Android – jak wyglądała jego droga do sukcesu?

14.08.2018 AUTOR: REDAKCJA

Według danych z 2017 roku udział systemu Android w rynku mobilnych systemów operacyjnych wynosi aż 85,9 proc. Zdecydowany lider branży swoje notowania poprawia z roku na rok, co więcej, nie tak dawno stał się on liderem całego rynku systemów operacyjnych, uwzględniając również urządzenia stacjonarne. Jak wyglądała droga produktu Google na pozycję niekwestionowanego lidera rynku?

 

Na początek mała spółka

 

W 2003 roku w Kalifornii powstała spółka o nazwie Android Inc. Firma ta szybko wzbudziła zainteresowanie Google, które ostatecznie przejęło spółkę za 130 mln dolarów. Wtedy pojawiły się spekulacje, że właściciele popularnej wyszukiwarki chcą stworzyć własny telefon.

Pierwszy telefon z systemem Android 1.0 pojawił się dopiero w 2008 roku. Nazywał się HTC Dream, a w Polsce był dostępny pod nazwą Era G1. Już w 2009 roku ukazała się wersja Android 1.5 Cupcake. Tutaj pojawiły się już klawiatura dotykowa i możliwość nagrywania filmów. Od tego momentu kolejne wersje systemu otrzymywały nazwy związane ze słodyczami. W tym samym roku dostępna była kolejna wersja tego systemu, mianowicie Android 1.6 Donut, pierwsza która obsługiwała inne rozdzielczości niż 480×320. W tym momencie z systemu tego korzystało około 2 proc. posiadaczy komórek.

2009 rok był dla Google wyjątkowo pracowity, ponieważ pojawiła się kolejna wersja tego smartfona, mianowicie Android 2.0 – 2.1 Eclair. W momencie pojawienia się tej wersji była ona dostępna wyłącznie na telefonie Motorola Droid. Najważniejsze zmiany, jakie wprowadzono, to pojawienie się nawigacji Google Maps i obsługa kilku kont Google. Dodano m.in. zoom cyfrowy oraz lampę błyskową.

W 2010 roku wydano Android 2.2 Froyo. W tym przypadku najważniejszym krokiem była zdecydowana poprawa wydajności oraz umożliwienie użytkownikom instalowania aplikacji na karcie SIM. Za kluczowe jednak należy uznać wsparcie łączenia się z siecią za pomocą Wi-Fi. W tym samym roku pojawił się Android 2.3 Gingerbread, którego ambasadorem był Samsung Galaxy Nexus S. W tym przypadku zmiany nie były bardzo duże, ale pojawiła się możliwość kopiowania wybranych zdań czy wyrazów z pól tekstowych.

Android 3 Honeycomb w 2011 roku

Zadaniem kolejnej wersji Androida było podbicie rynku tabletów. System umożliwiał wykonywanie wszystkich czynności za pomocą dotykowego ekranu. Wersja ta nie odniosła sukcesu głównie dlatego, że była przeznaczona na tablety, stanowiła jednak fundament pod rozwój funkcji, z których korzystamy w najnowszych wersjach systemu.

W 2011 pojawił się Android 4.0 Ice Cream Sandwich. W tym momencie system miał już 21 proc. udziału w rynku. Obsługiwał jako pierwszy z Androidów rozdzielczości 720p. Rok później ukazał się Android 4.1-4.3 JellyBean i wtedy właśnie zadebiutowało Google Now. To był właśnie moment, w którym Android wszedł na szczyty w swojej branży. W 2013 roku pojawił się Android 4.4 KitKat, w którym wprowadzono głównie wizualne zmiany. Za to już Android L, dostępny od 2014 roku, wprowadził sprawniejsze zarządzanie energią i nowy wygląd powiadomień. Dalej, w 2015 roku, pojawiła się wersja Marshmallow, która wprowadziła m.in. nowy interfejs uprawnień. Od 2016 roku dostępna była wersja Nougat, która doczekała się wielu poprawek. 21 sierpnia 2017 ukazała się najnowsza wersja – Oreo.

Android Oreo

Po roku od pojawienia się wersji Oreo działa na nim 10 proc. urządzeń. Wciąż starsze wersje systemu są popularniejsze, ale Oreo na tle swoich poprzedników szybko zyskuje na znaczeniu. Łącznie wersje 8.0 i 8.1 są zainstalowane na 12,1 proc. urządzeń. Np. w przypadku smartfona Motorola Moto Z3 Play pojawiła się najnowsza wersja Androida w niemal surowej formie. Udział Oreo będzie rósł z czasem – kiedy po prostu będziemy sięgać po nowe smartfony.

Android niekwestionowanym liderem

System Android jest zdecydowanym liderem rynku mobilnych systemów operacyjnych, a lideruje również całemu rynkowi systemów operacyjnych po tym, jak po wielu latach dominacji pozycję stracił Windows. Czy Android może przejąć jeszcze większą część rynku? Biorąc pod uwagę pozycję iOS-a, może to być trudne, ale osiągnięcie produktu Google i tak jest wyjątkowe!

Na początek mała spółka

W 2003 roku w Kalifornii powstała spółka o nazwie Android Inc. Firma ta szybko wzbudziła zainteresowanie Google, które ostatecznie przejęło spółkę za 130 mln dolarów. Wtedy pojawiły się spekulacje, że właściciele popularnej wyszukiwarki chcą stworzyć własny telefon.

Pierwszy telefon z systemem Android 1.0 pojawił się dopiero w 2008 roku. Nazywał się HTC Dream, a w Polsce był dostępny pod nazwą Era G1. Już w 2009 roku ukazała się wersja Android 1.5 Cupcake. Tutaj pojawiły się już klawiatura dotykowa i możliwość nagrywania filmów. Od tego momentu kolejne wersje systemu otrzymywały nazwy związane ze słodyczami. W tym samym roku dostępna była kolejna wersja tego systemu, mianowicie Android 1.6 Donut, pierwsza która obsługiwała inne rozdzielczości niż 480×320. W tym momencie z systemu tego korzystało około 2 proc. posiadaczy komórek.

2009 rok był dla Google wyjątkowo pracowity, ponieważ pojawiła się kolejna wersja tego smartfona, mianowicie Android 2.0 – 2.1 Eclair. W momencie pojawienia się tej wersji była ona dostępna wyłącznie na telefonie Motorola Droid. Najważniejsze zmiany, jakie wprowadzono, to pojawienie się nawigacji Google Maps i obsługa kilku kont Google. Dodano m.in. zoom cyfrowy oraz lampę błyskową.

W 2010 roku wydano Android 2.2 Froyo. W tym przypadku najważniejszym krokiem była zdecydowana poprawa wydajności oraz umożliwienie użytkownikom instalowania aplikacji na karcie SIM. Za kluczowe jednak należy uznać wsparcie łączenia się z siecią za pomocą Wi-Fi. W tym samym roku pojawił się Android 2.3 Gingerbread, którego ambasadorem był Samsung Galaxy Nexus S. W tym przypadku zmiany nie były bardzo duże, ale pojawiła się możliwość kopiowania wybranych zdań czy wyrazów z pól tekstowych.

Android 3 Honeycomb w 2011 roku
Zadaniem kolejnej wersji Androida było podbicie rynku tabletów. System umożliwiał wykonywanie wszystkich czynności za pomocą dotykowego ekranu. Wersja ta nie odniosła sukcesu głównie dlatego, że była przeznaczona na tablety, stanowiła jednak fundament pod rozwój funkcji, z których korzystamy w najnowszych wersjach systemu.

W 2011 pojawił się Android 4.0 Ice Cream Sandwich. W tym momencie system miał już 21 proc. udziału w rynku. Obsługiwał jako pierwszy z Androidów rozdzielczości 720p. Rok później ukazał się Android 4.1-4.3 JellyBean i wtedy właśnie zadebiutowało Google Now. To był właśnie moment, w którym Android wszedł na szczyty w swojej branży. W 2013 roku pojawił się Android 4.4 KitKat, w którym wprowadzono głównie wizualne zmiany. Za to już Android L, dostępny od 2014 roku, wprowadził sprawniejsze zarządzanie energią i nowy wygląd powiadomień. Dalej, w 2015 roku, pojawiła się wersja Marshmallow, która wprowadziła m.in. nowy interfejs uprawnień. Od 2016 roku dostępna była wersja Nougat, która doczekała się wielu poprawek. 21 sierpnia 2017 ukazała się najnowsza wersja – Oreo.

Android Oreo
Po roku od pojawienia się wersji Oreo działa na nim 10 proc. urządzeń. Wciąż starsze wersje systemu są popularniejsze, ale Oreo na tle swoich poprzedników szybko zyskuje na znaczeniu. Łącznie wersje 8.0 i 8.1 są zainstalowane na 12,1 proc. urządzeń. Np. w przypadku smartfona Motorola Moto Z3 Play pojawiła się najnowsza wersja Androida w niemal surowej formie. Udział Oreo będzie rósł z czasem – kiedy po prostu będziemy sięgać po nowe smartfony.

Android niekwestionowanym liderem
System Android jest zdecydowanym liderem rynku mobilnych systemów operacyjnych, a lideruje również całemu rynkowi systemów operacyjnych po tym, jak po wielu latach dominacji pozycję stracił Windows. Czy Android może przejąć jeszcze większą część rynku? Biorąc pod uwagę pozycję iOS-a, może to być trudne, ale osiągnięcie produktu Google i tak jest wyjątkowe!



artykuł sponsorowany przez: Motorola.com

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail