Sukces na celowniku – historia sklepu Militaria.pl

15.02.2017 AUTOR: Joanna Kowalska

Militaria.pl to jeden z najdłużej działających na rynku polskim sklepów internetowych. Platforma e-commerce oferuje szeroki wybór asortymentu z branży strzelecko-outdoorowej. Oprócz sprzedaży on-line, firma prowadzi także 10 salonów stacjonarnych. Klienci mogą wybierać spośród ponad 10 000 różnorodnych produktów z dziedziny strzelectwa, samoobrony czy outdooru.

Niszowe produkty o wysokim potencjale sprzedażowym

Historia witryny Militaria.pl zaczyna się w 1998 roku, kiedy to Tomasz Filipiak postanowił założyć firmę TM. Była to odpowiedź na potrzeby rynku, bowiem popyt na środki zapewniające bezpieczeństwo był wówczas bardzo duży. Tomasz Filipiak, prywatnie sportowiec, marzył też o biznesie związanym ze strzelectwem sportowym. Jako jeden z pierwszych biznesmenów w Polsce dostrzegł potencjał segmentu e-commerce i postanowił go wykorzystać. Nawiązał kontakty z zagranicznymi producentami sprzętu, uzyskał koncesję i zajął się dystrybucją. W 1999 roku powstała internetowa platforma sprzedażowa Militaria.pl, gromadząca produkty takie jak broń czy akcesoria outdoorowe. Sklep internetowy szybko zdominował inne środki przekazu.

 – Od początku byliśmy nastawieni na sprzedaż wysyłkową i wierzyliśmy w sukces w Internecie. Przekonywały nas do tego rosnące w szybkim tempie światowe potęgi e-commerce, jak choćby Amazon – mówi Tomasz Szulc, dyrektor marketingu Militaria.pl.

Spółka umożliwiła wówczas sprzedaż wysyłkową za pośrednictwem prasy. Do sukcesu firmy przyczyniła się przemyślana strategia, dzięki której rozwinięto także segment sprzedaży hurtowej. Przy tak specyficznej branży, warto również zadbać o różnorodność i unikalność asortymentu. Militaria.pl mają w swojej ofercie około 14 000 produktów, w tym między innymi wiatrówki, sprzęt ASG oraz artykuły związane z samoobroną – paralizatory, pałki teleskopowe, gazy pieprzowe i inne. Całości dopełnia szeroka oferta odzieży techniczno-militarnej oraz akcesoriów turystyczno-survivalowych. Ważnym krokiem w rozwoju e-sklepu było wprowadzenie zautomatyzowanego ratalnego systemu zakupowego przez Internet. Dzięki temu zabiegowi każdy pasjonat militariów ma szansę dokonać zakupu wymarzonego sprzętu z oferty klasycznej lub kolekcjonerskiej.

militaria.pl

Online uzupełnione przez offline, czyli efekt ROPO

Spółka Militaria.pl od początku dba o skuteczną komunikację marketingową. W listopadzie 2002 roku otwarto pierwszy salon firmowy przy ulicy Oławskiej 16 we Wrocławiu. Tam też znajduje się siedziba firmy oraz biuro call center, które zapewnia obsługę kilkudziesięciu konsultantów jednocześnie. Niekwestionowany sukces wrocławskiego sklepu przyczynił się do podjęcia decyzji o rozbudowie sieci stacjonarnych salonów sprzedażowych. Obecnie jest to już dziesięć salonów, umiejscowionych przy głównych ulicach największych polskich miast. Głównym asortymentem w sklepach stacjonarnych są akcesoria survivalowe oraz urządzenia strzeleckie, które można nabyć bez zezwolenia. Strategiczne połączenie handlowego środowiska sieciowego ze sprzedażą w stacjonarnych sklepach pozwala firmie generować większe przychody. Pod koniec 2007 roku przedsiębiorstwo osiągnęło sprzedaż na poziomie 11 milionów złotych. Do sukcesu przyczyniło się pośrednio także umiejętne wykorzystanie efektu ROPO (research online, purchase offline), zjawiska które od kilku lat można zaobserwować w branży e-commerce.

Rozwój, prostota i podążanie za trendami e-commerce

Firma dba również o innowacyjne rozwiązania. W 2015 roku, dzięki współpracy z Janmedia Interactive, opublikowana została zupełnie nowa wersja platformy Militaria.pl. Mimo że zmieniono kolorystykę i układ strony, nowa witryna sklepu jest bardzo intuicyjna. Jedną z najbardziej odczuwalnych zmian jest udostępnienie wersji mobilnej z wykorzystaniem metody RWD (responsive web design). Klienci korzystający ze smartfonów czy tabletów zyskali możliwość swobodnego przeglądania produktów, uproszczono także ścieżkę zakupową. Dodano również tzw. schowek, do którego można dodać ulubione produkty, by nie szukać ich ponownie na innym urządzeniu. Nadrzędnym celem zmian było uproszczenie całego procesu, jaki przechodzą klienci przed, jak i w trakcie dokonywania zakupu. Ze sklepu zniknęło wiele elementów rozpraszających uwagę klientów, które dodatkowo zwiększały wielkość i wagę strony. Dzięki inwestycjom w sieć CDN oraz opracowany przez Google nowatorski protokół SPDY, czas ładowania strony zmniejszył się o niemalże czterdzieści procent. Podczas zmiany wizerunkowej Militaria.pl ulepszyło również filtry produktów, wzbogacając je o kilka dodatkowych kryteriów. Większość kategorii może być teraz sortowana po parametrach technicznych, wszystkie zyskały także możliwość filtrowania po czasie dostawy. Klienci mogą już sprawdzić dostępność towaru w poszczególnych sklepach stacjonarnych bez wychodzenia z domu. Firma, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, udostępniła również możliwość płatności za pośrednictwem platformy PayU.

sklep internetowy militaria

Klucz do sukcesu? Obecność w mediach społecznościowych

Przedsiębiorstwo buduje więź z klientami także za pomocą mediów społecznościowych. Militaria.pl działają już na portalach Facebook, Twitter i Google+. Firma prowadzi też swój kanał na Youtube.com, gdzie zamieszczane są video poradniki, materiały reklamowe oraz recenzje produktów dostępnych w sklepie. Poradniki znajdują się na również na portalu http://militaria-blog.pl/.

Szukamy takich rozwiązań, aby nieustannie wyprzedzać konkurencję. Obserwujemy, że firmy z naszej branży, a nawet z innych naśladują nas i to jest najlepszym miernikiem sukcesu. Już zauważyliśmy transfer naszej wiedzy do konkurencyjnych firm. To dobry znak, choć wynika również ze specyfiki Internetu. W sieci można szybko zrobić próby i porównania, które dadzą receptę na udany biznes i pozwolą uniknąć wielu błędów. –  mówi Tomasz Szulc, odpowiedzialny za działania marketingowe platformy Militaria.pl.

Takie sprzężone działania marketingowe działają na korzyść sklepu, co potwierdzają badania Opineo.com. Sklep Militaria.pl zajął pierwsze miejsce w rankingu w kategorii “Militaria i survival” w prestiżowym zestawieniu Ranking Sklepów Internetowych 2016 Opineo.com. Firma prężnie się rozwija, być może za jakiś czas przedsiębiorcy pomyślą także o ekspansji zagranicznej.

Czytaj również: 

Historia sukcesu firmy Amazon.com – cierpliwość to podstawa

Jak zamienić czytelnika Twojej strony w klienta? Lead nurturing przy pomocy firmowego bloga!

Wydarzenia ze świata startupów, o których powinieneś wiedzieć

Do góry!

Polecane artykuły

07.11.2019

Kontrolki – rzeczy, które musisz mierzyć ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam