E-handel w Polsce 2016

24.05.2016 AUTOR: Przemysław Bałdyga

Jak nasz e-handel w Polsce prezentuje się pośród innych zagranicznych rynków? Z najnowszych danych wynika, iż w bieżącym 2016 roku, wartość e-handlu w Polsce powinna wzrosnąć o 15% od roku uprzedniego i w konsekwencji może wynieść już nawet 40 mld zł.

Szybki rozwój e-handlu w Polsce wynika z tego, że Internet w Polsce jest w podobnej fazie rozwoju, jak w krajach rozwiniętych. Oczywiście nadal jest trochę braków,  choćby pod względem różnicy pokoleniowej wśród osób korzystających z sieci. Tak jak w innych państwach, w Polsce mamy już pokolenie osób urodzonych w dobie Internetu, towarzyszącego im na każdym etapie, w każdym aspekcie życia. Liczba takich osób z każdym rokiem rośnie, podobnie jak w ogóle liczba nowych użytkowników Internetu.

Ponadto, szybki rozwój e-handlu jest spowodowany także wciąż rosnącą liczbą
e-sprzedawców oraz atrakcyjnością proponowanych przez nich ofert. Obecnie jest już ponad 14 tysięcy sklepów oferujących sprzedaż internetową, a rok rocznie liczba ta rośnie o kilka tysięcy kolejnych.

Biorąc pod uwagę dane statystyczne odnośnie rozwoju e-commerce w Polsce, można stwierdzić, że rynek ten jest najszybciej rozwijającym się działem naszej gospodarki i jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Warto także zauważyć, iż charakterystycznym dla naszego e-handlu jest jego rozdrobnienie, bowiem 85% z
całości rynku to mikro i małe przedsiębiorstwa.  Poza tym jedynie 8% stanowią firmy, których główną działalnością jest prowadzenie handlu internetowego.

Oczywiście jest jeszcze wiele do poprawki w zakresie obsługi internetowych zakupów, gdyż nie wszystkim przedsiębiorcom udało się m.in. dobrze połączyć sprzedaż internetową z handlem tradycyjnym, czy właściwie obsługiwać zwroty produktów. Ponadto jest jeszcze wielu przedsiębiorców handlujących zarówno na Allegro.pl, jak takich posiadających własny kanał sprzedaży, którzy nie wprowadzili w życie zmian przepisów odnoszących się do sprzedaży internetowej. Warto w tym miejscu wskazać, iż obowiązują one już od 25 grudnia 2014 roku. Rodzi to wiele nieporozumień i sporów konsumenckich. Kolejnym niedociągnięciem jest niedostosowywanie przez przedsiębiorców serwisów Internetowych do urządzeń mobilnych tj. smartfonów czy tabletów, przez które Polacy bardzo często robią zakupy. W rezultacie, często jest tak, że konsumenci zaczynają poszukiwanie produktów na platformie mobilnej, a gdy już wybiorą odpowiedni towar, wówczas udają się do sklepu stacjonarnego.

Omawiając obecną sytuację e-handlu w Polsce ważne, by wskazać także na ofertę zakupów spożywczych, które to można zamówić na platformie internetowej, a odebrać prosto od kuriera. Jest to coraz popularniejsza forma zakupów, dzięki którym Polacy oszczędzają czas i siły potrzebne na zrobienie zakupów, przy czym sama usługa nie kosztuje majątku i jest opłacalna.

Kwestią niezwykle ważną jest obecnie fakt, iż coraz więcej Polskich sklepów internetowych rozszerza obszar swojego zbytu na zagraniczne rynki. Jest to oczywista prawidłowość, jeśli dany e-sklep dobrze radzi sobie na Polskim rynku – a takich sklepów jest coraz więcej – to, nie należy „spoczywać na laurach”, tylko stawiać sobie wyższe wymagania – sprzedawać również za granicą. Oczywiście jest to kosztowne, bo reklama e-sklepu za granicą jest droższa niż w Polsce. Nie mniej jednak należy zauważyć, że to również powoduje ciągły rozwój Polskiego e-commerce.

Jak widzimy mimo obaw o spadek powstawania nowych e-sklepów, wciąż Polski rynek e-commerce rozwija się dynamicznie i płynnie. Pozostaje mieć tylko nadzieję, że w następnych latach, e-commerce w Polsce utrzyma swoją wysoką pozycję.

#14 Prasówka e-commerce – blisko 46% internautów korzysta z płatności online, Zapakuj.to zmienia się w Packhelp

Wywiad z Waldemarem Sadowskim (BUY.BOX) – najwięksi gracze e-commerce zaczynają dostrzegać naszą efektywność!

Do góry!

Polecane artykuły

04.12.2019

Pakiety Kurierskie dla ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam