E-handel w Niemczech

03.06.2016 AUTOR: Przemysław Bałdyga

Mimo, iż e-handel w Polsce jest w fazie szybkiego rozwoju, to brakuje nam jeszcze wiele do pionierów e-commerce. Jednym z nich są Niemcy, u których e-handel w obecnym 2016 roku ma zbliżyć się do poziomu 67 miliardów euro.

Z danych statystycznych wynika, że z roku na rok wartość niemieckiego e-handlu systematycznie wzrasta. Przedsiębiorcy z Niemiec na każdym kroku szukają sposobu, żeby wyprzedzić konkurencję. Z kolei konsumenci powierzają swoje zakupy i pieniądze tym przedsiębiorcom, którzy są w stanie dostarczyć towar już w dniu zakupu online. To z kolei wpływa na większą konkurencyjność pośród kurierów i inne kanały dostarczania produktów. Mówi się także o tym, że sprzedaż online u naszych zachodnich sąsiadów przeważa nad tradycyjnym handlem. Zakupy online są popularne wśród wszystkich grup wiekowych i niezależne od dochodów, miejsca zamieszkania i poziomu wykształcenia. Pokazuje to, że zakupy elektroniczne w Niemczech to sprawa bardzo powszechna i można tutaj mówić o typowym zachowaniu konsumenckim. E-commerce w Niemczech generuje już 25% europejskiego obrotu handlu elektronicznego.

Do największych sklepów internetowych funkcjonujących w Niemczech można zaliczyć m.in.: Zalando, Weltbild, Tchibo, Amazon, Otto, Bonprix, czy Esprit. Przedsiębiorcy działający u naszych zachodnich sąsiadów – tak jak wyżej wspominałem – stawiają na oszczędność czasu swoich klientów. Tak prowadzą proces zakupów, by najlepiej w dniu zakupu online dany towar został dostarczony do klienta. Pomaga w tym przede wszystkim stworzenie odpowiednich aplikacji ułatwiających zakupy online, czy zastosowanie szerokiego wachlarza metod płatniczych.

Warto zwrócić uwagę także na coraz popularniejszy w Niemczech sposób robienia zakupów online, jakim jest tzw. „Click&Collect”. Polega on na wybraniu produktów na platformie online, a następnie odbiorze w wybranym przez klienta sklepie stacjonarnym. Jest to kolejny aspekt sprzedaży w e-commerce, na który przedsiębiorcy muszą zwrócić uwagę, jeśli chcą być konkurencyjni na rynku.

Podobnie jak w Polsce, w Niemczech bardzo popularne są zakupy realizowane przez smartfony i tablety. Fakt ten ma niewątpliwie duży wpływ na wartość e-commerce w Niemczech – rynek ten jest jedynie słabszy od rynku Wielkiej Brytanii. Jeśli zaś chodzi o wartość tzw. m-commerce (rynku mobilnego), Niemiecki m-commerce pod względem szybkości jego wzrostu znajduje się za Polskim rynkiem, który jest europejskim liderem w tej kategorii. Aspekt mobilności w kontekście konkurencyjności również nie może być pominięty przez liczącego się przedsiębiorcę w Niemczech.

Analizując pod kątem prawnym rynek e-zakupów u naszych zachodnich sąsiadów, warto zauważyć, iż bardzo często nakładane tam są kary finansowe za brak realizowania w praktyce m.in. odpowiednich zapisów regulaminów sklepów internetowych, przepisów dotyczących prawa do odstąpienia od umowy, przepisów regulujących ochronę znaku towarowego, czy odpowiedniego informowania o cechach towarów i oferowanych cen. Przy dużej popularności zakupów internetowych i dużej świadomości uregulowań prawnych dotyczących takiej formy zakupów – podobnie jak w Polsce – przedsiębiorcy Niemieccy muszą skrupulatnie pilnować obowiązujących przepisów.

Podsumowując, należy podkreślić, iż niemiecki e-commerce cechuje dynamizm i konkurencyjność i innowacyjność. Porównując wartości internetowych rynków Polski i Niemiec z przykrością trzeba przyznać, że jesteśmy jeszcze daleko w tyle i musimy się jeszcze sporo nauczyć.

Czytaj również:

Rynek e-commerce na Słowacji

„Lubię jechać po bandzie” – wywiad z Marcinem Majznerem (Cupsell)

Do góry!

Polecane artykuły

23.05.2019

Jak motywować się do pracy?

21.05.2019

Te książki musisz przeczytać przed otwarciem ...

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail
 

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam