Różne oblicza motywacji obecnych i przyszłych pracowników

17.08.2016 AUTOR: Pola Sobczyk

Prawdopodobnie słyszałeś już o powszechnym problemie braku specjalistów na rynku pracy oraz częstej rotacji w firmach. Spotykam się z wieloma pracodawcami i wielokrotnie słyszę od nich o braku lojalności pracowników wobec marki, którą przecież wspólnie tworzą. Cierpią na tym zarówno małe oraz duże firmy, a w tym nie tylko pracodawcy, ale również klienci. Pozostaje więc pytanie – jak to zmienić?

Osoby zajmujące się HR, employer brandingiem (dziedzina łącząca ze sobą HR oraz PR) oraz właściciele firm mają nie lada wyzwanie.

Ku benefitom skłania się coraz większa grupa przedsiębiorców i managerów. Ciekawym trendem na rynku pracy jest zmiana myślenia przedsiębiorców. Kiedyś prezenty oraz profity dostawali tylko pełnoetatowi pracownicy, w oparciu o umowę o pracę. Obecnie, nawet osoby współpracujące na zasadzie umowy o dzieło, mogą liczyć na nobilitację.

Najpopularniejsze z nich to karnety na siłownię, bilety na wydarzenia, dodatkowe ubezpieczenia czy prywatna opieka medyczna. Aby sprostać coraz większym wymaganiom obecnych zatrudnionych oraz kandydatów, firmy prześcigają się w coraz to oryginalniejszych atrakcjach w ich organizacjach. Jakie są najnowocześniejsze i najciekawsze świadczenia socjalne, które robią wrażenie i wyrabiają pozytywny wizerunek marki?

Finansowanie zamrażania komórek jajowych

Zachęcający dodatek w Facebooku oraz Twitterze, który rozpętał rok temu dyskusyjną burzę. Przeciwnicy twierdzą, że to świadczenie socjalne ma sugerować kobietom odkładanie macierzyństwa na późniejsze lata, co może być nieetyczne. Zwolennicy argumentują, że pracownice nie są zmuszane do zamrażania, a większość kobiet aspiruje na wyższe stanowiska i odkłada ciąże sama z siebie na późniejsze lata.

Spotkania/warsztaty z celebrytą

Oczywiście nie każdy pracownik musi lubić tego samego aktora czy wokalistę, jednak takie spotkania lub wydarzenia wiążą się z pozytywnymi emocjami, prestiżem oraz integracją grupy. Popularnością cieszą się warsztaty kulinarne, artystyczne, wokalne oraz fitness. Wybór jest naprawdę szeroki. Podczas tego typu benefitów można w luźny sposób omówić wiele spraw oraz sprawdzić relacje oraz hierarchię w grupie.

Przyjazne wnętrza pracy

Nie chodzi o zmianę koloru ścian – choć według psychologów mają one znaczenie – ale o sposobach które sprzyjają efektywniejszej oraz zdrowszej pracy pracownika. Strefy odpoczynku z poduchami lub hamakami, profilowane biurka z ustawianą elektronicznie lub ręcznie wysokością, podnóżki, poduszki pod lędźwie czy zestawy głośnomówiące w samochodach, to tylko niektóre z nich. Duże firmy oraz korporacje, aby umilić czas i zapobiec rutynie instalują ślizgawki, pokoje z kulkami, olbrzymie akwaria. Chcąc stworzyć oryginalną przestrzeń, najprościej cofnąć się do czasów dzieciństwa i przenieść w kreatywny sposób gry oraz zabawy do świata dorosłych. Na przykład? Miałam okazję spędzić czas w biurze, w którym zostały naklejone kwadraty imitujące grę „w klasy”, tuż przed kuchnią. Zatrudnieni w tej organizacji, mieli możliwość rozruszania się po kilkugodzinnym siedzeniu przed komputerem, a starsi pracownicy z chęcią przekazywali instrukcje obsługi gry młodszym, co dodatkowo integrowało pokolenia w firmie.

Urlop na miesiączkę

Wiele kobiet na czas „kobiecych dni” najchętniej nie wychodziłoby w ogóle z domu. Są na świecie firmy, które umożliwiają zdalną pracę lub urlop na 3 dni. Z pewnością usłyszymy męskie głosy sprzeciwu. No cóż, Panowie, z chęcią oddamy Wam te urlopy, ale…

Drzemki w pracy

Trend zaczerpnięty z kraju kwitnącej wiśni. Wiele badań które znajdziemy w prasie oraz Internecie potwierdza, że 20 min drzemki potrafi zregenerować organizm bardziej niż kawa. Obecnie to nowoczesne startupy inwestują w strefy wyciszenia, gdzie pracownik może odpocząć i zregenerować siły. W tym miejscu nie wolno pracować, jeść, a nawet rozmawiać. W tle może lecieć delikatna muzyka, ale ogólna atmosfera ma sprzyjać krótkiej drzemce.

Asystenci Wirtualni

Asystenci Wirtualni to wsparcie szczególnie doceniane na stanowiskach kierowniczych, specjalistycznych oraz managerskich. Jest to osoba która wspiera wykonanie zadań dla pojedynczej osoby lub zespołu w firmie. Czynności te bywają najczęściej praco- i czasochłonne, rzadko wymagają stricte branżowej wiedzy, a są najczęściej zadaniami odkładanymi „na później”. Ze względu na wysoką wartość organizacyjną takich rutynowych obowiązków, brak kontroli nad nimi oraz zaniedbania, tworzą opóźnienia w realizacji celów oraz wewnętrzny i komunikacyjny bałagan. Asystent jest wirtualną pomocą, która zapobiega tego typu sytuacjom poprzez regularne lub pojedyncze wsparcie zadaniowe. Tym samym osoby korzystające z usług asystenckich mają możliwość skupienia się na ciekawszych oraz istotniejszych z punktu widzenia zarobku i dalszego rozwoju marki działaniach. Jest to przyszłościowe świadczenie socjalne. W USA oraz Europie zachodniej takowe wsparcie robi obecnie furorę.

Botox Leave

Czyli urlop na odnowę biologiczną. Pracownik, który idzie na zabieg upiększający może wziąć wolne na czas rekonwalescencji. Marki chcą w ten sposób zachęcać do dbania o swój wygląd. Wszak pierwsze wrażenie jest bardzo ważne, a wygląd wpływa również na dobre samopoczucie pracownika.

Luksusowe samochody służbowe

Choć dla wielu zawodów samochód służbowy, laptop i telefon jest już normą. Okazuje się, że skutecznym magnesem na zachęcenie nowych pracowników mogą być ekskluzywne marki. Pokolenie Y, które obecnie wrasta w rynek i jest w trakcie wspinania się na stanowiska kierownicze, szczególnie kierownicze, szczególnie zwraca uwagę na atuty luksusowe: sportowe samochody, jakość sprzętów z których korzystają inni pracownicy w firmie. Znaną marką przyciągająca młodych ludzi do pracy sportowym samochodem jest Red Bull. Takiej firmie wręcz wypada zrobić coś oryginalnego, więc cała rekrutacja wygląda dzięki temu bardzo spójnie z całościowym wizerunkiem firmy.

Masażyści

Jeżeli komuś trudno sobie wyobrazić masażystę chodzącego między pracownikami, polecam obejrzeć film „Stażysta” z Robertem De Niro. Przedstawia prężnie rozwijającą się firmę (startup), która nie kryje szybkiego tempa pracy. Open space, wszyscy wpatrzeni w laptopy Apple i…masażystka, która pomaga rozluźnić obciążone stresem i siedzeniem plecy. Nieudawana troska o pracowników podczas tego gdy świadomość zdrowotna społeczeństwa wzrasta to bardzo doceniany profit marki. Każda marka chcąca poprawiać swój wizerunek wewnątrz oraz na zewnątrz firmy, powinna pomyśleć w pierwszej kolejności o dobrym samopoczuciu współpracujących z nią osób.

Nie można zapominać o tym, że strategiczną rolę w budowaniu wizerunku firmy są serwisy społecznościowe, bez tego, dużo mniejsza grupa osób dowie się o tych fantastycznych warunkach pracy w waszej organizacji. Ciekawie sobie z tym radzi na przykład Carlsberg. Stworzony został osobny fanpage Carlsberg Shared Services, który opowiada o pracy w tym miejscu, historii oraz akcjach społecznych. Oddaje to „ludzki” wizerunek marki, która na co dzień kojarzy się tylko z alkoholem.

Czytaj również:

Wzięłam rozwód z naiwnością – czyli pierwszy eksluzywny wywiad z Barbarą Stawarz po prawie rocznej podróży

Wywiad z Tomaszem Dziobiakiem – aż 70% ludzi nie otworzy maila od Ciebie

 

Do góry!

Polecane artykuły

13.09.2019

AMA: Aplikacje Google bez tajemnic, czyli wszystko co musisz wiedzieć o pracy ...

Głodny wiedzy? Zapraszamy do sklepu z kursami i ebookami

Sprawdzam