Jak radzą sobie japońskie startupy?

15.02.2018 AUTOR: Radek Borzym

Japonia jest trzecią co do wielkości gospodarką świata, mimo tego startupy z tego kraju nie zawojowały wcale świata. Kraj Kwitnących Sakur od dawna pozostaje w tyle jeżeli chodzi o pieniądze przeznaczane na rozwój tego rodzaju działalności. Nawet Chiny już dawno przegoniły Japonię pod względem finansowania startupów.

Zaradzić temu ma inicjatywa Cool Japan Fund, która w czerwcu zeszłego roku przeznaczyła dziesięć milionów dolarów na na rozwój Japan 500 Startups. Ta wspierana przez japoński rząd prywatna inicjatywa powstała w 2013 roku i inwestuje w firmy promujące kulturę tego kraju. Cool Japan finansuje przedsiębiorstwa eksportujące ramen, anime, odzież i inne produkty zagranicę. 80% kapitału pochodzi od rządu, a celem przedsięwzięcia jest zwiększenie zainteresowania świata produktami z kraju samurajów.

Samo Japan 500 Startups istnieje od 2015 roku i ma na celu zwiększenie ilości funduszy inwestowanych w Japońskie startupy. Fundusz inwestycyjny pochodzi z San Francisco. Kraj Kwitnącej Wiśni zwykle nie jest znany z dużych inwestycji zagranicznych. Krajowe firmy finansowane są krajowymi środkami. Inwestycja Cool Japan Fund jest sygnałem, że rząd wspiera zagraniczne inicjatywy w kraju.

 

Japan 500 Startups wsparło już niemalże dwa tysiące przedsiębiorstw.
Przykładami japońskich firm, które otrzymały pieniądze od tego funduszu mogą być chociażby Infostellar oraz Whill. Infostellat zajmuje się budowaniem struktury potrzebnej do komunikacji w przestrzeni kosmicznej, zaś Whill produkuje napędzane energią elektryczną wózki dla osób niepełnosprawnych i seniorów.

W ostatnim czasie popularnym miejscem dla powstających startupów stała się Fukuoka. Jest to jedno z najszybciej rozwijających się miast w Japonii, mieszka w nim najmłodsza populacja w całym kraju.

Ciekawym przykładem japońskich starupów, które powstały w ostatnim czasie może być Spiber. Firma stworzyła materiał na bazie syntetycznej pajęczej przędzy i zamierza w najbliższym czasie wprowadzić go na rynek.

Hachitama pozwala właścicielom zwierząt na zdalne karmienie i doglądanie swojego futrzastego domownika za pomocą kamery podłączonej do specjalnego urządzenia dozującego pożywienie. Użytkownicy korzystając ze smartfonów mogą podglądać zwierzęta w czasie rzeczywistym.

SmartNews jest aplikacją wykorzystującą uczenie maszynowe w celu selekcji najciekawszych informacji ze świata. Nie dostosowuje się ona jednak całkowicie do swojego użytkownika i stara się wybierać artykuły w taki sposób, żeby uniemożliwić zamknięcie się w bańce.

Artykuł powstał dzięki:

Coders Lab

Łącząc doświadczenie edukacyjne ze znajomością rynku pracy IT, Coders Lab umożliwia szybkie i efektywne zdobycie pożądanych kompetencji związanych z nowymi technologiami. Skupia się się na przekazywaniu praktycznych umiejętności, które w pierwszej kolejności są przydatne u pracodawców.

Wszystkie kursy odbywają się na bazie autorskich materiałów, takich samych niezależnie od miejsca kursu. Dzięki dbałości o jakość kursów oraz uczestnictwie w programie Career Lab, 82% z absolwentów znajduje zatrudnienie w nowym zawodzie w ciągu 3 miesięcy od zakończenia kursu.


Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...