Marketing i Biznes E-commerce Do pięciu razy sztuka, czyli historia sukcesu firmy PayPal

Do pięciu razy sztuka, czyli historia sukcesu firmy PayPal

Do pięciu razy sztuka, czyli historia sukcesu firmy PayPal

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Paypal to firma, której obecnie nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to jeden z najpopularniejszych na świecie serwisów umożliwiających dokonywanie płatności, a także wysyłanie oraz otrzymywanie pieniędzy bez konieczności ujawniania swoich danych finansowych i osobowych. Powstała w 1998 roku firma obecnie obsługuje niemalże 5 bilionów transakcji rocznie, zaś jej dochód netto w trzecim kwartale 2016 roku wyniósł ponad 320 milionów dolarów. Jednak zanim system PayPal stał się jednym z gigantów technologicznych, przeszedł długą drogę naznaczoną porażkami. Twórcy zaczynali od wielu pomysłów, często kompletnie niezwiązanych z płatnościami. Mimo że większość z nich nie powiodło się, nie zrezygnowali z działalności. Kolejny ich projekt – PayPal – odniósł ogromny sukces. Dziś platforma obsługuje klientów w 202 krajach, oferując im dokonanie płatności w 25 walutach.

PayPal – Przede wszystkim zgrany zespół

Twórcy systemu PayPal zaczynali w 1998 pod inną nazwą Confinity. Była to firma software’owa założona przez grupę przyjaciół: Maxa Levchina, Petera Thiela, Kena Howery i Łukasza Noska. Pierwszym ich pomysłem były ręczne urządzenia (PDA), służące do elektronicznego przesyłania gotówki. Projekt ten nie spotkał się jednak z zainteresowaniem klientów. Właściciele musieli zmienić swoją strategię, dopracowując oraz przekształcając produkt. Mimo że firma nie odnosiła wówczas sukcesów, oferowanym przez nią systemem szybkich transferów pieniężnych zainteresował się młody Elon Musk, ogłoszony później geniuszem i wizjonerem biznesu. Niedługo później, spółka została kupiona przez serwis bankowości online X.com, należący do Muska. Wzbogacony o kolejnego właściciela, zespół postanowił dokonać rewolucji w segmencie płatności. Wspólnicy dostrzegli potencjał w obsłudze transferów pieniężnych firm aukcyjnych takich jak eBay, które w związku z trendem na rynku bardzo szybko zyskiwały popularność. Warto wspomnieć, że PayPal nie był wówczas jedyną tego typu spółką na rynku. Konkurenci, tacy jak Flooz czy Beenz.com, oferowali jednak transakcje obsługiwane własną e-walutą, co nie do końca podobało się ówczesnym klientom.

Nasi specjaliści będą dynamicznie zarządzać ofertą Twojego sklepu na Ceneo, tak abyś znalazł się zawsze na wybranych pozycjach przy jak najniższym CPC za każdy produkt.

Kluczem do sukcesu jest pilnowanie stawki za przeklik oraz ceny każdego produktu osobno. Przy tak dynamicznie zmieniającym się asortymencie u Ciebie i u konkurencji, wykonanie tego manualnie jest niemożliwe, dlatego stworzyliśmy unikalne narzędzie ConveRISE.
Z nami Twoja oferta będzie:

Wyżej niż konkurencja za minimalną możliwą kwotę

Zawsze na kluczowych pozycjach

Zawsze opłacalna biznesowo

    Właściciele start-upu zdecydowali się na innowacyjne posunięcie – zaczęli transferować dolary e-mailem. Usługa wypuszczona w 1999 roku była wygodna, szybka i tania w porównaniu do kart kredytowych czy systemu wymiany czeków, co wzbudziło zainteresowanie klientów indywidualnych i firm.

    paypal

    Najważniejsza jest przemyślana strategia

    Po pierwszych sukcesach, firma zdecydowała się zmienić nazwę na PayPal. Gdy w 2001 przedsiębiorstwo zaczęło przynosić zyski, wspólnicy zwiększyli nakłady na działania marketingowe. Dzięki temu posunięciu PayPal z każdym dniem zyskiwał coraz większą popularność, wkrótce stając się wiodącą firmą w branży. Przedsiębiorcy do budowania zasięgu wykorzystali mechanizm viralowy, bazujący na tym, że zadowoleni użytkownicy będą werbować kolejnych klientów. Sukces platformy PayPal to przede wszystkim dobrze przemyślana strategia. Pierwszym, zasadniczym działaniem firmy było zidentyfikowanie najbardziej wartościowej grupy konsumentów, czyli w tym przypadku imigrantów w USA, którzy zaoszczędzone pieniądze chcieli przesyłać rodzinom. Skoro do tej pory zmuszeni byli korzystać z drogich usług bankowych, z pewnością wypróbują tani, innowacyjny system PayPal. Wspólnicy dotarli także do licznego grona tzw. PowerSellers, czyli sprzedawców osiągających wysoki poziom sprzedaży poprzez platformę eBay.com. Dodatkowo, spółka zainwestowała w program afiliacyjny, oferując po 10 dolarów każdemu, kto polecił PayPal innemu klientowi. Darmowy kupon otrzymywał także nowy użytkownik, który zdecydował się na rejestrację w portalu. Na skutki tych działań nie trzeba było długo czekać przez pierwsze trzy miesiące 2000 roku, liczba klientów wzrastała o 7 do 10% dziennie. Transakcje przeprowadzane za pomocą platformy eBay, która posiadała wówczas swój własny system rozliczeń pieniężnych BillPoint, zostały niemalże całkowicie zdominowane przez PayPal.

    płatności paypal
    foto pixabay

    Ekspansja zagraniczna i sprzedaż za 1,5 miliarda dolarów

    Paypal Inc. to jeden ze start-upów internetowych, który nie tylko przetrwał pęknięcie bańki internetowej, ale też zyskał zaufanie inwestorów, gdy trend na dotcomy wygasł. Ekspansję globalną spółka zawdzięcza między innymi popularności firmy eBay jako platformy do handlu międzynarodowego. Współpraca przedsiębiorstw miała korzyści obustronne, ponieważ oferując swoim klientom tak szybki i wygodny system płatności, gigant e-commerce zyskał przewagę nad konkurencją. Niespełna cztery lata po założeniu firmy, w roku 2002, eBay zdecydował się przejąć platformę PayPal. W momencie zakupu serwis miał ponad milion użytkowników. Kwota za jaką dokonano zakupu wyniosła 1,5 miliarda dolarów. Po sprzedaży firmy, poprzedni właściciele i pracownicy odeszli z firmy. Część z nich założyła własne biznesy, które niedługo później zyskały status tzw. jednorożców, czyli start-upów wartych ponad miliard dolarów. Są to osoby takie jak Elon Musk, właściciel m.in. SpaceX oraz Tesla Motors, Reid Hoffman (LinkedIn), Peter Thiel (Palantir) oraz twórcy platformy Youtube.com: Steve Chen, Chad Hurlez i Jawed Karim. PayPal, mimo zmiany właściciela, ciągle dba o nowe rozwiązania i inwestycje. W 2013 roku firma uruchomiła mobilną aplikację, która umożliwia użytkownikom nie tylko klasyczne korzystanie z platformy płatności, ale także wyszukiwanie lokalnych sklepów i restauracji akceptujących przelewy PayPal. Pod koniec 2016 roku liczba aktywnych kont osiągnęła poziom 179 mln, zaś roczne przychody wyniosły 10.84 bilionów dolarów.

    Czytaj również: 

    Generowanie leadów dla opornych

     

    Podziel się

    Zostaw komentarz

    Najnowsze

    Powered by: unstudio.pl