Menedżer czy lider? Jaką marką jesteś?

05.09.2016 AUTOR: Izabela Wolyniec-Sobczak

Z pojęciem marki lidera spotykamy się we współczesnym świecie coraz częściej. Większość firm dostrzega potrzebę posiadania w swoim zespole nie „po prostu” menedżerów, ale przede wszystkim liderów, bo gwarantują rozwój i sukces firmy.

Marka lidera ma zastosowanie nie tylko w biznesie, ale również w polityce, mediach, medycynie i wielu innych dziedzinach. Każdy specjalista czy ekspert chce być liderem w swojej branży.

Przyjrzyjmy się zatem czym wyróżnia się lider? Co stoi za tą tak pożądaną marką osobistą?

Lider przede wszystkim ma wizję i potrafi pociągnąć za sobą innych. Lider  inspiruje swoimi pomysłami do działań, do zmian, wyznacza kierunek tych zmian oraz potrafi przekonująco przekazać wizję i opisać zmianę, do której dąży. Lider wie, że ludzie angażują się we wspólne działania wtedy, gdy znają i rozumieją ich cel, mają wpływ na podejmowane decyzje i wiedzą, że ich praca jest doceniana.

Lider to ktoś, kto wychodzi przed szereg, aby działać tam, gdzie ścieżki są jeszcze nie wydeptane. Jego zadaniem jest pociągnąć za sobą innych, do samodzielnego myślenia, a nie tylko naśladowania czy wykonywania poleceń.

Lider potrafi budować trwałe relacje, ma sieć kontaktów, zna rynek na którym działa. Jest osobą szanowaną i lubianą

Lider nie działa sam, tylko buduje zespół i angażuje każdego członka zespołu do współpracy. Umie rozdzielić zadania w zespole zgodnie z kompetencjami każdej osoby. Jest także otwarty na opinie innych, uważnie słucha współpracowników. Nie wymusza zgody jeśli ktoś ma inne zdanie, raczej dyskutuje starając się zrozumieć drugą stronę.

Jest mentorem i coachem. Dba o rozwój współpracowników, bo jest świadomy tego, że na sukces pracuje cały zespół i od kompetencji zespołu zależy sukces prowadzonych projektów. Regularnie motywuje pracowników poprzez uznanie dla ich pracy.

Lider jest autorytetem i cieszy się zaufaniem pracowników, a przecież autorytet i zaufanie to jedne z najważniejszych wyznaczników silnej marki osobistej. Potrafi również przyznać się do błędu i to nie umniejsza Jego autorytetu. Nie jest wszystkowiedzący, dlatego stale się uczy, również od swojego zespołu nie ma problemu z tym, że podwładny jest w czymś lepszy, tylko docenia to i wykorzystuje w pracy.

Ważną cechą każdej marki osobistej, również marki lidera,  jest spójność. Zatem lider musi być spójny w tym co robi i mówi zarówno na gruncie zawodowym jak i prywatnym.

Jak widać z powyższego opisu, nie jest łatwo być liderem, bo wiąże się to z szeregiem cech i umiejętności, które tworzą spójną markę przywództwa. Szef, który jest liderem, jest bardzo cennym przełożonym. Szef to ważna osoba w życiu każdego pracownika, bo przecież w pracy spędzamy przysłowiowe „pół życia”. Nasze życie zawodowe przekłada się na życie prywatne, a w zasadzie to te dwa aspekty życia, zawodowe i prywatne, są ze sobą nierozerwalnie powiązane. To, jaki jest nasz przełożony, wpływa na jakość życia, nasze codzienne samopoczucie, zdrowie, energię.

Gdy zaczynam współpracę z nową osobą, po chwili wiem, kiedy mam do czynienia z liderem. Z takiej osoby bije spokój i pewność, jednocześnie pozytywna energia i pasja. Każdy dzień pracy z taką osobą jest ciekawy i inspirujący. Praktycznie każde spotkanie to nowy pomysł lub inne spojrzenie na jakiś temat.

Zatem szukajmy liderów wokół siebie, bo często nadają sens naszej pracy i powodują, że gdy kończy się weekend, wcale nie czujemy się z tym źle, bo wiemy, że kolejny dzień będzie fajnym dniem pracy :).

Każdego, kto chce świadomie budować swoją markę osobistą, zapraszam na cykl warsztatów pod marką Personal Branding Academy. Trzy miasta, w każdym 6 warsztatów, praktyczna wiedza od 8 ekspertów. Rozpoczynamy już 14 października w Poznaniu.

Personal Branding Academy (1)Zapraszam do zapoznania się z programem i dołączenia do Akademii        http://www.personalbrandingdacademy.pl

Czytaj również:

https://marketingibiznes.pl/pr/personal-branding-marketingowy-wymysl-czy-skuteczna-koncepcja-na-osiagniecie-sukcesu

Personal branding w 5 krokach, czyli analiza kampanii prezydenckiej w Stanach Zjednoczonych

Personal branding – zdefiniuj to, co Cię wyróżnia

Do góry!

Polecane artykuły

18.11.2019

3×3 = więcej

18.11.2019

Biznes w cieniu giganta – Wywiad z Partnerem ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam