Opakowanie w procesie logistycznym

21.08.2017 AUTOR: Konrad Kwiatkowski

Z punktu widzenia procesu logistycznego jako łańcucha zadań, złożonego z tak zaawansowanych podmiotów jak fabryki, magazyny i spedytorzy, opakowanie wydaje się być mało istotnym elementem całej układanki. Pytając o opakowanie specjalistów od logistyki, odpowiedzą zapewne, że powinno przede wszystkim spełniać swoje funkcje ochronne, magazynowe i transportowe – tak aby przewożone dobra nie uległy uszkodzeniu a jednocześnie były łatwe w transporcie od zakładu producenta, do konsumenta. Ciężko nie zgodzić się z tak praktycznymi aspektami opakowań, jednakże z perspektywy prowadzenia własnego biznesu dużym błędem byłoby bagatelizowane funkcji informacyjnej i marketingowej opakowań. 

Odstawiając na bok ciężką logistykę, większość wysyłanych przesyłek trafia na samym końcu z rąk kuriera, do rąk konsumenta. Pierwsze wrażenie jest tu niezwykle istotne. Czy wiesz, że opakowanie to jedyny kanał marketingowy, który dociera do 100% Twoich klientów? Zastanów się, na który billboard, rozkładówkę w prasie lub reklamę w telewizji zwróci uwagę każdy odbiorca, w taki sposób jak obejrzy paczkę, którą właśnie odebrał od kuriera? A to nie jedyny moment, w którym opakowanie ma szansę oddziaływania na zachowania zakupowe konsumenta. Poniżej wyszczególniłem 5 powodów dla których ładne opakowanie z brandingiem to dzisiaj must.  

1.Zostań ze swoimi klientami na dłużej

Estetyczne, dobrze zaprojektowane i praktycznie opakowania rzadko trafiają do kosza. Jeśli Twoje pudełko spodoba się klientowi, możesz być pewien, że znajdzie dla niego nowe zastosowanie. Podstawka do świeczki? Opakowanie na przybory do szycia? Pudełko na karty do gry? Możliwości upcyclingu jest tu nieskończenie wiele, a subtelny logotyp Twojej marki widoczny na półce będzie stałym podświadomym przekazem reklamowym. Wówczas możesz mieć pewność, że jeśli Twój produkt nie zawiódł oczekiwań klienta, to decydując się ponownie na zakup danego dobra, pomyśli o Tobie. Co więcej, taka ekspozycja może utrwalić się w świadomości konsumenta jako przypominajka o cyklicznych zakupach w Twoim sklepie. 

2.Daj się udostępnić!

Zanim jednak pudełko trafi na półkę Twojego klienta, może zostać gwiazdą YouTube. Wyszukiwarka tego serwisu na hasło „unboxing” wyświetla ponad 52 miliony wyników. Najpopularniejsze filmy z tej kategorii mają po kilkadziesiąt milionów wyświetleń (rekord – 165 mln), filmiki prezentujące unboxing swoich produktów nagrywa m.in. Samsung, a najpopularniejsze kanały specjalizujące się tylko i wyłącznie w otwieraniu pudełek z nowym sprzętem mają po kilka milionów subskrybentów. Według danych z Google Consumer Surveys co piąty konsument ogląda w internecie unboxing.

Mowa tu tylko o YouTube i publicznie udostępnianych wideo. Trudno jest zliczyć wszystkie opakowania, które udostępniane są na Facebooku czy Instagramie lub wysyłane są przez Snapchat i Messengera. 39 proc. przebadanych przez Dotcom Distribution przyznało, że udostępniło zdjęcie przesyłki w mediach społecznościowych tuż po otwarciu lub odebraniu jej od kuriera.

Twoi klienci lubią pochwalić się nowym nabytkiem, a z drugiej strony – przed zakupem chcą sprawdzić, jakie wrażenia otrzymają razem z produktem. A gdy już się dowiedzą? Cóż, dość powiedzieć, że aż 71 proc. ankietowanych przez firmę Mintel na potrzeby badania US Beauty Retaling przyznało, że posty w mediach społecznościowych zachęciły ich do zakupu konkretnych produktów.

Angażuj i zaktywizuj

Zdjęcia nadesłanie przez uczestników konkursu cdp.pl na najlepszą fotografię z opakowaniem dodatku Krew i Wino do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon

Opakowanie to także wiele możliwości interakcji z klientami. Poza warstwą informacyjna i idącą w parze okazją do komunikacji najważniejszych benefitów produktu pozostaje nam także zabawa samą formą pudełka. Na jednej ze ścianek możemy przecież umieścić rebus lub inną formę łamigłówki, której hasło będzie indywidualnym kodem rabatowym dla klienta. Możemy także przekazać ukrytą w nadruku wiadomość, a nawet zachęcić do wycięcia kartonowej zabawki z obrysu nadrukowanego na opakowaniu. Możliwości jest tu naprawdę nieskończenie wiele. 

Jeszcze ciekawszą formą komunikacji z klientami może okazać się zorganizowanie konkursu wykorzystującego opakowania. Tak też stało się przy okazji pudełek fasonowych, które produkowaliśmy jako zapakuj.to na zlecenie cdp.pl. Opakowania te były przeznaczone do wysyłki kolekcjonerskiej edycji dodatku Krew i Wino do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon. Konkurs okazał się strzałem w dziesiątkę, pozwolił na zaktywizowanie graczy, którzy jako jedna z najbardziej wymagających grup klientów prześcigała się między sobą pomysłowością w nadsyłaniu swoich zdjęć z pudełkami. W efekcie do mediów społecznościowych trafiło około 1500 zdjęć graczy z dodatkiem do gry w kolekcjonerskim pudełku. 

Jako ciekawostkę mogę dodać fakt, że pudełko tak przypadło do gustu graczom, że kilkoro z nich odnalazło zapakuj.to jako producenta opakowań i napisało do nas bezpośrednio, czy nie pozostały nam zbędne egzemplarze pudełek do rozdania. 

4.Wyróżnij się!

Znasz to uczucie kiedy na poczcie lub w biurze obok recepcji widzisz stertę zwykłych, szarych opakowań? Zazwyczaj gdzieś pomiędzy nimi znajdzie się pojedynczy egzemplarz przykuwający uwagę swoim wyglądem. Dzięki temu Twój klient czekający na swoją paczkę będzie już z daleka wiedział, że jego przesyłka na niego czeka. Co więcej, tak wyróżniające się opakowanie zwróci na siebie także na pewno uwagę innych osób. Pozostając w zasięgu wzroku całego biura w ciągu dnia oraz pasażerów komunikacji miejskiej w drodze powrotnej do domu, pudełko będzie stanowiło znakomity nośnik reklamowy. Zastanów się, czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się sprawdzić ofertę danego sklepu tylko dlatego, że na mieście wpadł Ci w oko przechodzień z obrandowanym pudełkiem? Nawet jeśli nie planowałeś zakupów to chociaż z ciekawości sprawdzisz ofertę, a może trafisz na wyprzedaż?  

5.Zadbaj o siłę marki

https://www.instagram.com/the_odderside/

Nawet jeśli nie planujesz niestandardowych aktywności marketingowych, albo po prostu tego typu stunty nie pasują do Twojej marki, to pamiętaj, że w każdym przypadku spójność komunikacji jest szalenie istotna. Obracamy się w świecie marek i logotypów, które dzielnie walczą o naszą uwagę. Dlatego tak ważne jest aby opakowanie w którym sprzedajesz swoje produkty pochodziło ”ze świata” Twojej marki – nawiązywało do jej stylu, wykorzystywało jej barwy, czcionki i było opatrzone Twoim logotypem. Jeśli stawiasz na wysoką jakość swoich produktów i zależy Ci na kompleksowym doświadczeniu w kontakcie marki z klientem, to musisz zadbać o spójność komunikatu. Oznacza to także nie wykorzystywanie przypadkowych opakowań do wysyłki swoich produktów. Pamiętaj, że nieustannie o uwagę konsumentów walczy coraz więcej komunikatów, co daje im znacznie mniej czasu na analizę każdego z docierających bodźców, a pierwsze wrażenie także w przypadku marki robi się tylko raz.

Do góry!

Polecane artykuły

22.09.2020

Comarch e-Sale, jako e-commerce na dobry ...