Doskonalenie i zmiana na siłę napędową – wywiad z Elżbietą Kornaś – Domeny.pl

18.05.2016 AUTOR: Marta Bąk

W zarządzaniu kieruję się filozofią  kaizen, doskonalenie i zmiana są siłą napędową całej organizacji.”

Domeny.pl należy do najdłużej działających firm w branży internetowej w Polsce. Zarządzanie działem sprzedaży wymaga od Ciebie wielu decyzji. Jak sobie radzisz na tym stanowisku jako kobieta?

Elżbieta Kornaś: Niewątpliwie jest to bardzo trudna działka, od której zależą nie tylko losy pozostałych działów, ale także rozwój całej firmy. Płeć ma tutaj niewielkie znaczenie – liderami się nie rodzimy. Odpowiednie umiejętności nabywamy w różnych etapach naszego rozwoju. W początkowej fazie jesteśmy przeciętnymi ludźmi, a później rozwijamy skrzydła. W zarządzaniu kieruję się filozofią  kaizen, doskonalenie i zmiana są siłą napędową całej organizacji. Jeżeli się zatrzymujemy i osiadamy na laurach, to naturalnie skazujemy się na śmierć. W związku z tym jestem wymagająca. Wraz ze swoim zespołem nieustannie dążymy do doskonałości.

Nie jest łatwo wdrożyć w życie tą filozofię. W każdym projekcie, zawsze pojawiają się nieprzewidziane problemy. Zgodnie z kaizen to właśnie problemy stwarzają możliwości. Jak Ty do tego podchodzisz?

Tak, nic nie przychodzi łatwo, manna z nieba nie spada. Im więcej pracy włożymy w dany projekt tym lepiej smakuje sukces. Całe nasze życie to droga pod górę, nie możemy się załamywać niepowodzeniami i napotkanymi problemami, ponieważ są one wpisane w nasze życie i właśnie po to są, aby je pokonywać, przezwyciężać. Każde nowe, trudne doświadczenie w pracy pozwala nam się rozwinąć, poznać nowe drogi i możliwości, za każdym razem uczymy się, a to procentuje później w kolejnych wydarzeniach. Oczywiście najlepszym i pożądanym wynikiem jest ten kiedy wykonując projekt od razu robimy go dobrze.

Obserwujemy, że firma Domeny.pl cały czas się rozwija i wyznacza nowe trendy. Niedawno ruszyła z nową kampanią „Zielonym do góry”…

Tak… cały czas szukamy nowych rozwiązań. Wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom klientów. Projekt „Zielonym do góry” to kampania promocyjno-informacyjna. Chcemy za jej pomocą pokazać, że robimy coś więcej. Inicjatywa pokazuje, że dzięki współpracy różnych instytucji, przedstawicieli organizacji państwowych i biznesowych, jest możliwe pozytywne wpłynięcie na nasze otoczenie i poprawę jego jakości. My chcemy to osiągnąć poprzez sadzenie drzew i rozwój terenów zielonych w miejscach, które tego potrzebują. Do akcji może przyłączyć się każdy: firma, organizacja, osoby prywatne.

W jaki sposób?

Wystarczy kupić produkt z eko-oferty przedstawionej na stronie www.zielone.domeny.pl. Część dochodu ze sprzedaży przeznaczamy na sadzenie drzew. Kampanię „Zielonym do góry” rozpoczęliśmy od zasadzenia sosny z odkrytym systemem korzeniowym zorganizowanej dla Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Łupkach we współpracy z Leśnym Kompleksem Promocyjnym „Lasy Mazurskie”. Rozmawiamy obecnie z kolejnymi partnerami i planujemy dalsze tego rodzaju wydarzenia.

Wspomniałaś, że każdy może wziąć udział w akcji. Jakie produkty zawiera eko-oferta?

E.K.: Eko-oferta została stworzona w oparciu o naszą ofertę serwerową. Dzięki temu każdy, bez względu na to czy reprezentuje firmę, czy jest osobą prywatną, może wnieść swój wkład w eko-akcję. Wachlarz produktów jest bardzo szeroki i obejmuje tradycyjny hosting, jak i usługi wybierane przez klienta biznesowych: serwery VPS i serwery dedykowane. Dzięki temu, że są obsługiwane przez Domeny.pl użytkownicy nie muszą przejmować się zapleczem technicznym, kosztami zatrudnienia osób obsługujących oraz wysokoprzepustowych łącz. Dla klientów którzy nie są w stanie wykorzystać tak dużej mocy mamy przygotowane produkty spełniające ich oczekiwania. Serwery wirtualne, czyli hosting współdzielony z bardzo wydajnego serwera. Dostępne narzędzia do zarządzania pozwalają na kontrolę danych a także zapewniają niezależność wszystkim użytkownikom. Serwer wirtualny daje możliwość zamieszczenia strony www, oraz obsługę poczty w różnych domenach.

Czyli każdy znajdzie coś dla siebie?

E.K.: Dokładnie. Duża różnorodność powinna sprawić, że zarówno osoby szukające miejsca na swoją pocztę e-mail, jak i firmy zainteresowane sprawdzonym zapleczem dla swojej internetowej działalności, mogą przyłączyć się do naszej inicjatywy. Ofertę dostosowujemy do różnych klientów i ich oczekiwań. Ofertę usług hostingowych i serwerów dedykowanych uzupełniają serwery VPS – Virtual Private Server. VPS jest jakby ich połączeniem. Udostępnia środowisko wirtualne z zaletami rozwiązań dedykowanych. Plusem tego rozwiązania jest niska cena oraz prosta obsługa. Oprócz dużego wyboru staramy się też ułatwić naszym klientom ich start w sferę e-commerce. Dlatego też wraz z hostingiem klient otrzymuje pakiet dodatków, takich jak możliwość rejestracji domeny za darmo, certyfikat SSL, aktywację programu G Data AntyVirus oraz zniżkę na aktywację konta w serwisie Webpozycja.pl – który umożliwia śledzenie pozycji strony www w wynikach Google. Taki zestaw to wydatna pomoc dla firmowej strony www.

Wspomniałaś o domenach. To one są Waszym głównym produktem, więc może parę słów o nich. Technologia się rozwija, ludzie zaczynają żyć i poruszać się w świecie wirtualnym… częściej można z kimś porozmawiać przez Skype czy Facebook niż w cztery oczy „przy kawie”. Czy w związku z tym zwiększa się również zainteresowanie do posiadania własnego adresu www?

E.K.: Rynek domen cały czas się rozwija. Odnotowujemy coraz więcej rejestracji domen. Obecnie bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się domeny o nowych rozszerzeniach. Od momentu pojawienia się możliwości uczestnictwa w fazach sunrise, czyli wprowadzenia domen na rynek i rejestracji na podstawie praw do danego znaku a także w chwili udostępnienia w wolnej rejestracji.

A proszę powiedzieć coś więcej na temat tego produktu. Jak długo „żyje” przeciętnie domena? Jak dużo domen rocznie jest przyjętych do rejestracji?

E.K. : Cykl życia domen różni się w zależności od rozszerzenia. Tak samo jest w przypadku długości życia. Są domeny rejestrowane tylko na rok, a są takie które w swojej historii mamy od początku istnienia, czyli około 15 lat. Jeśli chodzi o ilość rejestracji to obecnie jest zarejestrowanych ponad 105 mln domen .com na świecie, co stanowi prawie 78% rynku domen globalnych. Jeśli chodzi o domeny .pl to na koniec pierwszego kwartału 2015 stan rejestru wyniósł ponad 2,5 mln nazw aktywnych DNS. Raport NASK podaje, że rejestr powiększył się w pierwszym kwartale o ponad 15 tys., a roczna dynamika wyniosła 1,77%. Średnio rejestruje się obecnie ponad 3 tys. domen .pl dziennie.

Jakie domeny są w tej chwili najdroższe? Od czego to może zależeć?

E.K.: Ceny domen są różne, kształtują się od kilku złotych w górę, jeśli mówimy o rynku pierwotnym, domeny na rynku wtórnym są droższe od kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Bardziej skupiłabym się zamiast na cenie na tym, które są pożądane.  W ostatnim czasie popularne są domeny z nowymi rozszerzeniami, które wskazują na branżę w jakiej działamy, na przykład  domeny .moda, .finance czy .blog. Wraz z ekspansją polskich firm na rynki zagraniczne bardzo dużym zainteresowaniem cieszą się domeny narodowe innych krajów. Wśród polskich firm obserwujemy wzrost popularności domen państw takich jak Niemcy (.de), Czechy (.sk), Słowacja (.sk)  Wielka Brytania (.uk, .co.uk) a także dalsze kierunki, jak np.  Emiraty Arabskie (.ae). Jeżeli chodzi zaś o domeny rynku wtórnego, to tu ciężej wskazać regułę, a właściwie można powiedzieć, że domena jest warta tyle ile ktoś jest w stanie za nią zapłacić. Dlatego jeżeli ktoś posiada domenę, która może zainteresować kupca z zasobnym portfelem, wtedy może liczyć na udaną transakcję. Tak było swego czasu z domenami dwóch wiodących w Polsce telekomów: Orange i P4 (Play), których poprzedni właściciele wg. nieoficjalnych doniesień zarobili setki tysięcy złotych, a może nawet milion. Z bliższej historii wspomnę domenę moneta.com, która w 2013 roku sprzedana została za 450 tys. złotych.

Wracając do akcji Zielonym do góry, promujecie bycie EKO, sadzenie drzew…

…tak, chcemy pokazać, że bycie eko, mimo że może nie jest łatwe, jest możliwe. Na co dzień dostajemy wiele rozwiązań eko, które tak naprawdę pomagają nam w ulepszaniu procedur w firmach czy w redukcji kosztów.

Jakie np.?

E.K.: Dawno już przeszliśmy na e-faktury, które teraz stały się standardem. Teraz zachęcamy do korzystania z e-podpisu, który potwierdza naszą tożsamość oraz autentyczność i integralność dokumentów które potwierdzamy. Podpis elektroniczny to nasz podpis w formie cyfrowej, czyli klucz prywatny zapisany na karcie kryptograficznej. Jak wiemy wiele spraw naszego codziennego życia prywatnego jak i biznesowego zależy od Internetowego świata, właśnie e-podpis ułatwia załatwienie wielu spraw bez wychodzenia z domu lub biura. Dzięki niemu możemy podpisać deklaracje urzędowe, umowy, korzystać z platformy EPUAP bez dodatkowej weryfikacji. Oprócz tych udogodnień podpis elektroniczny to mniejsze zużycie papieru, oszczędność czasu, łatwiejsza i szybsza praca na co dzień.

Bardzo dziękuję za te wszystkie informacje. Na koniec chciałabym Tobie pogratulować jako kobiecie zarządzania firmą w branży internetowej, która jest jednak kojarzona z płcią męską.

Czego mogę Ci życzyć w najbliższym czasie?

Realizacji zamierzonych celów, tych krótkoterminowych, mam głowę pełną pomysłów i mam nadzieję że je zrealizuję tuż przed wrześniem.

Życzę powodzenia w dalszych realizacjach. Będziemy czekać na efekty.

Wywiad z Marcinem Majznerem (Cupsell.pl) – wzrost obrotu sprzedawcy to nasz wspólny interes!

Nowe formaty reklam mobilnych w Google AdSense

Do góry!

Polecane artykuły

18.12.2018

Przed nami 5. edycja Pipeline Summit

Zapisz się do naszego newslettera

Wyślij mi newsletter (Możesz się wypisać w każdej chwili).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

Send me your newsletter (you can unsubscribe at any time).

email marketing powered by FreshMail
 

Subscribe to our newsletter

email marketing powered by FreshMail