Programy biurowe zainstalowane na urządzeniu i dostępne wyłącznie na nim, nie są rozwiązaniem, które wpisuje się w obecne potrzeby firm. Przedsiębiorstwa decydują się coraz częściej na oprogramowanie w chmurze, z którego korzystają z poziomu przeglądarki. Mają do niego dostęp z dowolnego urządzenia bez względu na to, gdzie się znajdują. Jakie programy są niezbędne w biurze?
Firmy wybierają chmurę
Z badania zatytułowanego „Chmura publiczna w Polsce 2019. Wykorzystanie, bezpieczeństwo, plany rozwoju” przeprowadzonego przez IDG Poland i firmę Oktawave wynika, że zainteresowanie przetwarzaniem danych w chmurze rośnie. 48 proc. respondentów nie korzysta z chmury obliczeniowej i nie planuje w najbliższym czasie z niej korzystać. W przypadku ponad połowy podmiotów chmura pozostaje ważnym narzędziem wykorzystywanym w codziennej pracy. 30 proc. z badanych przedsiębiorców planuje zwiększenie wydatków na ten cel. Na chmurę decydujemy się ze względu na:
- Możliwość optymalizacji kosztów i procesów IT – 55 proc.
- Wysoką skalowalność projektów realizowanych w chmurze – 44 proc.
Kluczowe znaczenie w niemal każdej działalności, jak również w przypadku indywidualnych użytkowników, ma oprogramowanie biurowe. Edytor tekstu czy arkusz kalkulacyjny to aplikacje niezbędne w wielu biznesach. Najpopularniejszym pakietem biurowym jest Microsoft Office, jednak klienci nie nastawiają się już na oprogramowanie instalowane na dysku urządzenia. Coraz więcej użytkowników wybiera wersję oprogramowania w chmurze, czyli Office 365.
Office 365 – na czym to polega?
Microsoft stworzył Office 365 w odpowiedzi na rosnącą konkurencję i coraz większe zainteresowanie usługą Google Apps (obecnie dostępną pod nazwą G-suite). Projekt Office 365 powstał w 2011 roku. Wówczas producent połączył wiele różnych usług, które były dostępne online. Początkowo przygotowano pakiety dla małych i średnich firm, z których można było korzystać w ramach abonamentu miesięcznego. Nowe abonamenty w ramach ofert takich jak: Small Business Premium, Midsize Premium i Pro Plus dostępne były od 2013 roku. Obecnie ten pakiet oprogramowania oferowany jest w kilku wersjach:
- Microsoft Exchange Lite,
- Office 365 Business Essentials,
- Office 365 Business,
- Office 365 Business Premium.
W dwóch ostatnich pakietach firma może korzystać z aplikacji online, a także z rozwiązań w wersji klasycznej. Największym plusem rozwiązania w chmurze jest możliwość pracy w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu, na którym mamy dostęp do internetu. Pracownicy, którzy znajdują się w różnych częściach świata, mogą wspólnie edytować ten sam plik, dodawać w nim uwagi i wprowadzać zmiany. Dotyczy to m.in. edytora tekstowego. Do pakietu aplikacji online w Office 365 należy:
- Word,
- Excel,
- Powerpoint.
Bardzo dużym plusem tego rozwiązania jest fakt, że cały czas korzystasz z najnowszej, bezpiecznej wersji tych aplikacji. Nie interesuje cię kwestia aktualizowania danych – to wszystko pozostaje po stronie dostawcy usługi. We wszystkich wymienionych pakietach, poza Microsoft Exchange Lite, otrzymujesz również 1 TB powierzchni na pliki. Dane możesz trzymać zapisane w chmurze, gdzie są bezpieczne, a ilość powierzchni powoduje, że możesz tam zapisać ogromną ilość danych, w tym kopie wszystkich najważniejszych plików. Możesz ustawiać prawa dostępu – do edycji, przeglądania. Jedną z opcji jest udostępnienie pliku temu, kto posiada do niego link. Inną jest przypisanie dostępu danemu użytkownikowi usługi.
Dzięki pakietowi oprogramowania online korzystanie z aplikacji biurowych jest łatwiejsze i zdecydowanie usprawnia pracę. Należy tylko korzystać z usługi tam, gdzie mamy dostęp do sieci. Poza wymienionymi aplikacjami uzyskuje się również dostęp do poczty Exchange i innych rozwiązań — to już jednak zależy od wybranego pakietu.
Artykuł został opublikowany przy współpracy z home.pl
Zostaw komentarz