Marketing i Biznes E-commerce Świąteczne wyszukiwania w Google. Kiedy Polacy ruszają na zakupy i jakie prezenty wybierają?

Świąteczne wyszukiwania w Google. Kiedy Polacy ruszają na zakupy i jakie prezenty wybierają?

W roku 2020 liczba świątecznych wyszukiwań w Google wyraźnie wzrosła w ostatnim tygodniu października i utrzymywała się na wysokim poziomie aż do połowy grudnia. Kategorią, która cieszyła się wtedy olbrzymią popularnością była elektronika. A jak jest w tym roku?

Świąteczne wyszukiwania w Google. Kiedy Polacy ruszają na zakupy i jakie prezenty wybierają?

Źródło: Unsplash/Juliana Malta

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

W 2020 r. tęskniliśmy za tradycyjnym sposobem obchodzenia Świąt. Zgodnie z wynikami badania przeprowadzonego przez Deloitte aż 64% respondentów ograniczyło lub odwołało spotkania rodzinne ze względu na sytuację panującą w Polsce i na świecie. Nic dziwnego, że w tym roku wiele osób tęskni za spotkaniami w większym gronie.

Zapisz się do naszego newslettera, żeby nie przegapić najciekawszych artykułów:

Kiedy Polacy kupują prezenty na Święta?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto sprawdzić terminy, w których przypada największe zainteresowaniami świątecznymi wyszukiwaniami w Google. Jak wskazują wewnętrzne dane Google za okres od stycznia 2019 do grudnia 2020, szczyt zainteresowania tematyką świąteczną rozpoczyna się w okolicach Black Friday i trwa do drugiego dnia Świąt. Planując święta, Polacy ponad połowę budżetu, bo aż 52% przeznaczają na prezenty dla najbliższych. Jest to o 4 punkty procentowe więcej niż wynosi europejska średnia, która wg danych zaprezentowanych przez Deloitte sięga 48%. W 2020 roku 62% Polaków deklarowało, że rozpocznie z wyprzedzeniem zakupy prezentów. W tym roku ten trend umocnił się. Wcześniej przygotowujemy się też do Świąt. Przede wszystkim dlatego, aby uniknąć tłumów i kolejek (53%), ale także w obawie przed wyczerpaniem dostępności wybranych produktów (43%).

Pierwsze oznaki zainteresowania tematyką świąteczną odnotowujemy już pod koniec sierpnia, natomiast szczyt przypada na okolice Black Friday i kończy się tuż po 26 grudnia. Według badania Deloitte, nadal ponad połowa świątecznego budżetu jest wydawana w grudniu, natomiast z roku na rok rośnie zainteresowanie zakupami świątecznymi w Black Friday. Ponadto, w Polsce zaczęło się pojawiać zainteresowanie chińskim Dniem Singla, który przypada na 11 listopada, podczas którego w wielu sklepach pojawiają się atrakcyjne promocje –  mówi Weronika Zaręba, analityczka z Google.

Laptopy, przepisy i piżamy, czyli czego Polacy szukają w Internecie?

W 2020 roku w okresie świątecznym zainteresowanie elektroniką wzrosło aż o 66%. Najpopularniejszymi subkategoriami w tym segmencie były laptopy oraz słuchawki, zaś największy wzrost popularności zanotowały tablety graficzne (wzrost o 93%) oraz klawiatury (wzrost o 76%). W kategorii odzież, która w okresie świątecznym wzrosła w tamtym roku o 38%, najpopularniejsze były sukienki, zaś największy wzrost zaliczyły piżamy (o 84%) oraz spodenki (65%). Co ciekawe, rok temu zainteresowanie przepisami wzrosło o 30% rok do roku. Jednocześnie, wg wewnętrznych danych Google, ta subkategoria była prawie 7-krotnie większa od subkategorii pieczywo.

Google

Źródło: Google

Co roku Polacy w okresie świątecznym szukają w Google podobnych rzeczy. Prym wiodą inspiracje prezentowe, przepisy na różne potrawy oraz życzenia świąteczne. W 2020 roku zdecydowanie postawiliśmy na komfort i częściej szukaliśmy kosmetyków do pielęgnacji oraz wygodnych ubrań niż makijażu i sukienek. W tym roku już teraz w wyszukiwarce obserwujemy zainteresowanie tematyką świąteczną, więc ten trend pozostał niezmienny. Widać również wzrost zainteresowania np. sukienkami, można więc przypuszczać, że tych świąt duża część z nas nie planuje już spędzić “pod kocem” – twierdzi Weronika Zaręba z Google.

Co kupujemy na święta? “Piżamy świąteczne dla rodziny” hitem w wyszukiwarce

Jakie hasła związane z prezentami wpisujemy w wyszukiwarkę najczęściej? Według danych wewnętrznych Google w 2020 roku była to fraza: „świąteczne prezenty dla par”, która od października do grudnia zaliczyła wzrost o 1650%. Hasło wyprzedziło „świąteczne prezenty dla nastolatkioraz „świąteczne prezenty dla dziewczyny”. W roku 2020 w kręgu naszych świątecznych zainteresowań znajdowały się też często przepisy, stąd popularność takich haseł jak „wykwintne ciasta na święta” (wzrost o 43400% w danym okresie), „lekkie sałatki na święta” (wzrost o 11187%) lub „przepis na miękkie ciasteczka świąteczne” (wzrost o 8186%).

Z kolei w tym roku widzimy bardzo duże zainteresowanie ozdobami świątecznymi. Hasło „ekskluzywne ozdoby świąteczne” zanotowało wzrost o 2562% rok do roku. Wiele osób planowało również w tym roku świąteczny wyjazd. Hasła takie jak „Święta Bożego Narodzenia w górach” czy po prostu „święta w górach” zanotowały wzrost popularności o 142% rok do roku. Przed tegorocznymi Świętami większą wagę przykładamy też do stroju. Zdecydowanym hitem są „świąteczne swetry dla par(wzrost o 116% r/r) oraz wspomniane wcześniej „sukienki na święta” (wzrost o 115% r/r). Hasło „piżamy świąteczne dla rodziny” zaliczyło natomiast wzrost aż o 3033% w porównaniu z 2020 rokiem!

 
Google

Kliknij, aby powiększyć infografikę. Źródło: Google

Rośnie popularność zakupów przez aplikacje na urządzeniach mobilnych

Pandemia zmieniła przyzwyczajenia konsumentów, którzy ze względu na bezpieczeństwo, szybkość i wygodę zaczęli częściej kupować online. Gdzie szukamy produktów i rekomendacji? Tutaj znacznie przeważają źródła online. Aż 44% respondentów korzysta z wyszukiwarek internetowych, 42% – stawia na porównywarki cen, a aż 41% osób interesują strony internetowe z opiniami konsumentów.

Zgodnie z danymi z raportu Izby Gospodarki Elektronicznej w 2021 już 84% respondentów zadeklarowało, że robi zakupy przez internet, a 71% z nich robi je częściej niż 2 razy w miesiącu. W przypadku zakupów na urządzeniach mobilnych coraz chętniej korzystamy z aplikacji danego sklepu. W 2019 roku tylko 22% wszystkich zakupów mobilnych było robionych poprzez aplikację, reszta poprzez stronę w wersji mobilnej. W zeszłym roku ten odsetek urósł do 30%. Rośnie na popularności także omnichannel, czyli połączenie zakupów online ze stacjonarnymi – mówi Marta Guzek, Retail Industry Head w Google.

Zobacz też

 

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl