W poprzednim artykule, na łamach magazynu „Marketing i Biznes”, przedstawiłem argumenty przemawiające za tym, że współpraca z blogerami jest wskazana dla każdej marki i każdego sklepu internetowego.
W części drugiej odpowiem na pytanie „Dlaczego warto współpracować z blogerami?”, podając przykłady kampanii w blogosferze wraz z informacją, na co zwrócić uwagę, decydując się na takową współpracę.
Jak dobrze zaplanować kampanię z udziałem blogera?
Kluczem jest przygotowanie strategii: ustal cele jakościowe i ilościowe oraz zakres działań. Przedstaw swoje oczekiwania autorowi i poproś o to samo z jego strony. Określ budżet, jaki chcesz przeznaczyć na współpracę i sprecyzuj czas jej trwania – będzie to tylko jednorazowa akcja czy też cała seria publikacji? Pojedynczy wpis zazwyczaj nie buduje relacji marki z blogerem; warto więc postawić na większą liczbę artykułów (min. 2-3, ale ukazujące się systematycznie). Czego oczekujesz w zamian i jak będziesz mierzyć konwersję? W przypadku działań w sieci najlepiej sprawdzą się narzędzia do monitoringu mediów społecznościowych (social media), np. Brand24. Moja rada: jeśli wraz z blogerem planujesz zorganizowanie konkursu, pamiętaj o regulaminach i przepisach prawnych, które je regulują.
Jakie firmy wypromowały swoje produkty dzięki blogom?
Kampania z blogerami charakteryzuje się dość dużą elastycznością – współpracę mogą nawiązać niemal wszystkie branże: kosmetyczna, kulinarna czy technologiczna. Warunek jest jeden: produkt musi być dostosowany tematycznie do blogera, do którego się zwracasz. Przyjrzyj się jego zainteresowaniom, miejscom, w których się pojawia lub ubraniom, które nosi. Twoja marka musi wpisywać się w jego lifestyle.
Jak to wygląda w praktyce?
Bardzo dobra współpraca zawiązuje się w sektorze urody – dzięki swojej elastyczności, marki kosmetyczne mają dużą swobodę działania w blogosferze. Mogą podejmować współpracę zarówno z osobami zajmującymi się głównie pielęgnacją, jak i modą czy lifestylem. Oczywiście najcenniejsza jest ta pierwsza grupa. Wśród beauty bloggers prym wiodą kobiety – w ich wpisach czytelniczki poszukują porad dotyczących cery, pomysłów na makijaże lub polecanych kosmetyków do codziennej pielęgnacji. To doskonałe miejsce dla firm produkujących kremy, podkłady, balsamy, pomadki (rzeczy, których kobieta potrzebuje każdego dnia), ale i akcesoria do makijażu, takie jak pędzle, szczoteczki czy gąbki. Taką współpracę ma na swoim koncie np. Alina Rose – na jej blogu pojawiły się m.in. wpisy-testy bronzerów i pędzli do makijażu czy też cykl poświęcony doborowi kosmetyków do poszczególnych typów urody. Włosomaniaczka Anwen też nawiązała współpracę z wieloma markami związanymi z pielęgnacją (wśród nich Biovax, Plus Solution czy Artego) – często recenzowała szampony, maski, odżywki i wcierki. Również blogerki modowe i lifestyle’owe nawiązują współprace z markami kosmetycznymi: przed rozpoczęciem lata Jessica Mercedes przygotowała specjalny wpis z produktami, które orzeźwiają cerę w upalne dni i doskonale sprawdzają się na plaży. Z kolei Kasia z Make Life Easier w jednym z postów zaprezentowała kilka swoich kosmetycznych typów na początek roku – we wpisie pojawiły się m.in. La Mer, Swederm czy MAC. Wszystkie panie przedstawiały i wady, i zalety produktów, które dostały do przetestowania. Nawet jeśli jakiś kosmetyk nie zdobył ich serc, opisywały go szczerze i wskazywały jego drobne niedociągnięcia. Jeśli bloger nie do końca jest zadowolony z próbek, nie jest to koniec świata. Wiadomość zwrotna, że produkt można jakoś ulepszyć, coś w nim zmienić też jest cenna. W takiej sytuacji warto go posłuchać, wprowadzić poprawki i… spróbować jeszcze raz!
Współpraca z blogerami? To się opłaca! moich obserwacji wynika, że taka kampania w sieci to dobry i sprawdzony przepis na wypromowanie marki. Warto nawiązywać dłuższy kontakt z blogerami, bo to buduje więź z firmą i daje możliwość pozyskania ambasadora. Taka akcja na pewno przyniesie Ci korzyści i sprawi, że dotrzesz do nowych klientów.
Czytaj również:
Jak wzmocnić atrakcyjność marki za pomocą kampanii w blogosferze?
https://marketingibiznes.pl/biznes/po-co-blogerowi-newsletter
https://marketingibiznes.pl/marketing/jak-zarabiac-na-marketingu-afiliacyjnym
Zostaw komentarz