10 współczynników, które wpływają na poprawę konwersji na stronie sklepu

04.12.2015 AUTOR: Michał Bąk

Większość badań dowodzi, że ponad połowa e-biznesów wydaje nie więcej niż 5% na optymalizację e-sklepu pod kątem poprawy współczynnika konwersji. Natomiast ok. 35% procent sklepów internetowych ma współczynnik konwersji nie większy niż 1%. Trudno nie wysnuć wniosku, że wiele sklepów nie jest świadoma istnienia jednego z najważniejszych wskaźników każdego e-biznesu.

To wydaje się niesamowite, ale nawet 95% z budżetu e-sklepów przeznaczana jest na generowanie ruchu. Często w strategiach pomijana jest optymalizacja tego ruchu. A trudno nie zauważyć, że im większa konwersja tym mniejsze koszty reklamy. To znaczy, że im większy jest współczynnik konwersji tym więcej można kupić reklam. Tym samym znacznie zwiększając liczbę klientów przy zachowaniu tego samego ruchu. Szkoda przeznaczać wielkie budżety tylko na generowanie trafficu. źle zoptymalizowana strona nie tylko minimalizuje szanse na monetyzowanie ruchu, również źle wpłynie na obecność strony w serpach. Boty wyszukiwarek będą ją traktowały jako mniej atrakcyjną dla użytkowników.

Warto analizować stronę pod kątem jej optymalizacji. Takie działania mają realny wpływ na biznes.

Współczynniki, które wpływają na poprawę konwersji na stronie sklepu:
Nie kopiuj opisów produktu

Dostawcy produktów, które oferujesz na sklepie często mają własne opisy. Kopiowanie treści jest kuszące. Tym bardziej, że dostawcy nie mają problemu z dzieleniem się nimi. Zauważ, że nie jesteś jedynym na rynku e-sklepem, który oferuje produkty z tej czy innej branży. Sklepów internetowych ze zduplikowaną treścią jest dużo. Na pewno by Twoja oferta utknęła pośród wielu sklepów, które mają tę samą treść. Jeśli nie czujesz się na siłach zatrudnij dobrego copywritera. Stworzy unikatowe, perswazyjne opisy, które zoptymalizują współczynnik konwesji.

Pomyśl o doświadczeniu konsumenta

Jedną z najważniejszych rzeczy jaką powinien charakteryzować się porządny e-commerce jest prostota i intuicyjność. Użytkownik po wejściu nie powinien odczuć jakichkolwiek barier, które zniechęcają go do zakupu lub rozpraszają przy dokonywaniu wyboru. E-sklep powinien być prosty w odbiorze, przyciski „call to action” czytelne, niekrzykliwe a jednocześnie dobrze wyeksponowane. Nie przeładowany kolorystyką i zbyt rozbudowaną funkcjonalnością.

Buduj zaufanie

Znaczniki zaufania mają ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji o zakupie. Ich brak może oznaczać jedno – brak konwersji już na samym początki zetknięcia się użytkownika ze sklepem. Gwarantuj jakość poprzez renomowane certyfikaty odwołujące się do zaufania, ochrony danych, otrzymanych nagród i wyróżnień. Tego typu oznaczenia budują zaufanie, dają pewność, że sklep jest bardziej wiarygodny, łamią bariery zakupowe. Nie zapominaj także o indywidualnych doświadczeniach konsumentów. Opinia otrzymana od klienta sklepu jest najlepszą formą rekomendacji. Stwórz osobną stronę z takimi opiniami, zaprojektuj samemu znacznik informujący ile masz pozytywnych opinii lub skorzystaj ze specjalnych systemów opiniotwórczych.

Nie dawaj zbyt wielu możliwości wyboru

Chcemy mieć wybór ale zbyt duży może spowodować, że zrezygnujemy z zakupu. Amerykański psycholog wskazuje na pewien paradoks wyboru. „Po milionach lat walki o przetrwanie, kiedy dostępne opcje wyboru były nieliczne, może po prostu się okazać, że jesteśmy biologicznie nieprzygotowani do liczby decyzji, w obliczu których stawia nas współczesny świat”. To wydaje się logiczne i uzasadnione. Postaraj się aby wybór, który może dokonać użytkownik był kompletny. Jednocześnie nie dawaj możliwości wyboru pomiędzy trzydziestoma podobnymi do siebie dozownikami do mydła w niezróżnicowanej cenie i jakości.

Zoptymalizuj proces zakupu

Kiedy robimy zakupy offline wystarczy wrzucić produkty do koszyka, przejść do kasy i zapłacić. W sklepie internetowym trzeba dążyć do maksymalnego uproszczenia procesu zakupowego. Jasny i nawołujący do akcji przycisk „dodaj do koszyka”, proste przejście do wypełniania formularza zamówienia. Zredukuj kroki, które musi przejść klient do maksimum. Im mniej do wykonania czynności, tym mniej możliwości porzucenia procesu zakupowego.

Postaw się w roli eksperta

Buduj silną markę poprzez kreowanie wizerunku eksperta w swojej branży. Pisz treści, które pomogą w najlepszym wyborze żelazka, pokazuj jakie potrawy można przygotować z kawiorem z jeżowca, zachęcaj do wymiany fartucha w pralce poprzez prezentowanie czynności w filmikach instruktażowych. Dobry, darmowy content przekona klientów, że najlepiej zamówić właśnie w tym sklepie. Buduje się zaangażowanie w markę.

Zapewnij doskonałą komunikację

Komunikuj się z klientem na każdym etapie. Dobra komunikacja pomoże w zwiększeniu współczynika konwersji. Pokaż, że chętnie pomagasz w dokonywaniu wyborów, rozwiewaniu wątpliwości. Można to robić poprzez dobrze skonstruowane treści na stronach produktowych oraz informacyjnych. Globalne badanie trendów konsumenckich pokazały, że 90% użytkowników uważają za pomocny live chat. Inne badania wskazują, że 63% z nich chętniej wróci do sklepów, które komunikują się z użytkownikiem w czasie rzeczywistym.

Informuj o kosztach dostawy

Nie warto ukrywać kosztów dostawy. Pojawienie się informacji o tym, że do kwoty w koszyku zostaje dodany koszt kuriera w ostatnim kroku realizacji zamówienie może tylko zirytować. Taka informacji musi być podana w sposób przejrzysty. W innym wypadku wielu klientów nie tylko zrezygnuje z finalizacji zamówienia ale może już do nas nie wrócić.

Bądź konkurencyjny

Badaj konkurencję regularnie. Nie możesz zostać w tyle ze swoją ofertą. Polityka cenowa to jeden z najważniejszych aspektów prowadzenia każdego biznesu. Jeśli w ofercie konkurencyjnych sklepów pojawią się ciekawsze promocje, lepsze ceny, niższe koszty transportu nie licz na wysoki współczynnik konwersji.

Prasówka startupy i innowacje #1 – jak polskie startupy podbijają świat!

Estymacja startu startupu – jak zacząć prowadzić biznes w modelu saas?

Do góry!

Polecane artykuły

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail