Marketing i Biznes Biznes Czy Twoje LOGO jest Twoje?

Czy Twoje LOGO jest Twoje?

Czy Twoje LOGO jest Twoje?

Prowadzisz firmę? Dołącz do Founders Mind, najlepszej konferencji dla biznesu w Polsce

Sprawdź szczegóły wydarzenia

Już wiesz, co chcesz robić w życiu. Postanowiłaś/postanowiłeś założyć własną firmę i zależy Ci na tym, aby wyróżnić się spośród przedsiębiorców zajmujących się taką samą lub podobną działalnością do Twojej. Jak to zrobić? Na pewno pomoże Ci w tym fajne, oryginalne logo.

W związku z tym znalazłaś już właściwego grafika i po wielu godzinach Waszej wspólnej pracy masz swoje wymarzone logo. Tylko czy Twoje logo na pewno jest Twoje? Czy możesz używać go swobodnie, czyli dokładnie tak jak chcesz, i dokonywać w nim dowolnych zmian? Odpowiedź na to pytanie zależy oczywiście od tego, co znajduje się w umowie zawartej między Tobą a grafikiem. To, że logo jest efektem pracy twórczej, nie budzi wątpliwości. A zatem jako „utwór” w rozumieniu art. 1 „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych” podlega ochronie przewidzianej w tej ustawie. W związku z tym, żeby uzyskać pełnię praw do swojego logotypu, musisz zadbać o to, żeby grafik przeniósł na Ciebie na podstawie zawartej między Wami umowy majątkowe prawa autorskie do logotypu włącznie z prawami zależnymi.

Istotne jest, że zawarcie takiej umowy nie może nastąpić w dowolnej formie, zwłaszcza ustnej, gdyż art. 53 prawa autorskiego wy-maga dla przeniesienia majątkowych prawautorskich formy pisemnej pod rygorem nieważności.
To oznacza, że ustne ustalenia niebędą miały znaczenia i nie zapewnią Ci prawdo Twojego logo.

Ponadto dla skutecznego nabycia praw autorskich niezbędne jest wymienienie w umowie pól eksploatacji, na których nabywasz prawa. Nie ma bowiem w polskim prawie jednej obowiązującej definicji pola eksploatacji.
Zgodnie z dominującym poglądem to forma korzystania z utworu wyraźnie odrębna pod względem technicznym lub ekonomicznym. Przykładowe pola eksploatacji zostały wymienione w art. 50 „Ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych”. Możesz, a nawet powinnaś/powinieneś z nich skorzystać w swojej umowie.

Czy możesz je już zmieniać?

Samo przeniesienie majątkowych praw autorskich do logotypu nie zapewni Ci prawa do dokonywania w nim zmian. Musisz pamiętać jeszcze o prawie do integralności utworu, czyli o osobistych prawach autorskich. A w tym zakresie poglądy wśród przedstawicieli doktryny są różne. Najlepiej w związku z tym uregulować to w umowie. Oczywiście grafik nie może ani zrzec się osobistych praw autorskich, ani przenieść ich na Ciebie. Zakazuje tego art.16 wspomnianej ustawy. Jednakże orzecznictwo dopuszcza możliwość zobowiązania się przez grafika do powstrzymania się od wykonywania osobistych praw autorskich w stosunku do Twojego logo. Aby skutecznie zabezpieczyć wykonanie takiego zobowiązania, warto zastrzec karę umowną, na wypadek gdyby jednak grafik chciał wykonywać swoje autorskie prawa osobiste.

A co z prawem grafika do pokazania logo, które dla Ciebie wykonał w materiałach reklamowych?

Albo prawem do oznaczenia logo imieniem, nazwiskiem lub pseudonimem grafika? Ta kwestia zależy już od Was, czyli Ciebie i grafika. Moim zadaniem warto w umowie wprost przyznać grafikowi prawo do pokazywania logo, które wykonał dla Ciebie, w jego portfolio oraz materiałach reklamowych ze wskazaniem Twojej firmy. Będzie to promocja i dla Ciebie, i dla niego.

Czy teraz masz już znak towarowy?

Nie, przeniesienie praw majątkowych praw autorskich do logotypu powoduje, że jesteś pełnoprawnym właścicielem swojego logotypu, ale nie czyni z niego znaku towarowego.
W tym celu musisz je zarejestrować we właściwym urzędzie. To już temat na inny artykuł.

Rynek e-commerce w Wielkiej Brytanii

Wywiad z Andrzejem Świderskim (Euroflorist Polska) – czy kwiaciarnia ma szanse na powodzenie w e-commerce?

Podziel się

Zostaw komentarz

Najnowsze

Powered by: unstudio.pl