Content marketing ma coraz większe znaczenie. Wartościowe treści to większy ruch na stronie i zaangażowani użytkownicy. Dobrze zaplanowana kampania wpływa na wzrost sprzedaży oraz rozpoznawalność marki. Czy można prowadzić takie działania samodzielnie?
Content marketing – po co, jak, dla kogo?
Pisać może każdy – podobnie jak śpiewać, parafrazując słowa piosenki Jonasza Kofty. Musisz mieć jednak świadomość, że źle prowadzona strategia content marketingowa może nie tylko nie pomóc, ale również zaszkodzić. Zanim zabierzesz się za tworzenie różnego rodzaju artykułów, wpisów na bloga, grafik czy filmików, dowiedz się dlaczego tego typu materiały są tak ważne.
Przede wszystkim, strony z dobrą treścią są łatwiejsze do znalezienia w wyszukiwarce Google, a to za sprawą wprowadzonego w sierpniu 2011 r. algorytmu Panda. Jak można było wówczas przeczytać w oficjalnym komunikacie internetowego giganta, zmiana miała posłużyć zwiększeniu widoczności witryn wypełnionych wartościową treścią. To był przełomowy rok w polskim internecie. Wiele domen zaliczyło znaczące spadki pozycji. Od tamtego czasu pojawiały się aktualizacje algorytmu, jednak strony, na których był zduplikowany lub mało wartościowy content przestały się liczyć. Stąd też pojawiła się potrzeba tworzenia unikalnych i ciekawych materiałów.
Widoczność w sieci to jedno, ale dobre i angażujące treści to również sposób na promocję marki, zwiększenie rozpoznawalności firmy, sprzedaż. Oczywiście do każdego z tych celów trzeba przyporządkować określone działania. Jeśli zależy ci na tym, by dotrzeć do potencjalnych klientów, możesz zacząć od fachowego bloga firmowego czy filmików instruktażowych. Ważne jest jednak, by materiały były odpowiednio zaplanowane, a użytkownik mógł się z nich dowiedzieć czegoś nowego. Nie sztuką jest przekazać dokładnie to, co inne konkurencyjne branże. Konieczne jest stworzenie czegoś zupełnie innego. To również dobry sposób na kreowanie wizerunku eksperta w sieci i zwiększenie zaufania do twojej witryny, a tym samym do oferowanych tam usług i produktów, a to bezpośrednio przekłada się na sprzedaż. Coraz więcej przedsiębiorstw traktuje działania content marketingowe jako narzędzia do pozyskiwania leadów. Tworzy się np. e-booki, w których użytkownik może pozostawić swoje dane kontaktowe.
Content marketing w każdej branży?
Często można usłyszeć zarzuty, że content marketing nie jest dla każdego. Łatwo jest bowiem tworzyć artykuły, grafiki czy inne materiały firmie zajmującej się sprzedażą komórek czy ubrań. Tu pomysłów na dobre i ciekawe wpisy jest mnóstwo. Czy jednak takie działania mogą prowadzić inne branże, np. budowlana, prawnicza, medyczna? Oczywiście, że tak. Owszem może nie jest to takie proste, bo trzeba zadać sobie trochę trudu, by stworzyć ciekawy materiał, ale jest to jak najbardziej do zrealizowania. Patrząc na rozwój blogów specjalistycznych, na których poruszane są skomplikowane problemy, można jednoznacznie stwierdzić, że jest tam miejsce na content marketing. Co więcej, tego typu materiały są bardzo chętnie przeglądane. Użytkownicy szukają fachowych porad, np. jak położyć panele podłogowe, naprawić kolektory słoneczne. Korzystają z tego typu materiałów, kiedy nie wiedzą jaki model telefonu będzie lepszy itp. To dobitnie pokazuje, że każdy temat to wiele pomysłów, które można wykorzystać.
Pisać każdy może?
Tu przechodzimy do sedna sprawy. Czy każdy może samodzielnie tworzyć content? Teoretycznie jesteś w stanie napisać ciekawy artykuł ze swojej branży, a w przypływie zapału zabrać się za wideobloga. Pozostaje jednak pytanie, czy zrobisz to dobrze. Musisz mieć świadomość, że tego typu działania muszą być realizowane systematycznie. Prowadząc własny biznes, nie zawsze masz na to czas. Poza tym, napisanie dobrego artykułu czy też stworzenie angażującej grafiki nie jest wcale takie proste. Trzeba zaciekawić użytkownika i zachęcić go do dalszych działań. Osoby, które profesjonalnie zajmują się copywritingiem, grafiką będą wiedziały jak to zrobić. Oczywiście można poczytać różnego typu poradniki, których w internecie nie brakuje. Dowiesz się z nich np. jak powinien wyglądać ciekawy lead, jak dobrze skonstruować tytuł. Przeczytasz również, że tekst powinien być podzielony na nagłówki, bo większość użytkowników jedynie skanuje go wzrokiem (czyta głównie pogrubione zdania i wybiórczo przegląda cały artykuł). Z tego właśnie powodu to, co chcesz przekazać musi zostać w jakiś sposób wyróżnione. To tylko część wskazówek. Jednak mimo to, osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z content marketingiem będą miały problemy, by tworzyć wartościowe materiały i wykorzystać znalezione rady w praktyce. Może okazać się, że pomimo chęci nie będziesz w stanie dotrzeć do czytelników, a sesje na twojej stronie będą trwały po kilka sekund. Spójrz prawdzie w oczy, tak prowadzone działania to tylko strata czasu.
Czy działania content marketingowe niskim kosztem mają sens? Przykłady złych praktyk
Prowadzenie działań content marketingowych we własnym zakresie to przede wszystkim niewielkie koszty. W sieci pojawia się coraz więcej ofert na pisanie tekstów, prowadzenie bloga czy dodawanie wpisów na forach internetowych w bardzo niskich cenach. Tekst można kupić już od 2 zł, a wpis na forum od 1 zł. Czy jednak takie materiały mają sens? Profesjonalne agencje liczą za tego typu usługi znacznie więcej. Na potrzeby niniejszego artykułu postanowiliśmy to sprawdzić. Kupiliśmy taki „okazyjny” content. Tak jak przypuszczaliśmy, treści nie były najwyższych lotów. W krótkim tekście na kilka zdań znaleźliśmy sporo błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, stylistycznych. Sam materiał nie był spójny i z pewnością mało odkrywczy. Podobnie jak marketing szeptany w tanim wydaniu. Co z tego, że cena za 1 post była niska, skoro jakość prowadzonych działań mijała się z celem. Wpisy były dodawane bez większego sensu. W ogóle nie trzymały się wątku. Niżej przytaczamy przykłady złych praktyk. Posłużyliśmy się wpisami na forach internetowych, bo taka forma pozwala łatwo zilustrować popełniane błędy w kontakcie z klientem.
Post zupełnie nie na temat. Pytanie dotyczyło wyboru lodówki, a zaznaczony post zachęca do skorzystania z usług firmy transportowej.
Tu również posty nie są w ogóle związane z wątkiem. Mowa była o turbosprężarkach, a nagle pojawiają się wpisy reklamowe z linkiem przekierowującym do usług lakierniczych i wypożyczalni samochodów. Treść w ogóle nie jest zgodna z oczekiwaniami odbiorców.
To tylko niektóre przykłady ukazujące wątpliwą jakość tanich materiałów marketingowych, które nie tylko nie zachęcają do czytania, ale również mogą skutecznie zniechęcać do wyboru twojej firmy. Zanim więc zdecydujesz się na zakup contentu w bardzo niskiej cenie, dobrze się zastanów. To może ci zaszkodzić.
Jeśli mimo wszystko chcesz działać na własną rękę, musisz weryfikować, czy obrana przez ciebie strategia jest skuteczna. Możesz zlecić komuś lub samodzielnie prowadzić blog firmowy, profil na Facebooku, ale musisz sprawdzać statystyki. Podstawą jest Google Analytics. To twarde dane, z których dowiesz się skąd użytkownicy trafiają na twoją stronę w sieci, jakie wpisy najbardziej ich interesują, ile czasu spędzają na witrynie, jaki jest współczynnik odrzuceń. Sprawdzisz też, jak dużo masz wejść z portali społecznościowych czy z innych odnośników. Dzięki temu przekonasz się, czy to co robisz ma sens, co najbardziej interesuje osoby odwiedzające twoją stronę.
Dlaczego warto zaufać agencjom?
Dobrze przygotowany materiał, np. wpis na bloga, może naprawdę pomóc. To sposób dotarcia do użytkownika, zdobycia jego zaufania. Jednak lepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom. Takie realizacje będą droższe, ale też współczynnik konwersji będzie znacznie wyższy. Prace co miesiąc są raportowane. To okazja, by sprawdzić, czy realizowana kampania jest dobra i czy przekłada się na zyski w twojej firmie. Agencje marketingowe, które specjalizują się w dostarczaniu contentu wiedzą, jak stworzyć materiał, który będzie ciekawy, dopasowany do potrzeb użytkowników. Korzystają z różnego typu narzędzi, jak chociażby Google Trends, by dopasować treść do odbiorców. Poza tym mają więcej kanałów dystrybucji. Działają systematycznie, a do tego skutecznie promują materiały, np. w social media. Potrafią zaangażować odbiorców. Jeśli chcą bezpośrednio dotrzeć do użytkowników, np. na forach internetowych, robią to w sposób przemyślany. Udzielają praktycznych wskazówek i występują w roli eksperta. Niżej przedstawiamy przykłady dobrego kontaktu z użytkownikami:
Podsumowując, działania content marketingowe można przeprowadzać samodzielnie, ale ich skuteczność jest z reguły niewielka. Osoby bez doświadczenia nie są w stanie napisać tekstu stworzyć grafiki, filmu wideo w taki sposób, by zainteresować użytkownika, zmobilizować go do działania i kontaktu z firmą. Jeśli chcesz traktować content marketing jako skuteczne narzędzie do pozyskiwania leadów, budowania wizerunku eksperta, musisz skorzystać z pomocy profesjonalnych agencji. Tylko w ten sposób będziesz mógł oczekiwać wzrostu konwersji.
Zostaw komentarz