezentację pokazuje się wszędzie.
  • Prezentacja ofertowa – taka prezentacja, którą najczęściej wysyłasz partnerowi lub potencjalnemu partnerowi B2B zamiast standardowego PDF’a.
    Z oczywistych względów zawiera dużo więcej, często szczegółowych informacji. O tym czy będzie utrzymana w chłodnym biznesowym stylu czy może będzie miała wszelkie „bajery” decyduje już specyfika danej branży, konkretnej firmy, itp.
  • Prezentacja o usłudze/produkcie – nikt nie powiedział, że może do tego służyć tylko wideo (zresztą jak pokażę w dalszej części tekstu z prezentacji też można zrobić ciekawy filmik). Taką prezentację z powodzeniem możesz umieścić na swojej stronie lub landingu. Powinna być krótka i maksymalnie treściwa (ilość tekstu pomiędzy tym co w p. tematycznej a tym to w p. ofertowej). Na ogół nie ma co szczędzić na „bajerach”, bo ma wywołać efekt „wow” u klienta lub… inwestora, gdy w formie prezentacji postanowisz przedstawić np. swój elevator pitch.
  1. Prezentacja content marketingowa – moim zdaniem mocno niedoceniania działka content marketingu. Czy musimy posługiwać się tylko artykułami albo wideo? Może coś pomiędzy? Owszem jest sporo prezentacji na SlideShare, ale czy nie ma ciekawszego narzędzia? Jest. I to nie jedno. Co również ważne są one stale ulepszane – Prezi do niedawna wymagało specjalnej aplikacji „muliło” na mobile, natomiast teraz dzięki nowemu edytorowi wszystko się elegancko „odpala”.

Można by pewnie wymienić jeszcze wiele innych typów prezentacji. Jednak tak naprawdę do stworzenia każdej prezentacji powinieneś podejść indywidualnie, choć pomocne będzie trzymanie się pewnej receptury. Ja swoją nazwałem G-A-M-E. Po krótce Ci ją przedstawię.

Receptura GAME

(G)raphic Designto zabrzmi jak truizm, ale prezentacja musi mieć jak najlepsza szatę graficzną. Napisałem, że to truizm, a i tak często oczy mnie bola jak patrzę na „oprawę” graficzną niektórych prezentacji i to prezentacji ofertowych od poważnych firm! Jednak nie będę się tu rozpisywał nad projektowaniem. Jeśli nie jesteś grafikiem po prostu lepiej skorzystaj z usług takowego jegomościa, albo… użyj szablonu premium. Pokażę Ci na koniec kilka fajnych miejsc, gdzie moższ je znaleźć.

#ZŻYCIA: Kiedyś „przejechałem się” na Prezi. Moim audytorium były osoby starsze dla których Prezi było zbyt „skomplikowane” mimo, że starałem się uniknąć efektu dizzy (o którym później). Innym razem widziałem bardzo dobre prezentacje, ale z za małym tekstem
i elementami. Za małymi na telewizor na którym były wyświetlane. Na standardowym ekranie projektora byłoby je widać odpowiednio.

(A)djustment – dopasowanie. Czy zanim zlecisz lub sam zaczniesz przygotowanie prezentacji zastanawiasz się dokładnie kto jest jej odbiorcą? Uwzględniasz wiek, płeć, poziom wiedzy? Czy dostosowujesz formę i treść do warunków technicznych jakie będą panowały przy jej wyświetlaniu lub urządzeń i miejsc gdzie się ona pojawi?

(M)essage Architecture – architektura przekazu/treści. Ten element wymaga zdolności – selekcjonowania i analizowania informacji (umiejętności infobrokerskie). Nigdy nie rób tak, że bierzesz kolejne fragmenty tekstu, na podstawie którego tworzysz prezentację i po prostu je skracasz/modyfikujesz. Masz wiele darmowych narzędzi, które pozwolą Ci selekcjonować i układać informacje w logiczne i łatwe do zapamiętania połączenia – znajdziesz je w „przydatnych linkach” na końcu artykułu.

(E)ngagement – zaangażowanie. Uwaga, teraz będzie modnie – użyj narracji. To chyba najtrudniejszy do zrealizowania podpunkt. Grafikę, wyselekcjonowane treści i dostosowaną do audytorium i warunków prezentację „opakuj” w storytelling. Szczególnie Prezi daje Ci możliwości doskonałego wykorzystania tych elementów . Przykład? Tutaj znajdziesz mapę Internetów w formie oceanu. Jak chcesz więcej to zapytaj niejakiego Tkaczyka jak budować opowieść.

Narzędzia

Skupmy się na kilku naprawdę najciekawszych, z wyłączeniem tych służących do tworzenia wideo-prezentacji i PowerPointa (nawiasem mówiąc: nie mogłem się powstrzymać od umieszczenia gdzieś tego filmiku). Jeśli chcesz poznać więcej programów to możesz to zrobić tutaj – Narzędzia do prezentacji multimedialnych.

 

Prezi

prezi_logo

 

Mimo że Prezi znają niemal wszyscy to kilka rzeczy warto sobie powiedzieć.
Player HTML5 i edytor destkopowy

Przeniesienie Prezi na HTML5 nie każdy odnotował, a to kluczowa zmiana. Dzięki niej prezentacje m.in. bez większych problemów odpalają się na urządzeniach mobilnych. Ciekawie ma się natomiast sprawa z edytorem destkopowym, który służy do pracy offline. Jest on nieco „zacofany” w stosunku do edytora online. Między innymi nie mamy możliwości wybrania kolorów czy kroju pisma. Co więcej, moje doświadczenie pokazuje, że jeśli dysponujesz dobrym łączem internetowym to praca online nie jest bardziej uciążliwa od tej na aplikacji destkopowej (a jak wspomniałem, w przypadku edytora online mamy więcej opcji).

SWF

#ZŻYCIA: Możesz mieć problem z eksportem obiektów graficznych, gdzie użyty jest gradient. Zaznacz wtedy opcję „zachowaj wygląd” dostępną przy eksporcie w Adobe Ilustrator. Niestety czasami i to nie działa, obiekty się deformują i musisz wtedy skorzystać z PNG.

Efekt „zoomingu” powoduje, że dane obiekty graficzne widzimy z perspektywy różnego przybliżenia. Aby uniknąć efektu pikselozy musisz, gdzie tylko to możliwe, używać grafik
w formacie Flash (.swf). Najprościej utworzysz je eksportując plik wektorowy do formatu SWF. Jeśli nie potrafisz tego zrobić lub nie masz do tego narzędzi to staraj się używać plików PNG o wysokiej rozdzielczości.

Efekt Dizzy / Death Prezi

Niektórzy twórcy chyba za bardzo próbują pokazać odmienność Prezi od innych programów
i na siłę robią dużo „kołowatych” przejść tj. nadużywają efektu zoomingu i obracania. Efekt zoomingu jest istotny, ale nie może powodować, że prezentacja sprawia wrażenie chaotycznej, a odbiorców boli głowa od jej oglądania. Warto w tym temacie zajrzeć do tego artykułu.

Co z tymi GIPH’ami?

Jeśli z jakiś względów interesuje Cię historia tego jak wyglądała sprawa z animowanymi GIPH’ami to zajrzyj tutaj. Mówiąc krótko już nie działają, ale możesz spróbować z wspomnianą aplikacją destkopową. Jeśli masz jeszcze niezaktualizowaną wersję, to może Ci się udać 😉

 

Emaze

Emaze_logo

Jedna z alternatyw dla Prezi, jednocześnie będąca chyba najlepiej dopracowaną pod kątem sprzedażowym i obsługi klienta*. Pozwala na tworzenie dwóch typów prezentacji – zwykłych slajdów i slajdów osadzonych w przestrzeni 3D. Brzmi niesamowicie? Rzeczywiście takie prezentacje jak ta galeria, czy to miasto robią wrażenie. Stąd, jeśli Twoje środowisko nie zna jeszcze tego programu to masz okazję ich zaskoczyć. Choć jest pewne „ale”…

Plan Business

#TIP: Nie daj się przypadkiem skusić opcją automatycznego tłumaczenia tekstów prezentacji na dowolny język. Jak się domyślasz jakość jest podobna do tej z Google Tłumacz.

Chętnie podyskutuję, ale uważam, że ten plan rozczarowuje. Nowe opcje, które się w nim pojawiają (ich opis znajdziesz tutaj), są niewspółmierne do ceny. Ogólnie ten program ma za mało możliwości służących do edytowania (personalizacji). Nie jest możliwe, aby samodzielnie stworzyć takie prezentacje jak pokazane wyżej miasto czy galeria. Jesteś zmuszony do korzystania z gotowych szablonów. W konsekwencji Plan Biznes oferuje opcje, które moim zdaniem powinny znaleźć się w pakiecie podstawowym, a pakiet biznesowy powinien oferować więcej opcji personalizujących.

*Na podstawie doświadczeń autora.

Explain Everything

explain_logo

Program stworzony przez Polaków podbija zagraniczne rynki, a u nas, jak to często bywa, jest  niemal nieznany. Podobno używa go niemal każdy uczeń w Danii. Rzeczywiście program jest na tyle łatwy i intuicyjny, że nadaje się do stworzenia prezentacji na 20 minutowej przerwie obiadowej, na dodatek używając do tego tabletu (żaden z innych programów nie nadaję się do pracy na tym urządzeniu tak dobrze).

Pracując, działamy w trybie slajdów, ale tak naprawdę są to kolejne obszary robocze. Mamy możliwość zrobienia takiego samego efektu zoomingu jak w Prezi, ale także wiele innych opcji – animowania konkretnych obiektów (po ścieżce ruchu, a nie tylko na zasadzie efektu „fade in” jak w Prezi), używania kamerki internetowej oraz mikrofonu czy wstawiania okna przeglądarki internetowej i plików pdf.

SlideDog

Slidedog-logo

#ZŻYCIA: Wrzucenie Prezi do SlideDog może być czasami problematyczne i czasochłonne. Pamiętaj, że plik prezentacji musisz pobrać z konta online. Prezentacja pobrana z edytora desktopowego nie zadziała.

Ten program służy do łączenia różnych rodzajów plików w jedną prezentację. Poleciłbym go osobom prowadzącym szkolenia i sitting presentations, czyli prezentacje, które prowadzimy siedząc za biurkiem przed komputerem, mówiąc najczęściej przez mikrofon i operując myszka na ekranie. Dzięki SlideDog możemy łatwo i przystępnie połączyć w jedna prezentację PDF’y, pliki Word’a, Exela’a, zdjęcia, video, slajdy z PP i gotowe prezentacje wykonane w Prezi. Bardzo przydatną funkcją jest też możliwość używania okna prezentacji jako przeglądarki internetowej, a także opcja przeprowadzania interaktywnych ankiet.

Capzles

capzles_logo

Tego narzędzia właściwie nie da się użyć do prezentacji wspierającej wystąpienie, ale może mieć wiele innych zastosowań, w tym edukacyjnych i content marketingowych. Funkcjonalność oparta jest na motywie osi czasu. Umieszczamy na niej kolejne box’y, w których możemy zawrzeć tekst, video, pojedyncze zdjęcie czy galerię. Zupełnie niespotykaną opcją jest to, że treść zawartą w każdym boksie może być osobno udostępniana czy komentowana (a zdjęcia nawet pobierane). Najłatwiej będzie zrozumieć, jeśli obejrzysz tę prezentację dotyczącą kultowego filmu Tron.

Strut.io

strut_logo

#TIP: Potrzebujesz niskobudżetowego video? Zarówno w przypadku Prezi jak i Strut możesz posłużyć się  programem do nagrywania pulpitu tak aby stworzyć video za pomocą tych programów. Efekt  może być całkiem niezły.

Wstawiam na koniec jako pewną ciekawostkę, wartą obserwowania. Innowacyjny edytor online pozwalający na niemal w pełni swobodne osadzanie slajdów w przestrzeni (w dowolnej płaszczyźnie). Widać, że jest to projekt będący na początku swojej drogi. Próbowałem się skontaktować z twórcą, niestety bezskutecznie. Pomimo niedociągnięć, faktem jest, że można przygotować bardzo ciekawą prezentację, niestety póki co, jedynie do wyświetlania online.

Przydatne linki:

Maltengo – narzędzie do zarzadzania informacjami dla profesjonalistów. Uważaj, używają go najlepsi twórcy prezentacji i…socjotechnicy 😉

Tak, tak, spojrzałeś na cenę i Cię przytkało, dlatego zajrzyj do tego artykułu gdzie znajdziesz 8 darmowych narzędzi do tworzenia map myśli. Albo po prostu użyj Evernote lub kartki i ołówka.

Prezibase – tutaj możesz kupować motywy Prezi i sprzedawać własne.

Prezzip – tutaj także.

Prezi Premium Templates –znajdziesz tu naprawdę sporo darmowych szablonów. Mają też dobry newsletter.

Jim Harvey – darmowe szablony i ogólnie postać warta śledzenia.

Emazebase – to samo co Prezibase, tylko z motywami dla Emaze.

Premazed – tu można zajrzeć, ale mają niewiele szablonów.

Infodiagram – mnóstwo przydatnych elementów graficznych do prezentacji i infografik.

Infogr.am – darmowe infografiki, można sobie zrobić i wrzucić do prezentacji.

Piktochart – konkurencja powyższego.

Venngage – konkurencja dwóch powyższych.

Moavi – jeden z wielu programów do nagrywania pulpitu tzw. screen recorder

Dobra teraz już prawdziwy koniec i coś nieznanego, trochę innego, ale wartego szczególnej uwagi…

SISI – Shape it, say it!
sisi_logo

Czasami można pomyśleć, że wszystko co najlepsze w danej dziedzinie zostało już wymyślone. Tymczasem na daną tematykę można spojrzeć nieco inaczej. SISI nie jest kolejnym programem będącym jedynie narzędziem do tworzenia prezentacji. To kompleksowe oprogramowanie do wspierania i szkolenia prelegenta. Projekt jest w fazie wstępnego rozwoju. Jeśli chcesz wiedzieć więcej i przetestować jego rozwiązania, zajrzyj tutaj, autorzy będą wdzięczni za feedback 😉

Mam nadzieję, że artykuł Ci się podobał. Będzie stanowił rdzeń dla kolejnych tekstów, które będą do niego linkowane, tak by następnie stworzyć kompleksowa bazę wiedzy. Jestem otwarty na konstruktywną krytykę, a jeśli uważasz artykuł za wartościowy to nie omieszkaj pokazać go innym!

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/biznes/nie-masz-pieniedzy-na-filmik-video-prezentacje-ci-pomoga

Dlaczego tak ważny jest boom na start up-y?

Mały biznes odpowiedzialny społecznie – CSR w sektorze MŚP

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail