Marketing i Biznes E-commerce Historia sukcesu firmy Amazon.com – cierpliwość to podstawa

Historia sukcesu firmy Amazon.com – cierpliwość to podstawa

Historia sukcesu firmy Amazon.com – cierpliwość to podstawa

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Kiedy młody Jeff Bezos, będący wówczas analitykiem finansowym,  postanowił w 1994 roku założyć księgarnię internetową, nie przypuszczał, że za kilka lat stanie się ona jedną z pięćdziesięciu największych firm na świecie. Dziś Amazon.com to wspaniały przykład tego, jak z małej, garażowej firmy stworzyć globalną potęgę e-commerce, której wartość szacuje się na niemalże 99 miliardów dolarów.

amazon.com

Przed założeniem biznesu warto poznać branżę

Historia firmy rozpoczyna się od fascynacji Bezosa potęgą rozpowszechniającego się wówczas Internetu. Decyzja o założeniu sklepu internetowego nie była jednak spontaniczna – biznesmen bardzo skrupulatnie zbierał dane na temat rosnącej popularności sieci. Ostatecznie w 1994, po otrzymaniu informacji, że liczba internautów z miesiąca na miesiąc systematycznie rośnie o 2-3%, postanowił zaryzykować. Analityk przygotował listę produktów, które nadawałyby się do sprzedaży wysyłkowej. Wybrał książki – miały wówczas ogromny rynek zbytu, brakowało im zaś dobrego systemu dystrybucji, który mógłby dotrzeć do każdego zainteresowanego. Tym innowacyjnym systemem okazał się właśnie Internet. W swoją księgarnię internetową Bezos zainwestował 10 tysięcy dolarów. Ta kwota nie była jednak wystarczająca, więc postarał się także o zapomogę w wysokości 11 mln dolarów od firmy, w której wcześniej pracował. Na początku powstała domena Cadabra, lecz po kilku tygodniach okazało się, że nie jest to zbyt fortunna nazwa dla firmy. Użytkownicy kojarzyli ją z angielskim słowem „cadaver”, oznaczającym zwłoki. Zaniepokojony tym Jeff Bezos szybko skorygował nazwę, tworząc Amazon. Doskonale oddawało to charakter jego pragnień odnośnie do powodzenia biznesu – miał on być ogromnym sukcesem, tak jak długa jest rzeka Amazonka.

Sukces Jeffa Bezosa to zasługa jego wytrwałości i cierpliwości, bowiem księgarnia internetowa nie od razu zaczęła przynosić zysk. Biznesmen wiedział, że jeśli chce stworzyć silną, stabilną markę, musi przyzwyczaić klientów do zakupów w kanale online. Mając to na uwadze, zakładał pojawienie się pierwszych zysków dopiero po 4-5 latach od założenia witryny. Tak też się stało – pierwszy oficjalny zarobek zanotowano w 2001 roku, z kwotą 5 mln dolarów. Rozszerzono wówczas asortyment – Amazon stał się miejscem, w którym można kupić niemalże wszystko. Zmianie towarzyszyła korekta logotypu na graficzny zapis wyrazu Amazon z linią pociągniętą od A do Z, co dodatkowo podkreśla wielobranżowość sklepu.

kindle

Chcesz osiągnąć sukces? Myśl długoterminowo

Bezos to jeden z najbardziej wizjonerskich, nieustępliwych i skoncentrowanych na celu umysłów naszej ery. Sukces Amazon.com to skutek niezwykłej konsekwencji założyciela oraz założeń, na których oparł on funkcjonowanie sklepu. Od początku firmy oferował konsumentom wysoki standard obsługi oraz innowacyjne rozwiązania, takie jak system zakupowy oparty na fikcyjnym koszyku zakupowym oraz „jednym kliknięciu”. Obecnie prawie każdy sklep internetowy korzysta z tej metody. Bezos umożliwił czytelnikom także wyszukiwanie produktów na stronie oraz publikację opinii na temat zakupionych książek, bez względu na ich ocenę. Dzięki rekomendacjom i recenzjom konsumentów, także tym negatywnym, Amazon.com zyskał opinię witryny zaufanej, dbającej o klientów. To właśnie w tym sklepie po raz pierwszy zastosowano internetowy program afiliacyjny, który polega na wysyłaniu znajomym linków prowadzących do konkretnych towarów. Nagrodą za dostarczanie klientów jest procent od sprzedaży. Obecnie w programie uczestniczy około 150.000 witryn internetowych. Przedsiębiorstwo zrewolucjonizowało także rynek księgarski tworząc Amazon Kindle, przenośne urządzenie do czytania książek elektronicznych, wykorzystujące nowatorską technologię E-Ink. Równocześnie z prezentacją czytnika udostępniono bezpłatną usługę, która umożliwia autorom samodzielne publikowanie utworów, a także ich sprzedaż w formie e-booków w księgarni internetowej Kindle Store w cenie od 0,99 do 200 USD. Po kilku latach od premiery, sprzedaż czytników i e-booków stała się źródłem znacznych dochodów spółki.

Przemyślane inwestycje to podstawa sukcesu

Bezos cały czas dokonuje również przejęć różnych firm i serwisów internetowych, takich jak IMDb, Zappos.com, Quidsi, Audible, polskie IVONA Software i wiele innych. Przedsiębiorstwo oferuje także własne serwery oraz chmury obliczeniowe (Amazon Web Services), z których korzystają firmy takie jak Netflix czy Instagram. Inne osiągnięcia giganta e-handlu to np. nowatorska usługa darmowej dostawy o nazwie Amazon Prime, tworzenie własnych seriali telewizyjnych (Mozart in the Jungle, Człowiek z Wysokiego Zamku i wiele innych), system płatności Pay with Amazon oraz platforma B2B Amazon Business. Obecnie Amazon.com ma swoje sklepy internetowe w 15 krajach na całym świecie. W ciągu 12 miesięcy 2015 roku firma osiągnęła przychody na poziomie 107 miliardów USD, co stanowi aż 20% wzrost w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei zysk netto za cały rok wyniósł 596 milionów USD. Szacuje się, że 1/3 użytkowników Internetu każdego dnia korzysta z usług pośrednio związanych z Amazonem.

Magazyn ”Forbes” okrzyknął Bezosa ”ostatecznym niszczycielem”, podsumowując: ”wywrócił do góry nogami branżę wydawniczą (…). Amazon wchodzi z impetem we wszystko, od sprzedaży mody z najwyższej półki, po produkcję filmów i tabletów. Gotowy jest podejmować ryzyko i stracić pieniądze, a mimo to inwestorzy go pokochali”.

Czytaj również:

Historia sukcesu firmy Oponeo.com

Współczesna komunikacja to świat naczyń połączonych

Pasja, człowieczeństwo, szczerość – wywiad z Moniką Czaplicką (czaplicka.eu)

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl