eCRM edrone – sprawdziliśmy, w jaki sposób zwiększa sprzedaż i ułatwia analitykę ecommerce

17.09.2018 AUTOR: Łukasz Stachurski

Czym jest eCRM edrone? W jaki sposób pomaga e-sklepom lepiej poznać oczekiwania klientów? Jakie funkcje posiada i do kogo jest skierowany? Zapraszamy do naszego nowego cyklu, w którym z bliska przyglądamy się ekomersowym narzędziom.


Edrone – co to jest

Narzędzie edrone jest reklamowane jako pierwszy system CRM dedykowany biznesom e-commerce. Żeby rozjaśnić sposób działania narzędzia, trzeba pochylić się nad samą ideą systemów CRM (Customer Relationship Management).

W skrócie, są to narzędzia służące do zarządzania relacjami z klientem, kojarzone jednak głównie z B2B – w tym sektorze bowiem sprzedaż często rozciągnięta jest w czasie i wymaga uważnego monitorowania, w jaki sposób leady przesuwają się w lejku sprzedażowym.

W zamyśle, edrone traktuje w podobny sposób sprzedaż typowo konsumencką, czyniąc trafną obserwację – klienci, którzy dokonują zakupu w czasie jednej sesji to zaledwie końcówka lejka sprzedażowego. Zdecydowana większość kupujących przechodzi przez kilka etapów, często rozłożonych w czasie, a na rynku brakuje rozwiązań, które umożliwiałyby w prosty sposób dostosowanie się do tego trybu.

 

Mówiąc krótko – edrone jest digitalowym narzędziem wsparcia sprzedaży w sklepach internetowych. Jego działanie opiera się na dwóch zasadniczych funkcjach – rozpoznawania klientów, którzy przeglądają ofertę sklepu, oraz podsuwania im pod nos tych produktów, które z największym prawdopodobieństwem mogą kupić.

Oczywiście, edrone nie jest pierwszym narzędziem na rynku, które oferuje funkcje marketing automation – jego przewaga polega jednak na prostocie użytkowania, wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów samouczących oraz zintegrowaniu w jedno funkcji znanych z różnych rozwiązań na rynku.

Twój sklep może mieć najszerszy asortyment i najlepsze ceny, ale jeśli nie dostosowujesz oferty pod konkretne oczekiwania użytkowników, zda się to na nic.

Świętym Graalem każdego ecommerce’u jest skłonienie usera do założenia konta – dzięki temu buduje się spersonalizowana historia zakupowa, a my, jako sklep, mamy możliwość segmentacji klientów wedle ustalonych kryteriów.

Zakładanie konta to jednak wysiłek, na który stać tylko klientów zdeterminowanych, by dokonać zakupu. Co z 70% klientów, którzy przerywają zakupy z produktami dodanymi do koszyka i nigdy więcej nie wracają do sklepu(średnia z ponad 40 badań, źródło: Baymard Institute, 2018)?

Z pewnością część z tych osób porzuca koszyk, bo od początku nie miało zamiaru dokonywać zakupów. Ale, uwaga – blisko 40% z nich przerywa zakupy, ponieważ sklep wymusza na nich stworzenie konta (lub jedynie to sugeruje, ale przez nieczytelny UX użytkownik zakłada, że to obligatoryjne), a to tylko jeden z wielu powodów cytowanych przez Baymard Institute.

Tu na scenę wchodzi edrone – cały na żółtoUsługa jest odpowiedzią na konieczność identyfikacji użytkowników na stronie sklepu, nawet jeśli ci nie zarejestrowali oficjalnie konta na stronie, i umożliwia identyfikację potencjalnego klienta na podstawie jakiekolwiek interakcji podjętej ze sklepem.

A dokładniej:

  • Po rejestracji do newslettera
  • Założeniu konta lub zalogowaniu się 
  • Kliknięciu w link zawarty w dowolnym mailingu wysłanym przez sklep

Po kliknięciu w dowolne łącze, edrone kojarzy adres e-mail z cookiesem i od tego momentu użytkownik zyskuje dla naszego sklepu tożsamość. System łączy kropki i dopisuje do historii zakupowej również wcześniej przeglądane produkty, a więc od razu może dokonać wstępnej segmentacji.  

Na czym to polega?

edrone zawiera wszystkie podstawowe funkcje marketing automation, dzięki czemu po banalnie prostej integracji ze sklepem (soft oferuje wtyczki do wszystkich najpopularniejszych platform sprzedażowych) w zasadzie od razu możemy uruchomić scenariusze automatyzacji.

Oprócz wspomnianego wcześniej ratowania porzuconych koszyków (możemy zdefiniować regułę, np. w którym momencie powinien być wysyłany mail do użytkownika z przypomnieniem o dokończeniu zakupów), mamy możliwość podesłać w eleganckiej wiadomości linki do przeglądanych produktów czy pokazać te, które oglądali inni klienci. Opcji jest znacznie więcej – rekomendacje dokonywane są również na podstawie przeglądanych kategorii, produktów zebranych na wishlistach czy w formie upsellingu (podpowiadania komplementarnych zakupów, np. sportowej odzieży do butów do biegania).

 

Rekomendacja to jedno z najskuteczniejszych narzędzi do zwiększania konwersji i dzięki edrone, może odbywać się bezpośrednio na stronie, jak i poprzez klasyczne kanały komunikacji: wspomniany newsletter, ale również SMS oraz powiadomienia push.

 

 

Wszystkie podjęte działania i ich skuteczność możesz mierzyć w swoim panelu – widzisz tam dokładnie nie tylko analizę pokazującą, ile osób pozytywnie zareagowało na próbę ratowania koszyka czy dokonało zakupu dzięki rekomendacji, ale także indywidualne akcje wszystkich klientów, które zostały podjęte w sklepie.  

 

Jak zacząć z edrone?

…wystarczy wejść na stronę producenta i założyć konto. Można też bezpłatnie przetestować narzędzie, wykorzystując bezpłatną wersję DEMO. System integruje się z większością platform sklepowych w modelu plug n’ play, a cały proces trwa kilka minut.

Zakładasz konto w systemie, instalujesz wtyczkę i wybierasz swój pakiet. Cennik uwzględnia kilka modeli rozliczeń, które bazują na rozmiarze operacji – im więcej użytkowników do monitorowania i powiadomień do wysłania, tym drożej.

System zaczyna działać zaraz po wykonaniu powyższych kroków i dokonaniu płatności.

Najlepsze w edrone jest to, że w standardowo działa niemal na kompletnym autopilocie. Na początku definiujesz, z których scenariuszy automatyzacji chcesz korzystać, określasz reguły i gotowe – od tego momentu najważniejsze, to dostarczać na stronę wartościowy ruch, zaś edrone zajmie się resztą.

Kiedy jednak zaczniesz dostrzegać zwrot z inwestycji, możesz nabrać apetytu na więcej i zagłębienie się w temat, by stworzyć bardziej drobiazgowe scenariusze, dostosowane do specyfiki Twojego klienta.

 

 

Nie martw się o RODO – edrone zadbał o wszystko. Użytkownik (czyli Twój klient) musi zaakceptować pewne warunki, w tym zgody na profilowanie, przechowywanie plików cookie i politykę prywatności.

To Ty decydujesz kiedy, jak i po co system będzie porozumiewał się z klientem. Wybierasz godziny, treści i kanały komunikacji. Nie jest to trudne, a w całości pomaga prosty i czytelny panel zarządzania. Edrone pomimo rozbudowanych funkcji ma przyjazny panel sterowania, który ułatwia wiele, nawet najbardziej skomplikowanych czynności.

Czasy, w których niespersonalizowane i wysyłane losowo newslettery przepełniały nasze skrzynki, mijają. Z edrone wiesz, że właściwa wiadomość dotrze do właściwej osoby. Możesz określić wiele zmiennych parametrów, począwszy od reguł segmentacji po testy nagłówków i contentu. Możliwości są naprawdę ogromne.

edrone i rekomendacje produktów

Kiedy edrone pozna klienta, będzie w stanie odczytać jego potrzeby. Wykorzystując rekomendacje koszykowe oraz dostosowane rekomendacje produktowe on-site zwiększa szansę na to, że klient zdecyduje się na zakup – wybiera bowiem produkty, które go interesują.

 

 

Załóżmy, że potencjalny klient ogląda buty do biegania konkretnego producenta, ale nie kupuje ich. Po czasie może otrzymać wiadomość e-mail z rekomendacją innego produktu w danej kategorii, na przykład butów innego producenta lub listę najchętniej kupowanych butów w Twoim sklepie przez pozostałych klientów.

Może również otrzymać rekomendację koszykową – buty do biegania w jego rozmiarze wraz z koszulką i spodniami, czyli kompletny zestaw do biegania.

Marketing machine, czyli dostosowanie do potrzeb klienta

Oczywiście, nie jest tajemnicą, że spersonalizowane oferty działają najlepiej. Można stworzyć kilka różnych sklepów internetowych, które będą dopasowane do innej grupy odbiorców… tylko po co? System edrone ma funkcję, która pozwala mu dostosowywać treści do danego klienta.

Wyobraź sobie, że Twoja strona internetowa lub e-sklep sam zmienia się w czasie rzeczywistym i dopasowuje do użytkownika. System analizuje jego zachowania, w tym ruchy na stronie i doskonali swój algorytm przy każdej kolejnej wizycie.

Treść witryny dosłownie zmienia się w oparciu o analizę zainteresowań użytkownika. W konsekwencji edrone generuje treść strony przygotowaną specjalnie pod oczekiwania odwiedzającego, opierając rekomendacje o zachowanie i akcje wykonywane w przeszłości.

Czy edrone to system dla Ciebie?

To, czy edrone jest pierwszym tej klasy narzędziem wśród softów do marketing automation, jest w gruncie rzeczy wtórne wobec funkcji, które oferuje w zupełnie nowej odsłonie. A tutaj możemy mówić o małej rewolucji – klarowny design i proste komunikaty dają natychmiastowy obraz sytuacji (w panelu masz dostęp do lejka, który pokazuje, ile transakcji i na jaką wartość zostało dokonanych dzięki zastosowaniu danego scenariusza automatyzacji).

O plany na rozwój produktu zapytaliśmy Rafała Golana, Head of Product w edrone: 

Wrzesień jest przełomowym miesiącem w naszym produkcie. Właśnie Zakończyliśmy pracę nad dużą funkcją – zaawansowanymi pop-upami dedykowanymi dla e-commerce. Następne funkcje, nad którymi pracujemy, to analiza użytkowników w metodologi RFM, na podstawie której będziemy mogli przewidzieć przyszłą wartość klienta. Oprócz tego –  możliwość łatwego tworzenia Facebook Ads z poziomu panelu edrone, które pozwoli na lepsze poznanie klientów e-sklepu i ich skuteczniejsze angażowanie.

 

Edrone daje solidną analitykę, na podstawie której możesz dokonywać bardziej przewidywalnych decyzji w zakresie rozwoju e-sklepu; które produkty sprzedają się najgorzej, a które najlepiej? Które warto przecenić, bo widać, że przy niższej cenie wyprzedają się na pniu, a gdzie możemy “pobawić się” marżą i zarobić więcej? Kto kupuje nasze produkty – może mamy wśród klientów influencerów social mediowych, którzy chętnie poleciliby sklep? Ilu konsumentów robi u nas zakupy regularnie, a dla kogo to pierwszy raz? Jakiego rodzaju kreacje newsletterowe generują największe zainteresowanie?

To tylko garść pytań, na które uzyskasz odpowiedzi dzięki instalacji edrone. Ceny poszczególnych planów wahają się od kilkuset złotych do kilku tysięcy – dzięki natychmiastowym efektom będziesz w stanie szybko ocenić, czy inwestycja zwraca się zgodnie z oczekiwaniami.

Prosta integracja i wizualny sposób komunikacji z użytkownikiem systemu sprawiają, że rozwiązanie przetestować powinien każdy, kto realizuje choćby kilkadziesiąt zamówień miesięcznie.

Specjalnie dla czytelników Marketing i Biznes, którzy do końca września zaczną współpracę z edrone, oferujemy darmowe konsultacje z Marketing Machine warte 1500 złotych netto. Wystarczy podczas rozmowy z przedstawicielem powołać się na ten artykuł 🙂


Artykuł powstał we współpracy z edrone.

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail