Ekomersiaku, nie traktuj YouTuba jako miejsca do publikacji spotów reklamowych!

04.10.2017 AUTORZY: Kamil Bolek, Marta Bąk-Kamińska,

Jaki sposób wykorzystania YouTube’a jest według Ciebie najkorzystniejszy dla małych sklepów e-commerce?

Jednym z podstawowych rozwiązań jest współpraca z mniej popularnymi, ale lepiej dopasowanymi do marki (i jej celu) influencerami. W pakiecie otrzymujemy wtedy: zasięg w grupie docelowej zainteresowanej danym tematem i jej wysokie zaangażowanie, dobry branded content (dopasowany do grupy docelowej utrzymuje uwagę na długo i pozwala przekazać wiele treści), wizerunek influencera i… listy remarketingowe. Twórca może w materiale wideo na przykład przetestować produkt, pokazać różne możliwości jego zastosowania, czy skonfrontować go z innymi produktami dostępnymi na rynku. Kolejnym krokiem są działania performencowe – ukierunkowane bezpośrednio na wsparcie sprzedaży. W opisie filmu mogą znaleźć się informacje przekierowujące widzów do sklepu, a także kody promocyjne na wybrane produkty. Następnie możemy skorzystać z remarketingu w całym GDN (Google Display Network). Tzn. wyświetlić dopasowane reklamy (display lub pre-roll) osobom, które nie tylko obejrzały dane wideo (czyli na pewno są zainteresowane tematem i lubią wybranego influencera), ale np. kliknęły też “łapkę w górę” (podobał im się materiał). Dzięki tak sprofilowanej kampanii docieramy do ściśle sprecyzowanych i zaangażowanych odbiorców, a to z kolei oznacza dużo tańsze CPC i zdecydowanie wyższy CTR. Następnie przechodzimy do maksymalnego wykorzystania treści stworzonych przez influencera (o tej możliwości pamiętajmy również przy podpisywaniu umowy i licencji). Film z naszą marką i youtuberem umieszczamy np.: na stronie sklepu (co zdecydowanie podniesie czas spędzany przez użytkowników na stronie), w social mediach (wideo wygeneruje lepsze zasięgi zarówno płatne, jak i organizczne), w mailingu (niektóre studia przypadków pokazują że maile zawierające wideo otwierane są 84% częściej), czy w reklamach typu pre-roll. Materiał możemy też wykorzystać do SEO – w celach odpowiedniego pozycjonowania nie tylko na YouTube, ale i w Google (w wynikach wyszukiwarki Google na pierwszych miejscach bardzo często pojawiają się wideo z YouTube opublikowane nawet kilka lat wcześniej). Żeby to osiągnąć, ustalmy z youtuberem odpowiedni tytuł, opis, tagi i słowa kluczowe.

Warto się też zastanowić, czy dobrym rozwiązaniem będzie stworzenie własnego kanału na YouTube, na którym mogą pojawić się filmy np. z testami produktów. Do swojej przestrzeni można również zaprosić Twórców, którzy pomogą zbudować lojalną grupę odbiorców.

Jaką przewagę w promocji sklepu daje YouTube, której nie dają inne serwisy społecznościowe?

Jak pokazują badania, treści wideo i YouTube sąjednym z głównych źródeł informacji w procesie zakupowym. To na tej platformie oglądamy recenzje produktów, sprawdzamy, jak ich użtwać (how to), a na kanałach infleuncerów szukamy rekomendacji i inspiracji. Wideo w sieci oglądamy już średnio 40 min dziennie, a YouTube jest serwisem, który przyciąga naszą uwagę zdecydowanie najsilniej. Średni czas oglądania pojedynczego wideo w sieci LifeTube wynosi obecnie ponad 4,5 min i wzrasta rok do roku. Co więcej, content na YouTube żyje znacznie dłużej, niż na innych platformach. Znamy wiele przykładów treści, którym jeszcze wiele miesięcy po publikacji znacząco wzrosła liczba wyświetleń. Przykładem może być tutaj film zrealizowany przez Abstrachuje we współpracy z marką Play. Dwa lata temu „Świat bez internetu” obejrzało około 2 mln użytkowników, a na chwilę obecną liczba wyświetleń wynosi prawie 12 mln. Dodatkowo, jak podkreślałem wcześniej filmy na YouTube świetnie pozycjonują się w wyszukiwarce Google.

Jaki rodzaj treści na YouTube jest najodpowiedniejszy do promowania sklepów internetowych?

Nie istnieje jeden złoty przepis, ponieważ rodzaj treści jest ściśle związany z celem, jaki chcemy osiągnąć czy segmentem, w jakim działa dany sklep i rodzajem produktów, jakie oferuje. Popularne obecnie formaty, które możemy wykorzystać to m.in. testy, recenzje, ulubieńcy miesiąca, haule zakupowe, unboxing, challenge, how to, a., lista jest długa. Ciekawym przykładem promocji może być odcinek zrealizowany na kanale Tube Raiders we współpracy ze sklepem Militaria.pl. Youtuberzy, którzy odwiedzają ruiny, stare bunkty, tajemnicze i niedostępne miejsca, wybrali się do sklepu stacjonarnego we Wrocławiu, gdzie kompletowali cały sprzęt do swoich przyszłych podróży. W jednym wideo sprzedawca przedstawił youtuberom większość asortymentu dostępnego w sklepie, a relacja z zakupów spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem widowni. Dobrym przykładem jest też kampania zrealizowana na kanale raaadzka na zlecenie marki Taranko. Tuż po pojawieniu się produktu w lookbooku youtuberki, która przekazała swoim widzom specjalny kod rabatowy, w sklepie internetowym zabrakło niektórych rozmiarów polecanego płaszcza. Podobnie wyprzedają się kosmetyki polecane przez popularne youtuberki.

Czego nie powinno się robić prowadząc kanał YouTube dla swojego e-sklepu? Które błędy mogą być najbardziej dotkliwe? 

Dużym błędem jest traktowanie kanału jako miejsca do wtórnej publikacji spotów reklamowych. Nachalna reklama nigdy nie spotka się z aprobatą, a na pewno nie przyciąga widowni na dłużej tworzone formaty powinny inspirować, edukować lub bawić widzów. Powinny być też tworzone z myślą bardziej o SEO i wsparciu komunikacji niż standardowej reklamie. YouTube to w końcu najlepsza platforma na content marketing – treść powinna stanowić dla odbiorcy wartość.

Jeśli chcemy pokazać produkt, wpiszmy go w historię, która będzie użyteczna dla widza, pokażmy jego różne zastosowania lub rzetelnie przetestujmy.

Czego potrzebujemy, żeby móc rozpocząć prowadzenie swojego sklepowego kanału YouTube?

Chęci, motywacji i dużej dawki wytrwałości. Budowanie kanału wymaga od marki bowiem przede wszystkim określenia długofalowej strategii komunikacji i elastyczności w jej realizacji. Nawet najlepsze kanały i treści wideo nie od razu zyskują popularność (nawet przy sporym budżecie na płatną promocję). Materiały, które pojawią się na kanale marki muszą nie tylko wpisywać się w ogólną narrację, ale jak wszystkie dobre treści na YouTube, stanowić wartość dla odbiorców. Podstawą jest stworzenie planu, rozpisanie pomysłów na treści i ich dystrybucję. Wielu youtuberów powtarza, że przed uruchomieniem kanału trzeba mieć pomysł na pierwszych 100 odcinków. Regularne tworzenie i publikowanie materiałów to połowa sukcesu. “Zaplecze techniczne” to najmniejszy problem. Znane są spektakularne sukcesu youtuberów, którzy karierę zrobili, filmując telefonem wywiady w 20-metrowej kawalerce.

Czy warto i jeżeli tak, to w jaki sposób udostępniać kupony rabatowe przeznaczone dla widzów swojego kanału?

Ekskluzywne oferty, tylko dla widzów, to zawsze wartość dodana pozwalająca zaktywizować stałych widzów lub przyciągnąć nowych. Udostępniając kupony rabatowe, zachęcamy naszych odbiorców do subskrybowania i regularnego śledzenia kanału. Dzięki takim akcjom nasi widzowie stają się naszymi klientami. Link do kuponów lub kod rabatowy możemy umieścić w opisie filmu, ale kluczowa jest zapowiedź akcji w samym filmie I wielokrotne o niej przypominanie. Każde CTA (call to action) powinno być zwerbalizowane w treści wideo. Jeśli chcesz, by Twoi odbiorcy coś zrobili – kliknęli, sprawdzili, przeczytali, przeszli na stronę – musisz im o tym wprost powiedzieć.

Czy influencerów traktujemy jako wiarygodne źródło recenzji? Każdy z nas ma przecież świadomość, że taka persona jest opłacona przez markę.

Widzowie youtuberów chętnie oglądają recenzje produktów na kanałach swoich idoli, bo wiedzą, że mogą im zaufać – nawet, jeśli dana współpraca jest przez markę opłacona. Autentyczność jest jedną z najcenniejszych cech influencera, dlatego, po pierwsze – większość youtuberów informuje widzów, gdy dany materiał powstał przy współpracy z marką, po drugie – nie wchodzi we współprace z markami w skuteczność produktów lub usług nie wierzy.  Jak pokazują badania dla 3/4 widzów YouTube jest pierwszym źródłem informacji w procesie zakupowym, a 89% badanych jest bardziej skłonna kupić produkt po obejrzeniu dobrej wideo-recenzji., 40% deklaruje, że kupiło produkt on-line bo zobaczyli, jak używa do influencer na platformach społecznościowych.

Będziesz prelegentem na II edycji E-commerce Insights by GetResponse. Jakie poruszysz tam zagadnienia?

Na przykładach z różnych kategorii i przy wykorzystaniu różnych metod i narzędzi pokażę, jak wykorzystać YouTube, wideo i influencerów w działaniach e-commerce. Zaprezentuję efekty współpracy z influencerami i przekażę dobre praktyki w tym obszarze.

Do góry!

Polecane artykuły

13.01.2020

Rebranding Grupy SARE efektem finalizacji strategii rozwoju w kierunku kompleksowego ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam