Marketing i Biznes Mobile Powrót do przeszłości. O nowych starych trendach w marketingu mobilnym

Powrót do przeszłości. O nowych starych trendach w marketingu mobilnym

Powrót do przeszłości. O nowych starych trendach w marketingu mobilnym

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się wiele nowych form reklamowych i sposobów komunikacji. W tak szybko zmieniającym się świecie nowych technologii marketerzy i właściciele firm stają przed niełatwym wyborem narzędzi, które przyniosą im największe korzyści. Czy w takim przypadku powiadomienia SMS nadal będą mieć znaczenie? O roli SMS-ów w dynamicznie rozwijającym się rynku mobile, a także starych i nowych narzędziach marketingu mobilnego rozmawiamy z Arturem Sadowskim, CEO platformy SerwerSMS.pl.

Rynek mobile jest na pewno perspektywiczny. Wiele firm zastanawia się nad przeniesieniem części budżetów reklamowych właśnie na mobile. Na co powinni zwrócić uwagę przedsiębiorcy zainteresowani aktywnością reklamową w kanałach mobilnych?

Mobile jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków. Trend ten możemy zauważyć nie tylko w odniesieniu do rynku globalnego, ale również do Polski. Według badania „AdEx”, przeprowadzonego dla IAB Polska, wartość wydatków reklamowych na urządzeniach mobilnych nadal rośnie najszybciej spośród wszystkich formatów cyfrowych. Porównując rok do roku, w trzecim kwartale 2015 wzrosły one o 252 proc.

Działając poprzez kanały mobile, należy jednak pamiętać, że dla konsumentów coraz większe znaczenie będzie miała wartość dodana oraz częstotliwość dostarczania informacji sprzedażowych. To, co chcemy przekazać użytkownikom urządzeń mobilnych, musi być dla nich przydatne, sposób wykorzystania powinien być prosty (np. kod rabatowy przesłany SMS-em, który można zrealizować w sklepie stacjonarnym), oferta musi być dostarczona w odpowiednim czasie (najlepiej tu i teraz), a sam przekaz powinien być spersonalizowany.

Jak Pana zdaniem będzie rozwijał się SMS marketing w obliczu tak dynamicznie rozrastającego się rynku mobile?

SMS-y są częścią marketingu mobilnego. Do tej pory przez platformę SerwerSMS.pl wysłano łącznie 3 mld SMS-ów. W porównaniu z 2014 przez platformę SerwerSMS.pl w 2015 wysłano o 30 p. proc. więcej SMS-ów. Porównanie z poprzednimi latami pokazuje nam, że mimo pojawiających się nowych sposobów komunikowania się, czy to przez mobilne wersje komunikatorów, czy aplikacje mobilne, wiadomości tekstowe nadal pozostają w czołówce. Potwierdzają to przeprowadzone przez nas badania oraz trendy w marketingu mobilnym na 2016, na jakie wskazują eksperci z branży. SMS-y nie stracą na ważności zarówno w komunikacji biznesowej, jak i bezpośredniej z konsumentami.

Jaką rolę będą odgrywać powiadomienia SMS w 2016 r. w odniesieniu do mobile?

Jednym z trendów, który przewiduje się na rok 2016, jest personalizacja. To niewątpliwe zawsze był istotny element komunikacji z konsumentami. Teraz ten aspekt jeszcze bardziej zyska na znaczeniu. Dzięki rosnącej popularności urządzeń mobilnych, Internetu mobilnego oraz rozwojowi technologicznemu – coraz większy zasięg i przepustowość sieci telekomunikacyjnych oraz mobilnych – możliwe jest poznanie preferencji i zbudowanie profilu klienta, a tym samym dostosowanie komunikatu do jego potrzeb i oczekiwań. Nawet przez proste działania marka może pokazać, że dba o klienta, i sprawić, że poczuje się on wyjątkowo. SMS-y będą jednym z narzędzi, które pomogą to osiągnąć.

Warto pamiętać, że wiadomości tekstowe traktowane są jako jedna z najbardziej osobistych form komunikacji, dlatego planując działania z ich użyciem, należy robić to z dużą rozwagą, tak aby odbiorca nie odbierał wiadomości jako spamu. SMS w połączeniu z personalizacją, real time marketingiem oraz automatyzacją sprawi, że zawarty w nim przekaz będzie jeszcze bardziej skuteczny. Szybkość, prostota oraz dostarczenie komunikatu bezpośrednio do zainteresowanego odbiorcy to 3 cechy, które decydują o tym, że pozycja SMS-ów w marketingu mobilnym stanowczo zyska na znaczeniu.

W ciągu kilku ostatnich lat pojawiło się wiele nowych form reklamowych. Rynek mobile nieustannie się rozwija, a jednym z zapowiadanych trendów w 2016 jest personalizacja i „stare” SMS-y. Jak w takiej sytuacji prowadzić działania marketingowe?

Prowadząc działania marketingowe czy też sprzedażowe, nie powinniśmy rezygnować z nowości. Aby odnieść sukces, należy dostosowywać się do dynamicznie zmieniającego się rynku i odpowiednio dobierać narzędzia. Całkowite odrzucenie starych lub nowych metod i narzędzi bez ich wcześniejszego przetestowania oraz analizy wyników nie jest dobrym rozwiązaniem. Co ważne, wiadomości tekstowe mogą być zarówno głównym, jak i uzupełniającym narzędziem, oraz zostać włączone do działań, które wykorzystują najnowsze trendy, ale też do dobrze już nam znanych, standardowych aktywności.

Istotne są również dane, które podała ostatnio firma Accenture. Z przeprowadzonego przez nią badania wynika, że spada zainteresowanie nowymi smartfonami i nie wzrasta zainteresowanie urządzeniami z Internet of Things (IoT). W przypadku pierwszej grupy jest to spowodowane zadowoleniem z obecnie posiadanego sprzętu, w przypadku drugiej kwestia dotyczy wysokiej ceny, prywatności oraz poczucia bezpieczeństwa. To ważny fakt przy wdrażaniu nowych strategii. W takiej sytuacji należy się zastanowić, jakie narzędzie w przypadku prowadzanej działalności będzie sprawdzać się najlepiej. Warto także pamiętać, że SMS-a można odebrać bez względu na to, czy jest się posiadaczem zwykłego telefonu komórkowego czy smartfona.

Czy to oznacza, że powinniśmy wrócić do dawnych narzędzi marketingowych?

Smartfony sprawiły, że wiele rzeczy wydaje nam się zbędnymi. Zastąpiły one kalendarz, budzik, a nawet częściowo już laptopa. Mimo to SMS pozostaje najpopularniejszą formą komunikacji. To właśnie jego wykorzystujemy do informowania bliskich o ważnych wydarzeniach z życia, a wiele osób nadal wybiera tradycyjne metody płatności, np. decydując się na wykonywanie przelewów. I choć rynek marketingu mobilnego jest perspektywiczny, to zwrot ku dobrze znanym narzędziom może okazać się dla nas korzystny, zwłaszcza jeśli odpowiednio zaadaptujemy je do obecnych realiów.

Jak do wykorzystania SMS-ów w swoich firmach podchodzą przedsiębiorcy?

W ostatnich latach pojawiło się wiele nowych form reklamowych i sposobów komunikowania się z klientami biznesowymi i indywidualnymi. Duże znaczenie miał rozwój technologii mobilnych. Wiadomości tekstowe dają bardzo szerokie możliwości i, jak pokazuje praktyka, nie zawsze są one wykorzystywane w celach sprzedażowych. Z przeprowadzanego przez nas cyklicznie badania „Komunikacja SMS w biznesie” wynika, że często są one narzędziem uzupełniającym w kampaniach i strategiach biznesowych. Przedsiębiorcy decydują się na ich wykorzystanie w takich przypadkach jak np. informowanie o statusie zamówienia, przy realizacji płatności – pobieranie opłat przez SMS za bilet parkingowy, artykuły na stronach www. Oprócz tego warto zwrócić uwagę na to, że ta forma komunikacji coraz częściej znajduje również zastosowanie wśród instytucji publicznych, gdzie jej celem jest np. informowanie o statusie spraw urzędowych czy też lokalnych zagrożeniach.

Trend ten zaobserwowaliśmy także wśród naszych klientów. Systematycznie wzrasta liczba SMS-ów wysyłanych przez urzędy czy też SMS-ów Premium. Porównując 2014 i 2015, możemy zauważyć w 2015 r. wzrost na poziomie 20 p. proc.

Co wpływa na coraz częstsze włączanie powiadomień SMS do działań marketingowych?

Nie bez znaczenia pozostaje tutaj integracja z popularnymi sklepami internetowymi czy CRM-ami, a także łączenie powiadomień SMS z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Jednym z takich przykładów jest włączenie wiadomości tekstowych do procesu remarketingu, dzięki czemu wykorzystując SMS-y, możemy sprawdzać zachowania klienta na stronie internetowej oraz odpowiednio zareagować na podejmowane przez niego działania.

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl